انتشار این مقاله


چشم‌هایی در پشت سر؛ ما قادر به دیدن اشیاء خارج از میدان دیدمان هستیم

سیستم بصری انسان، قادر به درک اشیایی بیش از حد میدان دید نیز هست.

 

محققان یک آزماش کاوش بصری را مورد استفاده قرار دادند تا بتوانند نشان دهند سیستم بصری انسان، قادر به درک اشیایی خارج از میدان دید نیز هست.

بازنمایی های فضایی محیط اطراف، از جمله شامل آنچه که در خارج از میدان دیداری وجود دارند، برای هدایت حرکتی در یک جهان سه بعدی حیاتی هستند.

به نظر می رسد سیستم بصری، علیرغم اینکه میدان دید ما محدود به منطقه پیشانی است، اطلاعات کافی را برای حرکت ما فراهم می کند. با این حال، این نظریه تا به امروز از نظر علمی آزموده نشده بود.

یک گروه تحت رهبری پروفسور ساتوشی شیوری از انستیو تحقیقاتی ارتباطات الکترونیکی در دانشگاه توهوکو ژاپن، از یک آزمایش جستجوی بصری برای نشان دادن اینکه آیا سیستم بصری انسان واقعا توانایی درک چیزهایی فراتر از محدوده میدان بینایی را دارد یا خیر، استفاده کرد.


مقاله‌ی مرتبط: شکلات تلخ قو‌ه‌ی بینایی را بهبود می‌بخشد


ین یک راه آزمایشی برای بررسی ضمنی شناخت محیط است.
ین یک راه آزمایشی برای بررسی ضمنی شناخت محیط است.

این تیم یک صفحه نمایش با شش پنل طراحی کرد که می توانست محیط اطراف بیننده را با  ۳۶۰ درجه پوشش دهد. در هر نمایشگر پنل، شش حرف در یک زمان ظاهر می کرد و نمایش می داد.

از بینندگان خواسته شد که حرف خاصی پیدا کند و زمان لازم برای پیدا کردن هدف نیز ثبت شد. پس از ارائه های مکرر در همان طرح  و ترتیب فضایی اطراف بیننده، تعیین شئ هدف سریعتر شد، حتی اگر بیننده هیچ آگاهی واضح و روشنی از تکرار نداشته باشد. این اتفاق حتی زمانی که شئ هدف در عقب واقع شده بود هم افتاد، که نشان می دهد پردازش تصویری به میدان بینایی محدود نمی شود، بلکه به میدان وسیع در اطراف بیننده گسترش می یابد.

نتایج نشان می دهد که بازنمایی از محیط اطراف در مغز وجود دارد که  بدون نیاز به چرخش برگشتن، می تواند احتمالا برای حرکات نرم و کارآمد مجدداً «بازبینی» شود. به عبارت دیگر، مغز ما یک جهان ۳۶۰ درجه ای ایجاد می کند، گرچه دیدی که ما معمولاً از آن آگاهی داریم ،منطقه ای است که مقابل ما قرار دارد.

این اولین مطالعه ای است که از نظر علمی به صورت مطلوبی تلاش می کند تا این توانایی فضایی را نشان دهد. این یک گام مهم برای نشان دادن این مسئله است که عملکرد مغز با  ادراک و حرکت مرتبط است.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید