انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۳۹)

اسکنر پوشیدنی مغز، جاسوس دو جانبه، اولین ویدئو از ماهی مخوف اقیانوس و کشف راز اسکلت بیگانه

این اسکنر مغز پوشیدنی می‌تواند درک ما را از زبان نورون‌ها ارتقا بخشد

نقشه‌بندی فعالیت نورون‌ها کار دشواری است. بهترین ابزار (البته در بهترین بودنش حرف و حدیث است) برای استراق سمع نورون‌ها در لحظه، با شناسایی میدان مغناطیسی ضعیفی که به وسیله‌ی ارتباطات نورونی به وجود می‌آید، یک مشکل بزرگ دارد: فرد باید سرش را کاملاً داخل یک اسکنر بزرگ قرار دهد. این مشکل، اسکن مغز نوزادان و همچنین مشاهده‌ی فعالیت مغز در حین کارهای حرکتی را غیرممکن می‌سازد. اکنون دانشمندان اولین دستگاه را برای فائق آمدن بر این مشکل ساخته‌اند. یک ابزار شبیه ماسک که می‌تواند سیگنال‌های مغز را حتی در حال حرکت نیز انتقال دهد.

ترور جاسوس دوجانبه‌ی سابق، سرگئی اسکریپال، جوانب جدیدی از عامل اعصابِ ساخت شوروی روشن می‌کند

پرسنل نظامی در حال بررسی عامل اعصابی که سرگئی اسکریپال با آن کشته شد (CHRIS J RATCLIFFE/GETTY IMAGES)

یکی از کشنده‌ترین سموم جهان، از سایه‌های سوءقصد بی‌پروایانه‌ی چند هفته پیش، به جاسوس سابق روس در خاک بریتانیا پدید آمده است. دانشمندان برای افشای راز کشنده بودن این سم ساخته شده به دست شیمی‌دان‌های شوروی در دهه‌ی ۱۹۷۰ با هم رقابت می‌کنند. ترس آن‌ها از دشوار بودن طراحی پادزهر و اثرات طولانی‌مدت روی کسانی است که نجات یافته‌اند.

“تا به حال چیزی مثل این ندیده‌ام”. ویدئوی جفت‌گیری ماهی‌گیر ماهی در اعماق اقیانوس

ماهی‌گیر ماهی (Anglerfish)، با نگاه خیره‌ی رعب‌آور و طعمه‌ی آویزان خود، از اعجاب‌آورترین ساکنان اعماق اقیانوس است. دانشمندان تاکنون کمتر آن‌ها را به صورت زنده دیده‌اند. دلیل این که ویدئوی جدید از جزایر آزور پرتغال هم زیست‌شناسان آب‌های عمیق را به حیرت واداشته نیز همین است. در این ویدئو، ماهی‌گیر ماهی به اندازه‌ی یک مشت را می‌بینید، با نورهای بیولومینسانس درخشان و با ساختارهای مومانندی که از بدنش بیرون زده‌اند. و اگر با دقت نگاه کنید، او یک جفت نیز دارد: نر کوچکی که از پائین به او وصل شده و ضرورتاً به عنوان یک منبع دائمی اسپرم عمل می‌کند.

این اسکلت عجیب “بیگانه” در واقع جنین انسان است با نقص ژنتیکی استخوان

Ata طیف گسترده‌ای از اختلالات استخوانی را دارد که او را غیرزمینی جلوه می‌دهد (EMERY SMITH)

بالاخره یکی از اسرار جامعه‌ی اشیا پرنده ناشناس (UFO) که گوش دنیا را کر کرده بودند، رمزگشایی شد. محققان کل ژنوم یک اسکلت انسان ۱۵ سانتی‌متری عجیب را توالی‌یابی و جهش‌هایی پیدا کردند که شاید مسئول ظاهر عجیب آن باشد. این نمونه که سال ۲۰۰۳ در صحرای شیلی پیدا شد، به خاطر بدشکلی‌های استخوانی‌اش ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود. رشد استخوانی این موجود بیشتر از حد جثه‌اش می‌باشد. با این حال مقایسه‌ی DNA آن با ژنوم انسان سالم چندین جهش ژنی دخیل در اختلالات استخوانی را نشان می‌دهد و نظریه‌ی بیگانه بودن آن را به کلی مختومه کرده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید