انتشار این مقاله


برای اولین بار: ایجاد جنین از سلول‌های بنیادی و بدون استفاده از اسپرم و تخمک

دانشمندان موفق شدند بدون استفاده از اسپرم و تخمک، از سلول‌های بنیادی رویان ایجاد کنند.

دانشمندان گامی بزرگ در خلق زندگی در آزمایشگاه، بدون استفاده از اسپرم و تخمک برداشتند. دو نوع مختلف از سلول‌های بنیادی در ظرفی ترکیب شدند و به شکل اولیه رویان در آمدند. ایجاد رویان از سلول‌های بنیادی به تولید نامحدودی از رویان‌های یکسان می‌انجامد که برای تحقیقات پزشکی سودمند می‌باشد. امید است که این پیشرفت راهکاری برای یکی از بزرگ‌ترین علل ناباروری -نقص در لانه‌گزینی رویان در رحم- باشد. همچنین، برای آزمایش اثرات درمان‌های جدید پزشکی کارآمد خواهد بود.


مقالۀ مرتبط: چرا برخی از رویان‌ها توانایی لانه‌گزینی ندارند؟


ممکن است به کلون انسان‌ها منجر شود

محققان می‌گویند که این تکنیک -که در موش‌‍‌ها انجام شده است- توانست در طی سه سال باعث ایجاد موشی بدون استفاده از اسپرم و تخمک شود. اما کارشناسان می‌گویند که اگر این روش بتواند در افراد تکرار شود، ممکن است منجر به ایجاد ارتشی از کلونی‌های انسانی شود. همچنین، کارشناسان افزودند که این کار قبل از اینکه این تکنیک موفق به ایجاد رویان‌های انسانی از سلول‌های بنیادی شود، می‌توانست دو دهه طول بکشد.

این تکنولوژی چگونه عمل می‌کند؟

محققان دو نوع مختلف از سلول‌های بنیادی رویانی موش را ترکیب کردند. هنگامی‌که در ظرف ترکیب شدند، قبل از لانه‌گزینی در رحم تا مرحله‌ اولیه رویانی رشد می‌کنند. رویان در این مرحله بلاستوسیست -توپ سلولی توخالی- نامیده می‌شود.
هنگامی‌که به رحم منتقل شد، سلول‌ها در ابتدا همانند سلول‌های ۳.۵ روزه‌ای که از رویان معمولی به‌وجود ‌آمده‌اند، موجب تغییراتی در رحم می‌شوند، اما به درستی و کامل جایگزین نمی‌شوند.

دهه‌ها قبل از استفاده تکنیک در انسان

پروفسور Nicholas Rivron گفته است که رویان موش زیستا می‌تواند در مدت سه سال ایجاد شود، اما ایجاد رویان انسانی دهه‌ها طول خواهد ‌کشید.

استفاده اصلی از رویان‌ها برای آزمایشات دارویی و تحقیق درمورد ناباروری است.

پروفسور Rivron افزود:

همانطور که می‌دانید، رویان‌ها بسیار ارزشمند هستند و در صورتی که چندین تعداد از آن‌ها موجود نباشد، استفاده برای آزمایش داروها بر روی‌شان غیرممکن است. با استفاده از بلاستوسیست‌ها می‌توانید چندین تعداد از آن‌ها ایجاد کنید. این به غربالگری داروها در آینده کمک خواهد کرد.
من به استفاده از بلاستوسیست‌ها برای تولیدمثل انسانی اعتقادی ندارم. این از نظر اخلاقی بسیار سوال برانگیز است، این‌ها کلون‌های کسی است که در حال حاضر زنده می‌باشد.

کلون کردن انسان‌ها کاملا ممنوع می‌باشد.

ما واقعا نمی‌دانیم مانعی که باعث متوقف شدن لانه‌گزینی توپ سلولی می‌شود، چیست. این سوالی مجذوب‌کننده است. آن‌ها بسیار شبیه بلاستوسیست‌های طبیعی هستند و انواع بسیاری از سلول‌ها را تولید می‌کنند. با این حال، سلول‌ها به درستی سازماندهی نشده‌اند. آن‌ها مانند رویان مختل شده هستند. امیدواریم در سه سال بعدی کشف کنیم. این اولین بار است که در آزمایشگاه ساختارهایی از سلول‌های بنیادی ایجاد می‌کنیم که پتانسیل تشکیل ارگانیزم کامل را دارند. ارگانیزم کامل شامل نوزاد و بافت‌های اضافی مانند جفت و کیسه زرده می‌باشد.


مقالۀ مرتبط: چه چیزی مانع از کلون کردن انسان‌ها می‌باشد؟


کلون سازی انسان
منتقدان معتقدند که این تکنولوژی می‌تواند منجر به کلون‌سازی انسان‌ها شود که کاملا ممنوع می‌باشد.

“ترمیم” در انسان‌ها کار نمی‌کند

پروفسور Robin Lovell-Badge گفته است که در حالی که این رشد و ترقی پیشرفتی عظیم و غیرمنتظره برای تحقیقات می‌باشد، ممکن است به عنوان تسکین‌دهنده و ترمیم باشد که هنوز نمی‌تواند برای انسان‌ها صورت گیرد. این ممکن است برای سایرین به عنوان متدی برای تولید ساختارهایی مانند رویان انسانی که از نظر ژنتیکی یکسان هستند و ممکن است پیوندشان امکان‌پذیر نباشد، تسکین و ترمیمی باشد، حتی اگر لانه‌گزینی در رحم مادر غیرقانونی باشد.

طبق گفته‌ی پروفسور Rivron، استفاده از این تکنولوژی توسط دولت‌های سرکش برای ایجاد ارتشی از کلونی‌ها، کاملا غیرممکن است، زیرا تخصص علمی برای انجام این کار را ندارند.

دکتر Dusko Ilic گفته است:

اولین باری است که دانشمندان توانسته‌اند امیدی در مکانیسم‌های مولکولی لانه‌گزینی ایجاد کنند و این یافته‌ها ممکن است به درک بیش‌تر برخی از جنبه‌های ناباروری و بهبود نتیجه تولیدمثل‌ کمک کنند.

این تحقیق در Nature منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید