انتشار این مقاله


جلوگیری از پیش‌روی سرطان با داروی سرماخوردگی!

نتایج یک مطالعۀ جدید، امید به پیدا شدن درمانی برای سرطان مثانه را بالا برده؛ بیماری دردناکی که موجب مرگ ۵ هزار نفر در انگلستان (طی سال ۲۰۱۴) شده است.    محققان دانشگاه هوکایدوی ژاپن (Hokkaido University) در این مطالعه از تأثیرات مثبت یک داروی ضدالتهاب غیراستروییدی در کاهش سرعت پیش‌روی سرطان در موش‌ها و کاهش مقاومت […]

نتایج یک مطالعۀ جدید، امید به پیدا شدن درمانی برای سرطان مثانه را بالا برده؛ بیماری دردناکی که موجب مرگ ۵ هزار نفر در انگلستان (طی سال ۲۰۱۴) شده است.

   محققان دانشگاه هوکایدوی ژاپن (Hokkaido University) در این مطالعه از تأثیرات مثبت یک داروی ضدالتهاب غیراستروییدی در کاهش سرعت پیش‌روی سرطان در موش‌ها و کاهش مقاومت این بیماری نسبت به شیمی‌درمانی، پرده برداری کردند. نتایج این مطالعه امید به یافته شدن درمانی جهت مقابله با سرطان را به شکل قابل توجهی بالا برده است.

   به طور کل سرطان مثانه را می‌توان به دو نوع عمده طبقه‌بندی کرد:

  • سرطان غیرمهاجم به بافت ماهیچه‌ای (Non-muscle Invasive Cancer): با ۹۰ درصد شانس زنده ماندن فرد تا ۵ سال.
  • سرطان مهاجم به بافت ماهیچه‌ای (Muscle Invasive Cancer): با ۱۰ درصد شانس زنده ماندن فرد تا ۵ سال در مرحلۀ ۴ام سرطان.

   نوع دوم از سرطان مثانه معمولاً با داروهای درمانی عمومی سرطان از جمله سیسپلاتین (Cisplatin) درمان می‌شود؛ ولی مشکل این‌جاست که بیماری رفته‌رفته نسبت به این داروها مقاومت پیدا کرده و به بافت‌های دیگر بدن حمله می‌کند.

سرطان مثانه طی زمان نسبت به درمان‌ها مقاومت حاصل می‌کند.
سرطان مثانه طی زمان نسبت به درمان‌ها مقاومت حاصل می‌کند. منبع: Independent

   در آزمایش‌هایی که در دانشگاه هوکایدو صورت گرفت، محققان ابتدا سلول‌های سرطانی مثانۀ انسان را با نوعی آنزیم تیمار نمودند که موجب تابش نور از سلول می‌شود؛ که این به نوبۀ خود امکان بررسی پاسخ‌ سلول‌ها به رویه‌های درمانی را فراهم می‌کند. این سلول‌ها سپس به گروهی از موش‌ها تزریق شدند. ۴۵ روز پس از مستقر شدن سلول‌های سرطانی در بدن موش‌ها، تومورهای متاستاتیک در کبد، ریه و استخوان این جانوران مشاهده شد.

   محققان به این نتیجه دست یافتند که تزریق فلوفنامیک اسید (Flufenamic Acid)، دارویی که برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، موجب مهارشدن حملات سلول‌های متاستاتیک به سایر بافت‌ها شده و پاسخ به شیمی‌درمانی را نیز افزایش می‌دهد.

   دکتر شین‌یا تاناکا (Shinya Tanaka) پیرو نتایج این مطالعه اظهار داشت:

   این مطالعۀ اخیر مسیر را برای انستیتوهای درمانی جهت استفاده از فلوفنامیک اسید هموار می‌کند؛ دارویی ارزان قیمت برای درمان علایم سرماخوردگی که به شکل غیرمنتظره‌ای در درمان سرطان نیز مؤثر است.

   سرطان مثانه نهمین سرطان مرگ‌بار در اروپا می‌باشد که در سال ۲۰۱۲ در مجموع ۱۶۵۱۰۰ قربانی در دنیا داشت.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید