انتشار این مقاله


استفاده از ماری‌جوانا در دوران بارداری می‌تواند بر رفتار و جثه‌ی نوزاد تأثیر بگذارد

استفاده از ماری‌جوانا در دوران بارداری می‌تواند باعث تولد نوزادانی نارس و کوچک‌تر، با وزنی کمتر از وزن استاندارد تولد شود.

طبق نظر محققان، استفاده از ماری جوانا در بارداری می تواند باعث تولد نوزادانی نارس و کوچکتر، با وزنی کمتر از وزن استاندارد هنگام تولد شود. علاوه بر این، نوزادان مادرانی که در دوران بارداری ماری جوآنا کشیده اند، بیشتر در معرض تحریک پذیری قرار می گیرند و  در دوره های اولیه رشدشان راحت تر ناآرام و کلافه می شوند.

شواهد محکمی وجود دارد که سیگار کشیدن در دوران بارداری اثرات منفی بر وزن هنگام  تولد نوزادان دارد و با مشکلات متعدد سلامت دوران کودکی مرتبط است. به تازگی محققان دانشگاه مؤسسه تحقیقات اعتیاد بوفالو دریافتند که استفاده از ماری‌جوانا در دوران بارداری همچنان که می تواند بر وزن نوزاد تاثیرات ناگواری بگذارد، می‌تواند بر مشکلات رفتاری نیز، به ویژه هنگامی که با مصرف دخانیات همراه بوده، تأثیرگذار باشد.


مقاله‌ی مرتبط: مصرف ماریجوانا از احتمال حاملگی نمی‌کاهد


دکتر رینا داس ایدن، محقق ارشد پژوهشی RIA، می گوید:

نزدیک به ۳۰ درصد از زنان سیگاری که در دوران بارداری سیگار می کشند ، استفاده ی همزمان از ماری جوانا را نیز گزارش می کنند. این تعداد به احتمال زیاد در بسیاری از ایالت ها که به سمت قانونی شدن ماری جوانا گرایش دارند، افزایش می یابد، بنابراین، امری الزامی است که ما بدانیم استفاده از ماری جوانا در دوران بارداری چه تأثیری بر روی نوزادان خواهد گذاشت.

از طریق کمک مالی موسسه ملی سوء مصرف مواد، دکتر ایدن نزدیک به ۲۵۰ نوزاد و مادرانشان را مطالعه کرد. از این تعداد، ۱۷۳ نوزاد در دوران بارداری مادرانشان در معرض استفاده از تنباکو و یا ماری جوانا قرار داشتند. و هیچ کدام  از آنها در معرض مصرف مقدار قابل توجهی از الکل قرار نگرفته بودند.

ایدن متوجه شد که نوزادانی که در معرض مصرف هر یک از مواد دخانیات و ماری جوانا قرار دارشتند، به خصوص در سه ماهه‌ی سوم بارداری، در اندازه های قد، وزن و  دور سر کوچکتر بوده و در مقایسه با نوزادانی که در معرض  هیچ چیزی قرار نگرفته بودند، احتمال بیشتری در  زودتر به دنیا  آمدن داشتند. همچنین آنها در مقایسه با نوزادانی که در سه ماهه سوم  بارداری فقط در معرض تنباکو قرار داشتند، کم وزن تر  و کوتاهتر بودند. نتایج در مورد پسران نسبت به دختران قوی‌تر و محکم تر بود.

ایدن می گوید: “ما همچنین دریافتیم که وزن پایین و اندازه ی کودک، پیش‌بینی‌گر رفتار کودک در دورهای بعدی رشدی است. نوزادانی که کوچکتر بودند، مادرانشان گزارش کردند که بیشتر تحریک پذیر هستند، راحت‌تر نا آرام و مختل می شوند و زمانی که نا آرام می‌شوند، آرام کردن آنان با مشکل همراه است. بنابراين ارتباط غیر مستقيمي بين ميزان در معرض دخانيات و ماري جوانا بودن  و رفتارهای نوزادي و رشد ضعيف هنگام زايمان وجود داشت”.


مقاله‌ی مرتبط: محققان اثرات منفی مصرف ماری‌جوانا را معکوس می‌کنند


ایدن متوجه شد که نوزادانی که در معرض هر دوی مواد دخانی و ماری جوانا قرار داشتند، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری، قد و وزن و دور سرشان کوچکتر بوده و در مقایسه با نوزادانی که در معرض هیچ چیزی قرار نگرفته بودند زودتر به دنیا آمده اند.
ایدن متوجه شد که نوزادانی که در معرض هر دوی مواد دخانی و ماری جوانا قرار داشتند، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری، قد و وزن و دور سرشان کوچکتر بوده و در مقایسه با نوزادانی که در معرض هیچ چیزی قرار نگرفته بودند زودتر به دنیا آمده اند.

علاوه بر این، زنانی که نشانه های خشم، خصومت و پرخاشگری را نشان داده بودندد، فشار و استرس بیشتری را در دوران بارداری گزارش دادند و با احتمال بیشتری به مصرف دخانیات و ماری جوانا در طول بارداری ادامه دادند. بنابراین، با توجه به مواجه‌ی همه اینها با هم، احتمال بیشتری دارد که این افراد نوزادانی به دنیا بیاورند که اندازه شان کوچکتر بوده، بیشتر تحریک‌پذیر و نا آرام و کلافه باشند. تحریک پذیری و کلافه بودن نوزادان نیز، با مادرانی که میزان استرس  بارداری بالاتری را تجربه کرده‌اند، مرتبط است. ایدن می گوید:

نتایج ما نشان می‌دهد که مداخلات در مورد زنانی که سیگار می‌کشند یا از ماری جوانا در دوران بارداری استفاده می‌کنند، باید بر کاهش استرس و کمک به آن‌ها برای مقابله با احساسات منفی متمرکز باشد. این ممکن است به کاهش میزان عوارض در معرض مواد بودن پیش از تولد و مشکلات رفتاری در نوزادان کمک کند.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید