انتشار این مقاله


این ۴ کلمه شانس شما را در رسیدن به چیزی که می‌خواهید، دو برابر می‌کنند

چه عبارتی در معاشرت با دیگران شانس شما را برای رسیدن به خواسته تان افزایش میدهد؟

ساده نیست که از کسی بخواهید تا برایتان کاری را انجام بدهد، اما خبرهای خوبی در ادامه داریم. برای این‌که به خواسته‌هایتان احترام گذاشته شود، تنها چیزی که باید به خاطر بسپارید این کلمات جادویی هستند: “اما تو آزاد هستی.” ساده است، و به طور اعجاب‌آوری موثر.

هیچ وقت نمی‌دانید که چه وقتی به آن نیاز پیدا خواهید کرد

عبارت “اما تو آزاد هستی” را همین الآن به ذهن‌تان بسپارید. این‌ها ۴ کلمه کلیدی هستند که می‌توانند قدرت‌های متقاعد کردن شما را دو برابر کنند. روش “اما تو آزاد هستی (But you are free, BYAF) به این شیوه عمل می‌کند: شما از کسی یک درخواست دارید، و عبارت “اما تو آزاد هستی” را به آن اضافه می‌کنید یا عبارت “اما تو آزاد هستی که قبول نکنی”. چرا این عبارت کار می‌کند؟

در سال ۲۰۱۳، محقق ارتباطات کریستوفر کارپنتر، تحلیلی از یک تحقیق درباره روش BYAF در مجله مطالعات ارتباطی منتشر کرد. در آن وی اولین آزمایش از این روش را که در سال ۲۰۰۰ توسط محققان فرانسوی نیکولاس گوگن و الکساندر پاسکوال انجام شده بود منتشر کرد: یکی از تحقیق کنندگان در یک مرکز خرید در فرانسه پیاده‌روی تنهایی انجام می‌داد. در شرایط کنترل او درخواستی ساده ارائه می‌کرد: “ببخشید خانم/آقا، ممکن است لطفا چند سکه برای اتوبوس به من بدهید؟” در شرایط آزمایش وی این جمله را اضافه می‌کرد: “اما شما آزاد هستید که قبول یا رد کنید.” کسانی که در آزمایش شرکت می‌کردند با احتمال بسیار بیش‌تری این درخواست را قبول می‌کردند. به علاوه، کسانی که در شرایط آزمایش سکه دریافت کردند، بیش از دو برابر افراد شرایط کنترل بودند. کارپنتر می‌گوید که روش BYAF به خوبی کار می‌کند چون این کار تصور فرد از این که توانایی‌اش برای “نه” گفتن از بین می‌رود را کاهش می‌دهد.

همان طور که از تحقیق فرانسه انتظار می‌رود، کلمات این عبارت خیلی مهم نیستند. گوگن و پاسکوال این عبارت را هم امتحان کردند: “قطعا احساس اجبار نکنید” و متوجه شدند که به همان اندازه موثر است. با توجه به تحلیل متا، عاملی که به طور مداوم در حال پدیدار شدن است اهمیت شناخت توانایی فرد برای گفتن “نه” است.

با یک تیر دو نشان بزنید

چرا بیش از این جلو نرویم؟ این چه طور به نظر می‌رسد: شما می‌توانید آن چه را که می‌خواهید دریافت کنید و به طور همزمان کاری کنید که آن فرد از شما خوشش بیاید. سعی کنید روش BYAF را همراه با یک درخواست از کسی که می‌خواهید رویش اثر خوبی بگذارید امتحان کنید. با توجه به اثر بنجامین فرانکلین، شما می‌توانید تحسین یک شخص را با درخواست از او برای انجام لطفی در حق شما به دست بیاورید.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید