انتشار این مقاله


استخراج بیت کوین سهمی باورنکردنی از مصرف برق را به خود اختصاص داده است

نیازمندی به انرژی برای استخراج بیت کوین بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

از زمانی که تب بیت‌کوین مانند طوفانی در دنیا فراگیر شد، هزاران نفر از مردم رایانه‌های قدرتمندی را صرف استخراج بیت کوین کرده‌اند. بر اساس یک مطالعۀ جدید، این رایانه‌های مخصوص ماینینگ (استخراج) به قدری مصرف انرژی بالایی دارند که تا چند سال آینده ظرفیت تولید برق را در بسیاری از کشورها به چالش خواهند کشید.

یک بررسی که در دسامبر ۲۰۱۷ در مورد بیت‌کوین منتشر شد، پیش‌بینی نمود که طی چند سال آتی، میزان برق مورد نیاز جهت استخراج بیت کوین از سرانۀ ملی مصرف برق در دانمارک پیشی خواهد گرفت. این پیش‌بینی بیراه هم نبوده است، به طوری که هم‌اکنون پس از گذشت ۶ ماه از انتشار آن، نیازمندی به انرژی برای استخراج بیت کوین بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است. بر اساس نتایج مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال Joule منتشر شده، میزان برق مصرفی رایانه‌های استخراج‌گر تا پایان سال جاری باز هم دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

ولی چرا بیت کوین به این حجم از برق نیاز دارد؟ پاسخ را باید در ساختار این ارز رمزنگاری شده جست‌وجو کرد. امنیت تک تک تراکنش‌هایی که در بلاک چین بیت کوین انجام می‌گیرد باید تضمین شود؛ به این دلیل که هر تراکنش برای ایجاد شدن نیاز به حجم بسیار بالایی از توان رایانشی دارد. بیت کوین برای ارسال ارز به هیچ‌گونه بانک مرکزی وابسته نیست. از همین رو، تنها راه برای تضمین امنیت تراکنش، بالا بردن هزینۀ محاسباتی لازم برای انجام دادن تراکنش است، به طوری که هیچ‌کسی این مقدار از توان محاسباتی را در اختیار ندارد که بتواند سیستم را دور بزند.


مقاله مرتبط: چگونه بیت‌کوین از میان ویرانه‌های “پول” سربرآورد؟


عیب اصلی این روش، همان‌طور که گفته شد، میزان بالای انرژی لازم برای صدور هر تراکنش است. مطالعۀ جدید حجم برق مصرفی برای هر مورد تراکنش را برابر با میزان برقی اعلام کرده که یک خانوار در طول یک ماه مصرف می‌کند. و این مقدار در آینده هم افزایش پیدا خواهد کرد. خط مشی بیت کوین این چنین است که انجام تراکنش‌ها را رفته‌رفته دشوارتر می‌سازد. بنابراین، حتی اگر از این پس کاربران جدید به بیت کوین علاقه نشان ندهند، نیازمندی بیت کوین به انرژی باز هم بالاتر خواهد رفت.

با شیب افزایش کنونی، بیت کوین تا پایان سال جاری سهم مصرف نیم درصد از برق کل دنیا را در اختیار خواهد داشت؛ که تا چند سال بعد به ۵ درصد هم خواهد رسید. این وضعیت اصلاً خوب نیست. نه فقط به دلیل هزینۀ سرسام‌آور برق، بلکه چنین رویه‌ای کشورها را مجبور خواهد کرد برای تأمین برق مورد نیاز خود نیروگاه‌های بیشتری احداث کنند. این نیروگاه‌ها هم با سوخت فسیلی کار خواهند کرد. بنابراین، بیت کوین یک‌تنه خواهد توانست پیشرفت و توسعۀ منابع انرژی پاک را تا دهه‌ها به تأخیر بیندازد.

بالأخره در برهه‌ای از زمان، کسی باید پیش‌قدم شده و این سیستم را پیش بی‌ثبات‌تر شدن آن اصلاح نماید. برای این منظور تنها چند روش محدود در دست خواهیم داشت. یکی از گزینه‌ها نظارت دولتی است، که برای ارزی که بر پایۀ تمرکززدایی (decentralization) ایجاد شده، بسیار سخت خواهد بود. راه دیگر، متوقف ساختن احداث هر گونه نیروگاه اضافی، و افزایش دادن هزینۀ برق است، به طوری که دیگر استخراج بیت کوین سوددهی کافی را نداشته باشد.

احتمالاً عملی‌ترین راه حل اصلاح روش عملکرد ارزهای رمزنگاری شده باشد. چندین ارز رمزنگاری شده جایگزین برای بیت کوین وجود دارد که هم سیستم عملکردی متفاوتی دارند و هم برق کم‌تری استفاده می‌کنند. شاید یکی از همین ارزهای جایگزین بتواند بیت کوین را در سال‌های آینده شکست دهد. این اتفاق هر چه سریع‌تر صورت بگیرد، همان‌قدر بهتر خواهد بود. ولی هم‌اکنون چاره‌ای نداریم جز این که در دنیایی زندگی کنیم که بخش عمده‌ای از برق تولیدی آن صرف بیت کوین می‌شود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید