انتشار این مقاله


هر روز یک کار خلاقانه انجام دهید، تا شادی خود را زیاد کنید

به دنبال راهی برای افزایش شادی هستید؟ در این مقاله ببینید که خلاقیت چه تاثیری بر شادی می‌گذارد.

به اندازه‌ی کافی سخت است که کارهای لازم روزانه را هر روز انجام‌دهید. پس زمان کمتری دارید که خود را از منظر هنری نشان بدهید. اما طبق تحقیقات، پیدا کردن چنین زمانی ارزش‌دارد. انجام دادن یک کار خلاقانه در هر روز، می‌خواهد نقاشی باشد، نواختن‌ گیتار، یا حتی پختن‌ شام، شادی کلی شما را زیاد خواهد کرد.

منبع الهام خود را پیدا کنید

مردم هیچ‌چیزی را مثل اینکه چه قدر بگویند سرشان شلوغ است دوست ندارند. بین کار، خانواده، کار، دوستان و کار، خیلی عادی است که مردم درباره‌ی این‌که زمانی برای دنبال کردن علایق‌شان مثل نقاشی، مجله‌ خواندن و خوردن یک وعده‌ی غذایی ندارند، غر بزنند. اما تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ در مجله‌ی روان شناسی مثبت منتشر شد نشان می‌دهد که ما می‌خواهیم زمان خوبی داشته باشیم. طبق این تحقیق، هر روز مشارکت در فقط یک کار خلاقانه می‌تواند سلامت کلی را افزایش دهد، و باعث شود بیشتر احساس کنید پرانرژی، مشتاق و هیجان‌زده هستید.

در این لحظه ممکن است فکر کنید که:

اما من یک آدم خلاق نیستم، پس حدس میزنم من محکوم به یک زندگی ناشاد باشم!

انقدر زود نتیجه نگیرید. طبق تعریف محققان، “خلاقیت شامل ایده‌های جدید و بکر است؛ بیان شدن هر شخص از یک راه اصیل و مفید؛ یا زمان گذاشتن برای فعالیت‌های هنری (هنر، موسیقی، نقاشی، نویسندگی و غیره).”

این یک تعریف بسیار گسترده است. یک گزارش درباره‌ی این مطالعه توضیح می‌دهد که “بیش‌ترین مثال‌هایی که گزارش شد عبارت بودند از آهنگ‌سازی، نوشتن‌خلاقانه (شعر، داستان تخیلی کوتاه)، بافندگی و قلاب‌دوزی، ساختن دستور پخت‌های جدید، نقاشی، طراحی و طرح‌بندی، گرافیک و طراحی دیجیتال، و اجراهای موسیقی.”

افرادی که در این فعالیت‌ها مشارکت داشته‌اند نه تنها در لحظه حس بهتری داشتند، بلکه در روز بعد هم شادتر بودند. در نهایت، محققان دریافتند که خلاق بودن یک نوع خاص از الگوی متصاعد برای حال خوب و خلاقیت را راه‌اندازی میکند. مشارکت در رفتار خلاقانه باعث حال خوب در روز بعد می‌شود، و این افزایش حال خوب احتمالا باعث آسان‌تر‌شدن کار خلاقانه در همان روز می‌شود.

منابع شادی

با دانستن این، به نظر منطقی می‌آید که چرا کارائوکه، کلاس‌های نقاشی BYOB، و کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگ‌سالان تا این اندازه محبوب هستند. با توجه به آمار کتاب نیلسن، ۱۲ میلیون کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان در سال ۲۰۱۵ فروخته شده، و طبق گزارش نیویورک تایمز کلاس‌های paint-and-sip صدها برابر شده‌اند.

اما لازم نیست که شما حتی پول خرج کنید تا ظرف خلاقیت خود را لبریز کنید. یک عکس زیبا بگیرید و آن را به اشتراک بگذارید، یک دستور غذا پیدا کنید و خانواده‌ی خود را به ضیافتی لذیذ دعوت کنید. یک بالش را آن طور که می‌خواهید تزئین کنید، همراه با رادیو بخوانید، یا یک کار متفاوت با موهای خود انجام دهید. طبق تحقیق، همه‌ی ما به اندازه‌ی کافی باهوش هستیم تا زمانی پیدا کنیم که با منبع الهام درونی‌مان ارتباط برقرار کنیم.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید