انتشار این مقاله


چهار مثالی که نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند باهوش‌تر از ما باشد!

گاهی هوش مصنوعی کاری را با توجه به نیاز آن لحظه انجام می‌دهد نه لزوماً کاری را که محققان از آن‌ها انتظار دارند؛ گویی با شخصی صاحب فضل و باسواد روبه‌رو هستید!

تکامل زیستی راه‌حل خلاقانه‌ای برای بقا و تولیدمثل یافته است؛ کامپیوترها نیز این چنینند! محققان اغلب از الگوریتم‌های تکاملی برای حل مشکلات استفاده می‌کنند و پیشهاداتشان می‌تواند هوشمندانه، تعجب‌آور و حتی خنده‌دار باشد. گاهی هوش مصنوعی کاری را با توجه به نیاز آن لحظه انجام می‌دهد نه لزوماً کاری را که محققان از آن‌ها انتظار دارند؛ گویی با شخصی صاحب فضل و باسواد روبه‌رو هستید! در ادامه چهار نمونه از این راه‌حل‌های غیرمعمول جالب را بررسی خواهیم کرد:

۱. از هوش مصنوعی خواسته شد تا موجودی بسازد که بتواند تا ارتفاع زیادی بپرد. او جسم دراز و لاغری ساخت که کله معلق می‌زد! این موجودات در واقع ژیمناستیک‌کار بودند!

۲. از یک روبات شبیه‌سازی شده‌ی شش‌پا خواسته شد تا سریع‌ترین روش راه رفتن با زانوان آسیب‌دیده را بدون اینکه هیچ کدام از پاهایش زمین را لمس کند بیابد. در عوض او روی زانوانش نشست و به سرعت راه رفت، درست مانند چندش‌آورترین عنکبوتی که تا کنون دیده‌اید!

۳. از هوش مصنوعی خواسته شد تا برنامه‌ای برای محدود کردن پردازنده‌های کامپیوتری طراحی کند. او برنامه‌ای طراحی کرد که کامپیوتر را تا ابد می‌خواباند!

۴. از یک ربات باربر خواسته شد تا جعبه‌ای را حمل کند. وقتی نتوانست آن را با چنگکش بردارد کار دیگری کرد. چنگگ را بالای جعبه وارد کرد تا زمانی که جعبه در دستش قفل شود. مانند اینکه از کسی بخواهید در را بریتان باز کند و او با تبر در وسط در راهی برای شما باز کند!


مقاله مرتبط:آزمایشگاهی در گوگل برای رقابت انسان و هوش مصنوعی


راه‌هایی که هوش مصنوعی از انسان جلو می‌زند بسیار جالب هستند اما این مثال‌ها نشان می‌دهند که ماشین‌ها چگونه می‌توانند از نقطه ضعف‌ها سوءاستفاده کنند. اما اینکه بگوییم هوش مصنوعی ممکن است دستورالعمل‌های ما را به مبارزه بطلبد زیاده‌روی به نظر می‌رسد. پشت هر انحرافی لزوماً یک نیت شریرانه وجود ندارد. این انحراف‌ها می‌توانند اشتباه در ترجمه‌ی دستورالعمل‌ها باشد.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید