انتشار این مقاله


۵ نکته ضروری درباره‌ی هنر قدردانی

قدردانی می‌تواند یک روز عالی بسازد، حتی زندگی را تغییر دهد.

قدردانی می‌تواند یک روز عالی بسازد، حتی زندگی را تغییر دهد.

“قدردانی می‌تواند یک روز عالی ایجاد کند، حتی زندگی را تغییر دهد. تمایل شما برای قرار دادن قدردانی در جملات تنها چیزی است که ضروری می‌باشد.” -Margaret Cousins

قدردانی به معنای افزایش در ارزش است. گرچه ما مفهوم قدردانی را از لحاظ مالی درک می‌کنیم، افزایش ارزش دیگران چندان روشن نیست.

به جای اینکه درباره چگونگی این موضوع صحبت کنیم، اجازه دهید من فکر‌های لازم را توصیف کنم. در اینجا پنج نکته است که باعث ایجاد یک فضای دوستانه می‌شود، از نظر می‌گذرانیم.

۱. فرهنگ

فرهنگ چیزی است که اگر قصد تلاش برای ایجاد آن چه را که می‌خواهید، نداشته باشید، به طور پیش فرض اتفاق می‌افتد. هر سازمان بزرگ و کوچک، تجارت و خانواده، فرهنگی دارد و فرهنگ شخصیت آن گروه است.

اغلب مردم وجود فرهنگ را تشخیص نمی‌دهند و نمی‌توانند آن را بیشتر از یک ماهی توضیح دهند، (البته اگر ماهی‌ها بتوانند صحبت کنند)، می‌توانند به شما بگوید که آب چیست، اما این یک هدایت کننده عمده رفتار است. به عنوان یک نتیجه، هر تلاش برای قدردانی از دیگران به موانع برخورد خواهد کرد. به همین دلیل است که فرهنگ مانند اکسیژنی است که تنفس می‌کنیم: اگر جو از ترس، بی‌اعتمادی یا رقابت سمی باشد، افزودن ارزش به دیگران بدون تمیز کردن هوا سخت خواهد بود. اگر به آنچه اشتباه شده است یا شکسته شده باشد، قدردانی مشکل‌تر خواهد شد. اما اگر تمرکز بر دنبال کردن بهترین‌ها در دیگران باشد، قدردانی تقویت می‌شود.

فرهنگ گروه شما یا باعث پیشرفت قدردانی می‌شود، یا مانع آن خواهد شد.

۲. قدردانی

قدردانی قفل‌های زندگی را باز می‌کند. وعده‌های غذایی را به جشن و غریبه‌ها را به دوست تبدیل می‌کند. کسانی که سپاسگزار هستند، بهترین‌ کسانی هستند که با قدردانی کردن از دیگران به آن‌ها ارزش می‌دهند. این کار با قلب حس می‌شود و خاص است.

وقتی متوجه شدیم چقدر به ما داده شده است، ما باید چیز‌های خیلی بیشتری بدهیم، و هر چقدر احساس ارزشمندتری داشته باشیم، باید ارزش بیشتری بدهیم. در حقیقت ما نمی‌توانیم کمک کنیم مگر اینکه، این کار را انجام دهیم. هنگامی که قلب شما پر است، دیگران دریافت کننده‌های خوش شانسی از تقدیر قدر دانی می‌شوند و قدر دانی تقریبا اتوماتیک است. قدردانی واقعا باید در عمل باشد.


مقاله مرتبط: اهمیت قدردانی کردن در کودکان!


۳. حاشیه و حدود

بدون حاشیه در برنامه، انجام کارهای مهم دشوار است. ما در دنیای “صفحات چرخشی” زندگی می کنیم – زمانی که مشکلی را حل می‌کنیم، در واقع به دیگری جهش می‌کنیم. با سرعت ماوراء الطبیعه خود، تبدیل شدن به یک قربانی چیزهای فوری و نادیده گرفتن چیزهای مهم، آسان است، زیرا چیز‌های مهم به ندرت ضروری هستند.

انجام سریعتر کارها جایگزینی برای انجام درست کار‌ها نیست. این مثل می‌گوید: “ما هر ۵ سنت را در فروش حراج از دست می‌دهیم، اما آن را در فروش زیاد جبران می‌کنیم.” سعی نکنید خود و یا دیگران را با سوزاندن شمع از هر دو طرف خسته کنید.

۴. تنوع

تفاوت‌هایی که بین مردم وجود دارد را جشن بگیرید. اجازه ندهید ترجیح شخصی یا قدرت شخصی به نقطه ضعف شما تبدیل شود. هنگامی که از تفاوت‌ها در دیگران قدر دانی می‌کنیم، نقاط قوت شخصیت ما افزایش می‌یابد.

خوب است که در مورد نقاط قوت و ضعف خود، شفاف باشید ولی نه سفت و سخت. وقتی ما تنوع را به آغوش می‌کشیم، از تفاوت و اختلاف نظر قدردانی می‌کنیم. تفکر دگم منجر به اختلال عملکرد می‌شود، جایی که هر فرد متفاوت به نوعی پایین‌تر است. این نگرش به هیچ یک از طرفین ارزش نمی‌دهد.

تفاوت‌های ما می‌تواند به جشن یا ارعاب منجر شود. جشن را انتخاب کنید.


مقاله مرتبط: چگونه زندگی بهتر می‌شود؛ سپاسگزار باشید


۵. آداب و رسوم

برای برجسته کردن و به یاد آوردن موفقیت‌ها، دستاوردها و جشن‌های شخصی (جشن‌های تولد، سالگرد‌ها، نقاط عطف) مراجعه کنید.

برای مثال، یک سازمان، کیت‌های حمایت از استرس با آسپرین، یک دی وی دی کمدی، اسباب بازی‌های بادبادکی و یک توپ استرس را با هم ترکیب می‌کند. اگر کسی در یک پروژه دشوار کار می‌کرد، کیت را دریافت کرد. این مراسم به فرستادن پیامی که آنچه آن‌ها انجام می‌دهند، شناخته شده و قدر دانی شده است، کمک کرد.

شما می‌توانید مراسم خود را طراحی کنید. به عنوان مثال، شاید شما دیوار شهرت را برای موفقیت‌های قابل توجه ایجاد کنید. نکته قابل توجه این است که دیگران بخاطر تلاش‌هایشان شناخته شده و قدردانی شوند. آداب و رسوم، یادآوری‌هایی را ارائه می‌دهد که به قدردانی و ارزشمندی زندگی مردم کمک می‌کند.

تمرین قدردانی یک هنر قدرتمند است. هنگامی که یک شخص واقعا قدر دانی می‌کند، ارتباط، پاسخ، عملکرد و بهره‌وری افزایش می‌یابد. این، به نوبه خود، ارزش سازمان، گروه یا خانواده را افزایش می‌دهد.

برای این که قدردانی در زبانمان جاری شود، نیاز به تمرین دارد، ولی مطمئنا سود زیادی در پی خواهد داشت.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید