انتشار این مقاله


تاریخچه‌ی اوتیسم

اوتیسم طیف وسیعی از اختلالات پیچیده عصبی است. خصوصیات مشترک این اختلالات عبارتند از اختلال در رفتارهای اجتماعی، مشکل در ارتباطات کلامی و الگوهای تکراری رفتار.

 

اوتیسم چیست؟

اوتیسم طیف وسیعی از اختلالات پیچیده عصبی است. خصوصیات مشترک این اختلالات عبارتند از اختلال در رفتارهای اجتماعی، مشکل در ارتباطات کلامی و الگوهای تکراری رفتار.

معنی کلمه ی اوتیسم چیست؟

اصطلاح اوتیسم برگرفته از لغت یونانی “autos” به معنای “خود” است.

خط  سیر زمانی “اوتیسم”

۱۸۸۷ – دکتر جان لنگدون داون، اولین  فردتوصیف کننده سندرم داون، عقب ماندگی های ذهنی را مورد مطالعه قرار داد. توصیف او از “عقب ماندگی رشدی” توصیف افرادی است که امروزه به عنوان نوعی در طیف بیماری اوتیسم طبقه بندی می شوند.

۱۹۱۱ – یوجین بلولر از واژه “اوتیسم” برای توصیف علامتی از اسکیزوفرنیا استفاده کرد.

۱۹۲۷ – اوژن میکنوفسکی، دانشجوی بلولر، بیشتر اوتیسم را به عنوان “مولد دردسرساز” اسکیزوفرنی تعریف کرد.

در دهه ۱۹۴۰ عقاید نسبت به”اوتیسم” تغییر کرد…

در سال۱۹۴۳ لئو کانر در ایالات متحده و در سال ۱۹۴۴ هانس آسپرگر در آلمان تحقیقاتی را انجام دادند که افرادی را با محدودیت‌های اجتماعی و عاطفی توصیف می‌کرد که رفتارهای انزواطلبانه و در خود فرورفته را نیز نشان می دادند. کانر به این وضعیت به مثابه سندرم کانر -و بعدها اوتیسم اولیه اطفال- اشاره می کند، در حالی که آسپرگر آن را سندرم آسپرگر را نام نهاد.

علائم شناسایی شده توسط هر دو آنها مشابه، اما یکسان نیستند. بیماران مبتلا به سندرم آسپرگر،از تجربه مشکلاتی در دشواری تعاملات اجتماعی رنج می برند. اما دارای توانایی زبان قوی تر و درک فراتر از حد معمول دانش فنی سطح بالا بودند.

خود آسپرگر معتقد است که سندرم اسپرگر و اوتیسم اولیه نوزادی اختلالات متمایزی هستند.

نظریه مادران یخچالی…

۱۹۴۹- در مطالعه بعدی لئو کانر، وی نمونه کوچکی از کودکانی از خانواده های تحصیلکرده را مورد بررسی قرار داد. به دلیل کم بودن حجم نمونه و انتخابی بودن جمعیت مورد استفاده، کانر یک بیانیه غلط را منتشر کرد که اطفال مبتلا به اوتیسم بیشتر در خانواده های بسیار منطقی و روشن فکر متولد می شوند. در طول این مطالعه، او شروع به نامیدن سبک مادرانه ای به عنوان “سرد” و به دلایل خود  با  اصطلاح “مادران یخچالی”مورد انتقاد قرار داد.

۱۹۵۰- برونو بتلهایم ادعا کرد که اوتیسم اختلالی عاطفی است که در برخی از کودکان به دلیل آسیبهای روانی وارد شده توسط مادرشان توسعه یافته است. بتلهایم کتاب های متعددی نوشت و در مجلات و همچنین تلویزیون برای نخستین بار در مورد این نظریه به بحث پرداخت.

۱۹۶۴- برنارد ریملند، پدر یک پسر اوتیستیک، اولین استدلال جامع و قاطع را مطرح کرد که اوتیسم به  نوع رابطه ی والدین ارتباطی ندارد،بلکه یک  وضعیت بیولوژیکی و زیستی است. او انجمن آمریکایی اوتیسم امریکا را برای والدینی تاسیس کرد که نظری مخالف علیه نظریه مادر یخچالی داشتند.

پیشرفت در دهه ی ۱۹۷۰…

۱۹۷۱- اریک شوپلر و رابرت ریکلر تأثیر مشارکت والدین در درمان کودکان مبتلا به اوتیسم را بررسی کردند.

۱۹۷۲-شوپلر برنامه ی درمان و آموزش کودکان اوتیستیک و مرتبط با آن (TEACCH) را در دانشگاه کارولینای شمالی آغاز کرد. هدف TEACCH ارائه آموزش و سایر برنامه های دیگر برای افراد مبتلا به اوتیسم است.

اولین مطالعه منتشر شده با دوقلوهای همسان

۱۹۷۷- سوزان فولشتاین و مایکل راتر یک مطالعه را با استفاده از ۲۱ جفت دوقلو یکسان انجام دادند که در آن حداقل یک دوقلو علائم اوتیسم نوزاد را نشان داد. آنها نتیجه گرفتند که آسیب مغزی در دوران اولیه نوزادی ممکن است به تنهایی یا به همراه یک بیماری ژنتیکی دیگر به اوتیسم منجر شود. با این حال،  بر سر  آنچه که به ارث برده می شود و چگونه به ارث برده می شود نامطمئن باقی ماندند.

اوتیسم همانطور که ما آن را می‌شناسیم

۱۹۸۰- اوتیسم به راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی – نسخه سوم (DSM-III) به عنوان “اوتیسم نوزادان” اضافه شد. این اضافه کردن اختلال،امکان این مسئله را به پزشکان داد تا  باعث شود پزشکان به دقت  اوتیسم را تشخیص دهند و ​​ به راحتی اوتیسم را از اسکیزوفرنی .

۱۹۸۷- “اختلال اوتیسم” در کتابچه راهنمای تشخیصی جایگزین “اوتیسم اطفال” شد و توضیحات گسترده ای در مورد چگونگی تشخیص  ارائه داد.

۱۹۹۱ – مدارس شروع به شناسایی و خدمات رسانی به دانش آموزان  اوتیستیک کردند،  البته پس از تصمیم دولت فدرال به ایجاد کلاسهای  آموزشی  ویژه برای مبتلایان به اوتیسم.

اختلال رشد فراگیرPDD – اختلال نامتمایز و نامشخص NOS و سندرم آسپرگر …

۱۹۹۴- هر دو اختلال PDD-NOS و سندرم آسپرگر به کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی – نسخه چهارم (DSM-IV) اضافه شدند. DSM-IV مرجع تشخیصی اصلی متخصصان بهداشت روان در ایالات متحده است.

DSM-V

۲۰۱۳- پس از ۱۹ سال، DSM بر اساس ادبیات جدید و تجربیات بالینی به روز شده است. تغییرات مهمی در معیارهای اوتیسم در این بروز رسانی رخ داده است.

در حال حاضر تشخیص این بیماری به عنوان اختلال طیف اوتیسم (ASD) نامیده می شود.دیگر اثری از تشخیص هایی مثل آسپرگر،PDDوNOSدر ان نیست. معیارهای جدید در حال حاضر تنها ۲ زمینه تشخیص افتراقی تشخیص اختلال به جای ۳مورد  دارد. زمینه های جدید عبارتند از ارتباطات اجتماعی / تعامل اجتماعی و رفتار محدود و تکراری.

سازمان‌های مهم

۱۹۶۵ – انجمن اوتیسم آمریکا توسط برنارد ریملند و والدین دیگر کودکان مبتلا به اوتیسم تاسیس شد.  خدمات انجمن اوتیسم ایالات متحده متمرکز بر افزایش آگاهی، حمایت از خدمات مناسب در طول عمر افراد و ارائه آخرین اطلاعات در مورد گزینه های درمان و تحقیق است.

۱۹۹۴ – انجمن ملی تحقیقات اوتیسم توسط پدران و مادران کودکان مبتلا به اوتیسم حمایت می شد به عنوان اولین سازمان در ایالات متحده اختصاص داده شده بود که برای کمک به تحقیقات علوم پزشکی با تمرکز بر اختلالات طیف اوتیسم توسعه یافته است.

۱۹۹۵- اوتیسم در حال حاضر درمان (CAN) توسط جاناتان شستاک و پورشا ایورسن تأسیس شد تا اطلاع رسانی و همچنین و منابع مالی برای تحقیقات را افزایش دهد.

۲۰۰۵- سخنگویان اوتیسم توسط باب و سوزان رایت تاسیس شد. سخنگویان اوتیسم به تحقیقات کمک می کند، و آگاهی و حمایت از نیازهای افراد  طیف اوتیسم و خانواده هایشان را افزایش می دهد.

فیلم‌هایی با زمینه‌ی اوتیسم

بسیاری از شخصیت های فیلم ها دارای ASD یا شخصیت هایی هستند که ویژگی های ASD را نشان می دهند. برخی از فیلم هادر یادداشت در زیر ذکر شده اند.

۱۹۸۶- The Boy Who Could Flyپسری که می توانست پرواز کند

یک نوجوان مبتلا به اوتیسم پس از مرگ پدر و مادرش با عمویش زندگی می کند. نوجوان دارای بسیاری از ویژگی های افراد اوتیستیک مانند برداشت اجتماعی، عدم تکلم و رفتارهای کلیشه ای است.

۱۹۸۸- Rainman مرد بارانی

مرد پس از مرگ پدرش به خانه دوران کودکی خود باز می گردد. پدرش مبلغ زیادی را به برادر محترمش ریموند داده است.ریموند ویژگی های بسیاری را که به طور کلی در افراد مبتلا به اوتیسم دیده می شود، از قبیل درجاماندگی، اصرار بر یکنواختی و عدم تغییر، تکانهای نوسانی  وخود آسیب  زنی نشان می دهد.

۱۹۹۳- What’s Eating Gilbert Grape? چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد؟

گیلبرت گرین (جانی دپ) در یک شهر کوچک با خانواده اش زندگی می کند. برادر گیلبرت، آرنی ؛ویژگی های اوتیسم را نشان می دهد.

۲۰۰۹- Adam آدام

مردی که با سندروم اسپرگر زندگی می کند ارتباطی با همسایه اش ایجاد می کند.

۲۰۱۰ – My Name is Khan نام من خان است

مردی که سندرم آسپرگر دارد را پس از حادثه ی یازده سپتامبر بازداشت می کنند، به این دلیل  که مقامات به اشتباه “رفتار عجیب” وی  را مبنی بر رفتار تروریستی احتمالی اشتباه گرفته اند.

۲۰۱۰- Temple Grandinمعبد گراندین

داستان معبد گراندین،  داستان یک زن مبتلا به اوتیسم که یکی از دانشمندان برتر صنایع  دامداری است.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید