انتشار این مقاله


آزمایشگاهی در گوگل برای رقابت انسان و هوش مصنوعی

یکی از اهداف پروژه شناسایی نقاط ضعفی از هوش مصنوعی است که ممکن است نادیده گرفته شود.

تو‌ هم به همون چیزی فک می‌کنی که من فک می‌کنم؟ این سوالی است که محققان از همان ابتدا از هوش مصنوعی پرسیده‌اند. اکنون تیمی در Google’s DeepMind یک آزمایشگاه سه‌بعدی مجازی به نام Psychlab طراحی کرده است که انسان‌ها و ماشین‌ها می‌توانند از طریق یک سری تست‌های ساده، توانایی‌های شناختی خود را با هم مقایسه کنند.


مقاله مرتبط: آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین انسان‌ها روی کره‌ی زمین شود؟


این تست‌ها در ابتدا توسط روانشناسان برای سنجش برخی ویژگی‌های ذهنی انسان‌ها مانند توانایی تشخیص تغییر در شیء که ناپدید شده و سپس دوباره پدیدار می‌شود، طراحی شده بودند. اکنون نوبت هوش مصنوعی است.

در اولین تست‌ها، نرم‌افزار یادگیری ماشین DeepMind عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشت. هوش مصنوعی سپس عملکرد فوق‌العاده‌ای در تجسس دیداری (پیدا کردن اشکال خواسته شد از میان سایر شکل‌ها) داشت. اما زماینکه از هوش مصنوعی خواسته شد مکان چند شکل را روی صفحه دنبال کند ناموفق بود، انسان‌ها این کار را بدون زحمت و به سرعت انجام می‌دهند.

یکی از اهداف این پروژه شناسایی نقاط ضعفی از هوش مصنوعی است که ممکن است نادیده گرفته شود، این پروژه به طراحان کمک خواهد کرد سیستم‌های خود را ارتقاء دهند. برای انجام این کار Psychlab در اختیار عموم قرار گرفته است تا هرکس برحسب نیاز خود از آن استفاده کند.

‏Walter Boot از دانشگاه ایالت فلوریدا، معتقد است شباهت‌های بسیار کمی بین چگونگی حل مسئله توسط انسان و هوش مصنوعی وجود دارد. حتی اگر عملکرد هوش مصنوعی مطابق با عملکرد انسان باشد، روش انجام کار توسط هوش مصنوعی کاملا متفاوت است.

برای مثال تجسس دیداری را در نظر بگیرید؛ زمانیکه خواسته می‌شد گروهی از شکل‌ها را از میان اشکال با رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت شناسایی کنند، در گرو‌های بزرگتر شکل‌ها اتمام تست توسط انسان‌ها بیشتر طول می‌کشید. اندازه گروه شکل‎ها برای هوش مصنوعی DeepMind اهمیتی نداشت و تمام تست‌ها را در زمان معینی به پایان می‌رساند.

DeepMind در میان سایر هوش‌های مصنوعی ممتاز است زیرا طراح آن یک متخصص اعصاب است. مقایسه تونایی شناختی هوش مصنوعی با انسان ترسناک است و هدف Psychlab انجام این مقایسه است!


مقاله مرتبط: ایلان ماسک عقیده دارد شانس بشر برای ایمن‌سازیِ هوش مصنوعی تنها ۱۰ درصد است!


مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید