انتشار این مقاله


چه عاملی شکل بینی شما را تعیین می‌کند؟

پهن، عقابی، خوکی،‌ خمیده! اشکال بسیار گوناگونی از بینی انسان‌ها در گوشه کنار دنیا قابل یافت است! اخیراً تحقیقات دانشمندان از چهار ژن بسیار تأثیرگذار در شکل‌زایی بینی پرده‌پرداری کرده است. با ما همراه باشید. یافته‌های اخیر به درک علل شکل‌زایی کمک بسیاری کرده و همچنین یافتن نقش هر ژن به بررسی ریشه‌های تکاملی انسان امروزی […]

پهن، عقابی، خوکی،‌ خمیده! اشکال بسیار گوناگونی از بینی انسان‌ها در گوشه کنار دنیا قابل یافت است! اخیراً تحقیقات دانشمندان از چهار ژن بسیار تأثیرگذار در شکل‌زایی بینی پرده‌پرداری کرده است. با ما همراه باشید.

یافته‌های اخیر به درک علل شکل‌زایی کمک بسیاری کرده و همچنین یافتن نقش هر ژن به بررسی ریشه‌های تکاملی انسان امروزی با نئاندرتال‌ها کمک بسزایی خواهد کرد.

بسیاری از مردم شکل ظاهری بینی را تنها مرتبط با موارد زیبایی‌شناختی می‌دانند این در حالیست که دانشمندان با تکیه بر دلایل متعددی گمان می‌کنند، وجود انواع گوناگون از شکل‌ها در بینی، ریشه در محیط تکاملی نسل‌های قبلی انسان‌ها دارد. بطور مثال بینی‌های باریک در مردم اروپا ریشه در تطابق با هوای سرد و خشک داشته است.

برای بررسی ژن‌های دخیل در شکل‌زایی بینی محققین به بررسی بیش‌از ۶۰۰۰ نفر از مردم کلمبیا، پرو، برزیل، شیلی و مکزیک پرداختند. این افراد شامل نژاد‌هایی از تمامی قاره‌ها بوده و تنوع ژنتیکی مناسبی را فراهم آورده‌اند.

adhikari_noses

تیم تحقیقاتی با آنالیز سه‌بعدی مشخصات صورت بیش‌از ۳۰۰۰ نفر از افراد مورد آزمایش به تعیین ویژگی‌های مختص هر یک پرداختند.

بررسی ۳ ژن GLI3، RUNX و DCHS2 نشان از تغییرات عمده آن در تکامل انسان مدرن داشته است. این یافته‌ها نشان از تحت فشار بودن این ویژگی در محیط آن روزگار و فشار انتخاب طبیعی روی آن‌ها است. نتایج این تغییرات در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید