انتشار این مقاله


هشداری جدی مبنی بر تجویز هورمون تستسترون

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از این پس ملاحظات جدیدی مبنی بر هشدار استفاده از تستسترون اعمال خواهدکرد. این تغییرات در راستای هشدار برای افرادیست که از دارو‌های تستسترون برای مقاصد غیر درمانی استفاده می‌نمایند. برای مثال ورزشکاران و افرادی که در رشته تناسب اندام فعالیت دارند از گذشته تمایل بسیاری به استفاده از مقادیر […]

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از این پس ملاحظات جدیدی مبنی بر هشدار استفاده از تستسترون اعمال خواهدکرد. این تغییرات در راستای هشدار برای افرادیست که از دارو‌های تستسترون برای مقاصد غیر درمانی استفاده می‌نمایند. برای مثال ورزشکاران و افرادی که در رشته تناسب اندام فعالیت دارند از گذشته تمایل بسیاری به استفاده از مقادیر بیش‌از انداره این هورمون و سایر استروئید‌های آنابولیک برای تقویت تودۀ ماهیچه‌ای خود داشته‌اند.

استفاده‌ی نادرست از این هورمون‌ها سبب ایجاد مشکلات جدی مرتبط با سلامت خواهدشد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به حملات قلبی، سکته‌ی مغزی، افسردگی، مشکلات کبدی و ناباروری مردان در کنار افزایش رفتار‌های خشونت‌آمیز اشاره نمود. علاوه بر این، افرادی که استفاده نادرستی از این هورمون دارند پس از توقف مصرف دارو نیز با عوارض جانبی متعددی مواجه خواهند بود. این عوارض شامل مواردی چون خستگی، کج خلقی، کاهش اشتها، بی‌خوابی و کاهش میل جنسی است.

هشدار اخیر FDA با تأکید بر پتانسیل آسیب‌زایی این گروه از دارو‌ها، از پزشکان درخواست دارد تا با دقت بیشتری به ارائه نسخ مرتبط با این دارو بپردازند.

درمان با دارو‌های تستسترون تنها برای مردانی با کمبود این هورمون پیشنهاد شده‌است. این موارد شامل عارضه‌هایی هستند که تولید تستسترون در بیضه‌ها را مختل کرده ویا تولید تستسترون را به سبب وارد آمدن آسیب به بیضه‌ها (شیمی‌درمان، عفونت‌ها و موارد دیگر) کاهش داده است.

با این‌حال برخی پزشکان به تجویز این دارو به طور گسترده و در شرایطی چون کاهش طبیعی سطح هورمون به سبب سن نیز می‌پردازند. در حال حاضر بحث‌هایی جدی مبنی بر استفاده از این گونه درمان‌ها به منظور افزایش سطح تستسترون در افراد مسن وجود دارد. نتایج مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۳، حاکی از عدم آگاهی و اندازه‌گیری سطح تستسترون در بیش‌از ۲۵ درصد مردان مسنی که تحت درمان با تستسترون قرار گرفته داشت.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید