انتشار این مقاله


“ترمز مغز” افکار ناخواسته را سرکوب می‌کند

محققان هدف جدیدی را برای اختلالاتی مانند PTSD و اسکیزوفرنی شناسایی کرده‌اند. هر فردی افکار ناخوشایند را هر از گاهی تجربه می‌کند. اما چنین مهمان ناخوانده‌ای می‌تواند شرایط جدی روانپزشکی، از «فلاش بک» در اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تا تفکر منفی وسواسی در افسردگی و توهم در اسکیزوفرنی نشان دهد. Michael Anderson دانشمند عصب‌شناسی […]

محققان هدف جدیدی را برای اختلالاتی مانند PTSD و اسکیزوفرنی شناسایی کرده‌اند.

هر فردی افکار ناخوشایند را هر از گاهی تجربه می‌کند. اما چنین مهمان ناخوانده‌ای می‌تواند شرایط جدی روانپزشکی، از «فلاش بک» در اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تا تفکر منفی وسواسی در افسردگی و توهم در اسکیزوفرنی نشان دهد. Michael Anderson دانشمند عصب‌شناسی دانشگاه کمبریج می‌گوید: “این‌ها برخی از علائم ناخوشایند هستند”

تحقیقات جدید توسط Anderson و دانشمند عصب‌شناسی Taylor Schmitz، که اکنون در دانشگاه McGill است، نشان می‌دهد که این علائم ممکن است از یک مکانیسم مغزی ناقص متضرر برای مسدود کردن افکار ایجاد شود. محققان این دانشکده، معمولا بر قشر پیشانی (PFC)، یعنی مرکز کنترل فعالیت‌های مناطق دیگر مغز تمرکز می‌کنند. اما Anderson و همکارانش متوجه شدند که شرایطی که شامل افکار نفوذی مانند اسکیزوفرنی است، اغلب شامل افزایش فعالیت در هیپوکامپ (یک بخش مهم مربوط به حافظه) است. شدت علائم مانند توهم نیز با افزایش این فعالیت افزایش می‌یابد.

افکار ناخواسته


مقاله مرتبط: دانشمندان مکانیسم مهار افکار ناخواسته را شناسایی کردند


در این مطالعه‌ی جدید، Anderson و تیم او شرکت کنندگان سالمی داشتند که یک سری از زوج کلمات را  یاد گرفته بودند. یک کلمه به این افراد ارائه می‌شد و مجبور بودند زوج کلمه‌ی دیگر را به خاطر بیاورند. هنگامی که شرکت کنندگان افکار را سرکوب کردند، اسکن مغز فعالیت‌های افزایشی را در بخشی از PFC تشخیص داد و فعالیت در هیپوکامپ کاهش یافت. این یافته‌ها که در ماه نوامبر در Communications Communications منتشر شد، با یک جریان مغزی سازگار است که در آن فرمان “توقف” از PFC، فعالیت هیپوکمپ را سرکوب می‌کند.

با استفاده از طیف سنجی رزونانس مغناطیسی، این تیم همچنین دریافت که سطوح GABA (ماده‌ی شیمیایی اصلی که مانع سیگنال در مغز می‌شود) در هیپوکامپ شرکت کنندگان، توانایی آن‌ها را برای سرکوب افکار ناخواسته پیش بینی می‌کند. Anderson می‌گوید: “اگر شما GABA بیشتری در مغز داشته باشید، بهتر می‌توانید افکار خود را کنترل کنید.” به عبارت دیگر، اگر PFC حاوی پدال ترمز روانی باشد، سطح GABA در هیپوکامپ، انت‌های این ترمز هستند که تعیین می‌کنند چگونه مغز به طور موثر متوقف شود.


مقاله مرتبط: هیپوکامپ؛ عملکرد این بخش در مغز چیست؟


این مطالعه پلی روی شکاف بین علوم اعصاب مولکولی و رفتار انسان می‌زند و این که چگونه این فرآیند در زمینه‌ی بیماری اتفاق می‌افتد. Brendan Depue از دانشگاه Louisville، که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: “این یک قدم بزرگ است.” Anderson می‌گوید: “قدم بعدی این است که یک مطالعه دارویی انجام دهیم.” “آیا ما می‌توانیم از طریق سرکوب افکار با دادن داروهایی که به افزایش GABA کمک می‌کنند، به مردم کمک کنیم؟”

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید