انتشار این مقاله


اتصال مولکول‌های کمک‌کننده شنوایی به استخوان گوش

از دست دادن شنوایی یکی از نقص‌های نقص رایج است که با بالا رفتن سن و به مدت طولانی در معرض صداهای بلند قرارگرفتن در ارتباط است

از دست دادن شنوایی یکی از نقص‌های نقص رایج است که با بالا رفتن سن و به مدت طولانی در معرض صداهای بلند قرارگرفتن در ارتباط است و حدود دوسوم بزرگسالان بالای هفتادسال را در بر می‌گیرد.


مقاله مرتبط:ارتباط مستقیمی بین سیگار کشیدن و افت شنوایی وجود دارد


اما کنار آمدن با قدرت شنوایی کم آسان نیست. دانشمندان در مجله Acs Bioconjugate Chemistry  یک رویکرد جدید برای بازگردااندن قدرت شنوایی ارائه کرده‌اند طبق این روش محرک‌های رشد و اتصال سلولی به طور مستقیم به بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده گوش کمک می‌کنند.

علت از دست دادن شنوایی

از دست دادن شنوایی با تخریب سلول‌های تخصص یافته گوش داخلی در ارتباط است که شامل سلول‌های مو و گانگلیون‌های نورون‌‌ها و ارتباط بین این سلول‌ها می‌شود. این سلول‌ها در حلزونی گوش مستقر هستند. از بین رفتن سیناپس بین این سلول‌ها به خاطر بالا رفتن سن یا صداهای بلند ممتد سبب بروز “ناشنوایی پنهان” یا بروز مشکل در شنیدن صداها در محیط‌های شلوغ می‌شود. همچنین می‌تواند سبب ایجاد tinnitus  یا صدای زنگ زدن گوش بشود.

از دست دادن شنواییمولکول‌های بیولوژیکی به نام نوروتروفین‌ها در عملکرد درست و موثر سلول‌های شنوایی دخیل هستند. طبق این تحقیق جدید فرستادن وانتقال مولکول‌هایی نظیر ۷-دی هیدروکسی فلاون به گوش داخلی که فعالیت نوروتروپین را تقلید می‌کنند می‌تواند سلول‌های آسیب دیده را به فعالیت شنوایی خود بازگرداند. علاوه بر انتقال مولکول باید عامل دیگری باشد که سبب چسبندگی و اتصال مولکول به استخوان گوش شود.بنابراین دانشمندان این تحقیق می‌خواستند ببینند که اتصالDHF  به مولکول دیگر که بتواند به استخوان بچسبد می‌تواند به طور بالقوه سبب بازگرداندن حس شنوایی شود.

محققان یک مولکول از ترکیب DHF  و بیس‌فسفونات را که می‎‌تواند به استخوان متصل شود را طراحی و ساختند و فعالیت نوروتروفیک آن را بررسی کردند. علاوه بر آن طبق این آزمایش این مولکول ایجادشده توانست سبب تحریک رشد گانگلیون نورونی بشود. همچنین از اعمال دیگر آن فعال‌سازی دوباره سیناپس‌های آسیب‌دیده در بافت گوش داخلی موش بود. در آینده این تست بر روی سایر جانوران نیز انجام خواهد شد تا کارآمدی بیشتر آن بررسی شود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید