انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۴۴)

شکارچی سیارات، ابرانسان‌های دارای ابرطحال، ادیسه‌ی نئاندرتال‌ها، داروی جدید صرع از جنس ماریجوانا و داستان متان روی مریخ

شکارچی سیارات راهی جهان‌های دور شد

Paul Hennessy/Alamy
Paul Hennessy/Alamy

ماهواره‌ی نقشه‌برداری فراخورشیدی گذران (TESS) متعلق به ناسا، روز هجدهم آوریل از فلوریدا برای مأموریتی دو ساله به منظور اکتشاف سیارات فراخورشیدی راهی آسمان‌ها شد. تِس باید جانشین فضاپیمای کپلر شود. فضاپیمای کپلر از سال ۲۰۰۹ هزاران سیاره‌ی فراخورشیدی یافته و تا فاصله‌ی ۳۰۰ سال نوری از زمین را مورد کاوش قرار داده است. سیاراتی که تِس قرار است کشف کند، پایه‌های ستاره‌شناسی چند دهه‌ی آینده را شکل خواهد داد.

غواصان اندونزیایی برای سازگاری با شکار در زیر دریا با طحال‌های بزرگ‌تری تکامل یافته‌اند

برخی از هیجان‌انگیزترین اکتشافات اخیر در زمینه‌ی زیست‌شناسی تکاملی نشان دادن سازگاری انسان با شرایط فوق‌العاده‌ای مثل زندگی در ارتفاعات بالا بوده است. اکنون، محققان دریافته‌اند که مردم باجائو در اندونزی که برای چندین نسل اکثر ساعات روز را زیر آب مشغول شکار بوده‌اند، تطابق‌های ژنتیکی برای سبک زندگی خاص خود نیز کسب کرده‌اند. این “خانه به دوشان دریایی” حامل متغیری ژنی هستند که به نظر می‌رسد موجب داشتن طحالی غیرعادی و بزرگ می‌شود. این ویژگی می‌تواند اکسیژن‌رسانی گلبول‌های قرمز را نسبت به نیاز افزایش دهد.

شاید اُدیسه نقل داستان همان نئاندرتال‌هایی باشد که از مدیترانه عبور کرده‌اند

JASON LAU/STELIDA NAXOS ARCHAEOLOGICAL PROJECT
JASON LAU/STELIDA NAXOS ARCHAEOLOGICAL PROJECT

ادسیوس، که دریای شرابی تیره‌ی مدیترانه را در حماسه‌ی هومر می‌پیماید، شاید پیشگامان اعجوبه‌ای داشته باشد. یک دهه پیش، زمانی که حفاران ادعا کردند ابزاری سنگی در جزایر کرت یونان یافته‌اند که به ۱۳۰,۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد، بقیه‌ی باستان‌شناسان یا حیرت‌زده شدند و یا مشکوک. ولی از آن زمان تاکنون، محققان در این سایت و دیگر مکان‌ها کیسی قانع‌کننده برای دریانوردان عصر حجر ساخته‌اند. و حتی احتمال قابل توجه‌تر آن است که آن‌ها نئاندرتال بوده‌اند. نئاندرتال‌ها عموزاده‌های منقرض شده‌ی ما انسان‌ها هستند.

داروی جدید صرع، از جنس ماریجوانا، در انتظار تأیید FDA

دارویی حاوی عناصر تشکیل‌دهنده‌ی ماریجوانا، برای اولین بار به منظور کسب مجوز سازمان غذا و دارو (FDA) به این سازمان پیشنهاد شده است. روز نوزدهم آوریل این پنل به اتفاق آراء برای تأیید اپیدیولکس (Epidiolex) رأی داد. این داروی ضد صرع از کانابیدیول ساخته شده است؛ ماده‌ای شیمیایی در ماریجوانا که اثرات روانی ندارد. اپیدیولکس توسط  GW فارماسیوتیکس در کمبریج ساخته شده و می‌تواند برای درمان دو اختلال صرع به کار رود؛ سندرم لنوکس-گاستات و سندرم دراوت. طی کارآزمایی‌های بالینی، اپیدیولکس تعداد صرع‌ها را در برخی از افراد تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است. با این حال تأیید این پنل به معنای اتمام کار نیست، و انتظار می‌رود FDA تا پایان ژوئن تصمیم نهایی را بگیرد.

داستان متان روی مریخ به کجا می‌رسد

یک کاوشگر روسی-اروپایی مریخ که برای حل یکی از پربحث‌ترین اسرار علوم مریخ مأموریت یافته، روز بیست و یکم آوریل مشاهدات علمی خود را آغاز کرد. محققان امیدوارند مدارگرد ردیاب گاز (TGO) بتواند منشأ گاز متان را روی سیاره‌ی سرخ مشخص نماید. متان به خاطر نشانه‌ی حیات بودن مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید