انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۴۸)

قلمروی گیاهان با ذخیره‌ی ۸۰ درصد کربن موجودات زنده، وسیع‌ترین فرمانروی زمین است.


۱۸ – ۲۵ می ۲۰۱۸


قسمت عمده‌ی حیات روی زمین را گیاهان تشکیل می‌دهند

MICHAEL HANSON/AURORA PHOTOS
MICHAEL HANSON/AURORA PHOTOS

قلمروی گیاهان با ذخیره‌ی ۸۰ درصد کربن موجودات زنده، وسیع‌ترین فرمانروی زمین است. این فقط یکی از شگفتی‌های نقشه‌برداری جامع جدید از زمین می‌باشد؛ گروه‌هایی با بیشترین گونه، مثل بندپایان، لزوماً سنگین‌ترین نیستند. انسان‌ها با گله‌ها، خوک و بقیه‌ی جانوران اهلی‌شان پیش گیاهان چیزی نیستند، ولی بیش از ۲۰ برابر پستانداران وحشی را تشکیل می‌دهند.

توزیع آزمایشی واکسن ابولا آغاز شد

مأموران بهداشت در جمهوری دموکراتیک کنگو، بیست و یکم می، توزیع واکسن آزمایشی را در برابر ابولا شروع کردند. شیوع عفونت ابولا در حال بدتر شدن است. تا همان روز، ۴۶ فرد با این ویروس آلوده شده و ۲۶ تن نیز جان باخته‌اند. کمیته‌ی متخصص سازمان بهداشت جهانی خطر بهداشتی ابولا را در این کشور، “بسیار بالا” توصیف کرده است.

اولین کازآزمایی تجدید قلب با سلول‌های بنیادی 

پزشکان ژاپنی در صدد هستند تا اولین مطالعه‌ی بالینی درمان بیماری قلبی با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) را در جهان به نام خود ثبت کنند. روز شانزدهم می، هیئتی از طرف وزارت بهداشت این کشور، برنامه‌ی پزشکان دانشگاه اوزاکا را به منظور استفاده از این سلول‌ها برای درمان کاردیومیوپاتی ایسکمیک تأیید کرد. در این بیماری کاهش خونرسانی به قلب، توان پمپاژ آن را کاهش می‌دهد. سلول‌های عضلانی قلب که از این سلول‌های بنیادی ساخته شده‌اند، در ضخامت ۰.۱ میلی‌متری، انتظار می‌رود فاکتورهای رشدی ترشح کنند که عضله‌ی قلب را بازسازی می‌نماید. سلول‌های بنیادی پرتوان القایی قبل از این در چندین کارآزمایی برای درمان بیماری شبکیه در انسان به کار رفته‌اند، ولی حداقل یکی از آن‌ها پس از واکنش پیوند علیه بدن در یکی از بیماران متوقف شد. انتظار می‌رود این کارآزمایی با سه بیمار در مارس ۲۰۱۹ آغاز شود.

این موجودات شبیه بلدرچین، تنها پرنده‌هایی بوده‌اند که از شهاب سنگ دایناسورکش نجات یافته‌اند

PHILLIP M. KRZEMINSKI
PHILLIP M. KRZEMINSKI

دانشمندان همواره برایشان سؤال بوده که چه تعداد پرنده از برخورد شهاب سنگی که ۶۶ میلیون سال پیش طومار زندگی دایناسورها را در هم پیچید، نجات یافته‌اند. اکنون، شاید به پاسخ رسیده باشند: خیلی کم، بیشتر پرنده‌های کوچک. مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‌کند که آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها، بقای پرندگان وابسته به درخت را غیرممکن کرد. به این معنی که تنوع هوایی گسترده‌ی امروز، احتمالاً از چند پرنده‌ی ساکن زمین نشأت گرفته است.

بزرگ‌ترین دوزیست جهان رو به انقراض است

ROBERT MURPHY
ROBERT MURPHY

بزرگ‌ترین دوزیست جهان، سمندر غول‌پیکر چینی (Andrias davidianus)، باید پنچ گونه باشد، که همه‌ی آن‌ها به طور بحرانی در خطر هستند. فراتر از این، عملیات‌های حفاظتی می‌تواند باعث شود این گونه‌های دور از هم، با هم آمیزش داشته، و عملاً تبدیل به یک گونه شوند.

واقعیت “حساسیت گلوتن” چیست؟

گروهی از محققان به دنبال این هستند که چرا محصولات گندم برخی افراد را بیمار می‌کنند. واضح است که بیماران دیوانه نیستند، ولی بیماری آن‌ها به صورت یک راز باقی مانده است. آن‌ها بیماری سلیاک (عارضه‌ی خودایمنی در واکنش به گلوتن) ندارند که اغلب تقصیرش گردن پروتئن‌های درهم‌پیچیده‌ی گندم و چاودار می‌افتد. آن‌ها آلرژی هم ندارند. در واقع هیچ متخصصی مسئولیت آن‌ها را قبول نمی‌کند!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید