انتشار این مقاله


آیا کمبود آهن می تواند باعث ریزش مو شود؟

آنمی کمبود آهن به وضعیتی گفته می‌شود که فرد آهن کافی در بدن ندارد یا بدن فرد نمی‌تواند به درستی از آهن استفاده کند. در حالی که کمبود شدید آهن می تواند علائمی همانند تنگی نفس، خستگی و درد قفسه سینه ایجاد کند، برخی از مردم ریزش مو را تجربه می‌کنند. پزشکان نمی‌دانند چرا برخی […]

آنمی کمبود آهن به وضعیتی گفته می‌شود که فرد آهن کافی در بدن ندارد یا بدن فرد نمی‌تواند به درستی از آهن استفاده کند.

در حالی که کمبود شدید آهن می تواند علائمی همانند تنگی نفس، خستگی و درد قفسه سینه ایجاد کند، برخی از مردم ریزش مو را تجربه می‌کنند. پزشکان نمی‌دانند چرا برخی از مردمی که دچار ریزش مو می شوند، ذخایر آهن کمی دارند ولی می دانند که آهن یک جزء اصلی در آنزیمی به نام ریبونوکلئوتیدردوکتاز است که به رشد سلولی کمک می کند.

با توجه به تحقیقات، سلول های فولیکول مو به کاهش سطح آهن حساس هستند و هنگام کاهش ذخایر آهن نمی توانند رشد سلولی موثری داشته باشند.

علائم آنمی فقر آهن

آهن نقشی اساسی در ساختن هموگلوبین-ترکیب حمل کننده اکسیژن به سلول ها که برای عملکرد بدن ضروری است-دارد.

علائم آنمی کمبود آهن عبارت اند از:

  •  ناخون های شکننده
  •  خستگی شدید یا فقدان انرژی
  •  تندی ضربان قلب
  •  رنگ پریدگی
  • تنگی نفس
  •  دردناک بودن زبان

ریزش مو از علائم اصلی آنمی فقر آهن نیست اما برخی از مردم ممکن است به آن دچار شوند.

در صورت مشکوک بودن فرد به پایین بودن سطح آهن بدن ،با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون ابتلای فرد به آنمی مورد آزمایش قرار می گیرد.

آنمی فقر آهن و ریزش مو

توجه بیشتر تحقیقات مرتبط با کمبود آهن، به ریزش مو در زنان است. الگوی ریزش موی طاسی آندروژنیک (androgenic alopecia) معمول ترین نوع ریزش مو در در بانوان به حساب می‌آید.

ریزش مو در زنان اغلب همراه با باریک شدن بخش میانی تار مو در ناحیه ی پوست فرق سر است. افراد با این الگوی ریزش مو همچنین ممکن است عقب نشینی  تارهای مو را در ناحیه ی سرحد پیشانی تجربه کنند.

تحقیقان نشان داده اند که شواهد کافی برای ارتباط بین آنمی کمبود آهن و ریزش مو در خانم ها و آقایان وجود ندارد.با این حال برخی از مطالعات بیان کرده اند که افراد دارای ریزش مو کمبود آهن داشته اند.شواهد کمی برای اثبات کمبود آهن به عنوان علت وجود دارد.

با تمام این ها،تحقیقات می گویند که کمبود آهن با ریزش مویی که فولیکول های مو را زخمی نمی کند مرتبط است زیرا در این حالت فولیکول ها آسیب زیادی نمی بینند و ممکن است بتوانند مجددا باعث رشد مو شوند.

درمان

افراد دارای ریزش مو و کمبود آهن ممکن است به درمان جداگانه ی هر دو نیاز داشته باشند. پزشکان درمان های مختلفی را به افراد دارای ریزش مو پیشنهاد می‌کنند؛از جمله:

ماینوکسیدیل (Minoxidil): این دارو به عنوان راه حل اصلی در دسترس قرار می گیرد. دانشمندان فکر می کنند این دارو به مو اجازه می دهد تا مدت طولانی تری در مرحله رشد بماند.

مهارکننده‌های آلفا ردوکتاز: داروهایی مانند فیناستراید (Proscar)، از این نوع هستند. این دارو ها به افزایش سطح آنزیم هایی که رشد مو را زیاد می‌کنند کمک می‌کنند.

تکنیک‌های جراحی: اگر سایر درمان ها کارآمد نبودند،جراحی مانند کاشت مو می تواند موی فرد را بازگرداند.

پزشکان همچنان در حال تحقیق روی تکنیک های جدید برای برگرداندن رشد مو هستند.یک مثال platelet-rich-plasma است.این درمان شامل جداسازی پلاکت ها از نمونه ی خون انسانی و سپس تزریق آنها به نواحی از پوست سر که دچار ریزش شده اند می شود.پزشکان معتقدند پلاکت ها حاوی مقدار قابل توجهی فاکتور های رشد هستند که می‌توانند به تحریک رشد مو کمک کنند.بررسی یک مطالعه نشان داد که  درزنانی که تزریق  PRP دریافت کرده اند،افزایش تراکم و ضخامت بعد از شش ماه دیده شده است.با این وجود،مطالعات بیشتری برای اثبات تاثیرPRP نیاز است.

درمان برای آنمی کمبود آهن شامل:

مکمل های آهن: پزشک می تواند استفاده روزانه از مکمل های آهن را که به بدن برای ترمیم آهن کمک می‌کند پیشنهاد بدهد.فرد باید قبل از استفاده از مکمل های آهن حتما با پزشک خود مشورت کند زیرا استفاده از آنها می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.فرد ممکن است مجبور باشد به مدت سه تا شش ماه از مکمل های آهن استفاده کند تا ذخایر آهن او به حد نرمال برسد..پزشک می تواند برای افزایش سریع تر آهن بدن فرد، تزریق آهن را تجویز کند.افرادی که از آنمی های شدید کمبود آهن رنج می برند ممکن است به تزریق آهن درون وریدی نیاز داشته باشند.

تغییرات رژیم غذایی

مصرف بیشتر آهن به صورت رژیم غذایی همچنین می تواند به افزایش سطح آهن بدن کمک کند.غذاهای سرشار آهن عبارت اند از:گوشت قرمز،مرغ،ماهی،سبزیجات و دولپه ای ها.تولید کنندگان غذا همچنین ممکن است به برخی غذاها مانندحبوبات آهن اضافه کنند.

تحقیقات نشان می دهد که شواهد کافی برای اثبات موثر بودن  مکمل های غذایی در فرد دارای آنمی فقر آهن که دچار ریزش مو شده است وجود ندارد.با این وجود،درمان های مختلفی در دسترس است.افراد دارای ریزش مو باید با پزشک خود در مورد روش های درمان مشورت کنند.

اگر فردی ذخایر آهن کمی داشته باشد،افزایش مصرف آهن به طور کلی میتواند به وی کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد.

پزشکان می دانند که کمبود آهن ممکن است بتواند نقش اصلی را  در ریزش مو بازی کند زیرا بسیاری از مردمی که ریزش مو را تجربه کرده اند ذخایر آهن کمتری نسبت به آن هایی که مویشان نمی ریزد دارند.

به طور کلی،با افزایش ذخایر آهن،فرد ممکن است افزایش رشد موی خود را مشاهده کند.

 

فاطمه کرم نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید