انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۴۳)

شاید عامل بیماری خودایمنی لوپوس را یافته باشیم.

شهاب سنگ‌های مرصع به الماس از برخورد یک سیاره‌ی گمشده می‌آیند

NASA/JPL-CALTECH
NASA/JPL-CALTECH

وقتی ۴.۵ میلیارد سال پیش منظومه‌ی شمسی در دوران طفولیت خود بود، دسته‌ی پرشماری از سیارات ابتدائی به دور خورشید می‌گردیدند. بعضی از این سیاره‌ها به هم پیوسته و سیارات بزرگ‌تری را به وجود آوردند، در حالی که بقیه در یک دربی نابودگر از نسبت سیاره‌ای، تکه‌تکه شدند. آن برخوردها گلوله‌های انفجاری کیهانی بی‌شماری به وجود آورد که بعضی‌شان به عنوان سیارک‌های غنی از کربن به دور خورشید می‌چرخیدند. اکنون، آنالیز جدیدی روی بقایای یکی از آن سیارک‌ها از این نظریه پشتیبانی می‌کند که آن‌ها در واقع آثار به جا مانده از یکی از سیارات گمشده‌ی منظومه‌ی شمسی ما هستند.

چگونه ویروس عامل “بیماری بوسه” موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مثل لوپوس می‌شود

ابشتین بار ویروس، عامل مونونوکلئوز عفونی، خطر ابتلا به لوپوس را افزایش می‌دهد. JAMES CAVALLINI/SCIENCE SOURCE

وقتی جان هارلی دوستش را در دانشکده‌ی پزشکی به خاطر لوپوس از دست داد، با خود عهد بست که این بیماری را زیر و رو کند. لوپوس بیماری خودایمنی مزمنی است که موجب خستگی، درد مفصل، راش پوستی، و حتی مرگ می‌شود. اکنون و پس از گذشت ۴۰ سال، هارلی بر این باور است که مقصر اصلی را یافته. ویروس ابشتین بار (EBV) که نزدیک به ۹۰ درصد آمریکایی‌ها را آلوده می‌کند، شاید طوری بیان ژنی را تغییر بدهد که خطر ابتلای فرد را به لوپوس و شش بیماری خودایمنی به طور جدی بالا می‌برد. این تحقیق از طرف هارلی، روماتولوژیست در مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی در اوهایو و همکارانش منتشر شده است.

تماشا کنید: هوش مصنوعی فقط با چند ثانیه ویدئو یک مدل سه‌بعدی از فرد می‌سازد

تبدیل اشخاص به کاراکترهای بازی‌های ویدئویی آسان‌تر از قبل شده است. هوش مصنوعی برای ساخت مدل‌های سه‌بعدی از بدن افراد برای استفاده در آواتارهای واقعیت مجازی، نظارت، مدلینگ یا فیلم‌سازی به خدمت گرفته شده است. ولی تا پیش از این، دوربین‌های خاصی برای تشخیص عمق یا دید از چند زاویه نیاز بود. اکنون، الگوریتمی جدید با استفاده از یک ویدئوی تک زاویه‌ای می‌تواند همان مدل‌های سه‌بعدی را بسازد.

دانشمند ارشد ناسا منصوب شد

دانشمند سیاره‌ای جیم گرین، دانشمند ارشد ناسا شد. خبر این انتصاب دهم آوریل اعلام شد. گرین از سال ۲۰۰۶ مسئول بخش علوم سیارات ناسا بوده و پروژه‌های زیادی از جمله سه کاوشگر مریخ و عملیات پلوتو، New Horizons، زیر نظر او به انجام رسیده است. ناسا از زمانی که اِلن استوفان رفته بود، دانشمند ارشد دائمی نداشت.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید