انتشار این مقاله


سرطان و ارتباط آن با قهوه!

برای دوستداران قهوه در کالیفرنیا، مشکلاتی بوجود آمده‌است. جایی که به دستور قاضی فروشندگان باید هشدار جدی در مورد سرطان بدهند. اما چگونه باید از مصرف روزانه قهوه صرف نظر کرد؟ برخی از دانشمندان بر طبق شواهد قطع مصرف را توصیه می‌کنند. در سال‌های اخیر نگرانی‌های در رابطه با مصرف قهوه بوجود آمده‌است. اما مطالعات […]

برای دوستداران قهوه در کالیفرنیا، مشکلاتی بوجود آمده‌است. جایی که به دستور قاضی فروشندگان باید هشدار جدی در مورد سرطان بدهند.

اما چگونه باید از مصرف روزانه قهوه صرف نظر کرد؟ برخی از دانشمندان بر طبق شواهد قطع مصرف را توصیه می‌کنند.

در سال‌های اخیر نگرانی‌های در رابطه با مصرف قهوه بوجود آمده‌است. اما مطالعات زیادی در مورد مزایای قهوه برای سلامتی صورت گرفته‌است.

دکتر Edward Giovannucci متخصص تغذیه در دانشگاه هاروارد می‌گوید:

در مقادیر کم، قهوه بی‌اثر است. شواهد خوبی در رابطه با مزایای قهوه در سرطان وجود دارد.

آژانس تحقیقات سرطان WHO با وجود عدم شواهد کافی، دو سال پیش قهوه را در رده مواد سرطانزا دسته‌بندی کرد.

این ادعا در مورد خود قهوه نیست بلکه در مورد ماده‌ای شیمیایی به‌نام آکریل آمید است. این ماده در هنگام تولید لوبیای بوداده مشاهده می‌شود.

سازمان مربوطه بر اساس تحقیقی که بر روی حیوانات انجام داده بود، این ماده را احتمالا سرطانزا نامید. مشکل این است که هیچ‌کس نمی‌داند چه سطحی از این ماده برای افراد ایمن یا خطرآفرین است. سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا محدودیت آکریل آمیدی برای آب آشامیدنی تعیین می‌کند اما در رابطه با مواد غذایی چیزی بیان نکرده است.

دکتر Bruce Y. Lee  از موسسه سلامت دانشکده Johns Hopkins Bloomberg می‌گوید:

یک فنجان در روز خطری ندارد و لازم نیست که شما عادت خود را تغییر دهید. اگر شما هر روز چندین فنجان قهوه بنوشید، در این صورت باید مصرف آن را کاهش دهید.

در زیر به خطراتی که ممکن است وجود داشته باشد، اشاره شده است:

مواد شیمیایی

با بزرگترین فاکتور افزاینده سرطان شروع می‌کنیم، سیگار. ماده‌ای که حاوی آکریل آمید است.


بیشتر بخوانید: سیگار و سرطان؛ زنگ خطر به گوش می‌رسد


آکریل آمید در سیب‌زمینی سرخ کرده، چیپس سیب‌زمینی، کراکر، بیسکوئیت، غلات و مواد غذایی پرکربوهیدرات که کبابی شده یا تست شده یا سرخ شده هستند، وجود دارد.

سازمان غذا و دارو سطح آکریل آمید را مورد بررسی قرار داده و میزان آن‌را ۱۷۵ تا ۳۵۱ ppB (اندازه‌گیری غلظت برای آلودگی) برای ۶ برند قهوه تخمین زد.

بالاترین مقدار برای یک نوع قهوه کریستال بدون کافئین بود. بر اساس مقایسات، سیب‌زمینی سرخ کرده یکی از انواع فست‌فودهاست که میزانش ۱۱۷ تا ۳۱۳ ppB بر اساس محلی است که آزمایش انجام گرفته است. در بسیاری از سرخ‌کرده‌های تجاری ایین مقدار به ۱۰۰۰ می‌رسد. شماری از غذاهای کودکان حاوی آکریل آمید هستند. غذاهایی چون بیسکوئیت‌های دندانی و کراکرها. در آزمایش یک برند سیب‌زمینی شیرین به مقدار ۱۲۱ ppB از این ماده اندازه‌گیری شده‌است.

خطر چیست؟

عوامل کارسینوژن احتمالی که براساس آزمایش‌های صورت گرفته در جانوران نمایان شده، بیان می‌کند که عامل اصلی، آکریل آمید موجود در آب آشامیدنی است.

اما انسان‌ها و جوندگان سرعت متابولیسم متفاوتی دارند. به همین دلیل ارتباط آن با سلامتی انسان زیاد مشخص نیست.

گروهی شامل ۲۳ دانشمند در دپارتمان سرطان WHO فعالیت می‌کنند، قهوه را به جای آکریل آمید بررسی کرده و متوجه شده‌اند که این ماده هیچ ارتباطی با سرطان سینه، پروستات و پانکراس نداشته و حتی ریسک ابتلا به سرطان کبد و رحم را کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: با قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهید!


شواهد دیگری مبنی بر تأثیر این ماده بر سایر سرطان‌ها در اختیار نداریم.

قانون کالیفرنیا

از سال ۱۹۸۶، به دستور دولت برای تجارت ۹۰۰ ماده لازم است که هشدارهایی راجع به خطرات سلامتی و بهداشتی اعم از سرطان و… در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

فروشندگان قهوه و دیگر مدعیان در پرونده قضایی که به قانون پنجشنبه معروف است، دو هفته برای متقاعد کردن یا درخواست تجدیدنظر نیاز وقت دارند.

Giovannucci گفت:

قانون به طور بالقوه آسیب بیشتری به سلامت عمومی می‌زند. این‌گونه که باعث می‌شود افراد قهوه را همانند مواد مضری چون سیگار تلقی کنند.

شورای اطلاعات و بنیاد بین‌المللی غذا، سازمان تحت پوشش صنعت غذا و نوشیدنی می‌گوید:

قانون عموم را گیج می‌کند. زیرا اطلاع دقیقی درباره مقدار خطرآفرین نمی‌دهد.

سازمان راهنمایی غذایی ایالت متحده نیز اشاره می‌کند که تا ۵ فنجان قهوه در روز فرد مجاز است که مصرف کند.

دکتر Otis Brawley سرپرست جامعه‌ی سرطان شناسان آمریکا می‌گوید:

مسئله اصلی دوز و مقدار آکریل آمید است که در قهوه موجود است. این مقدار در مقایسه با مقدار موجود در سیگار و دخانیات بسیار کم است. فکر می‌کنم که نیازی نیست در مورد یک فنجان قهوه نگران باشیم.

دکتر Amy Trentham-Dietz متخصص بهداشت عمومی دانشگاه  Wisconsin-Madison می‌گوید:

قوانین کالیفرنیا با مشاهدات علمی مغایرت دارد.

مطالعاتی که برروی انسان انجام گرفته نشان می‌دهد که قهوه خاصیت ضد سرطانی دارد.

تازمانی که مردم از شکر و سایر شیرین کننده‌ها به مقدار زیاد استفاده نکنند، قهوه، چایی و آب بهترین نوشیدنی برای افراد محسوب می‌شوند.

 

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید