انتشار این مقاله


آیا یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر آلزایمر را کمتر می‌کند؟

در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، احتمال ابتلا به آلزایمر کمتر از افرادی است که این رژیم را دنبال نمی‌کنند.

شما ممکن است بدانید که یک رژیم مدیترانه‌ای -غنی از میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون، حبوبات، همه دانه‌ها و ماهی- بسیاری از مزایا را برای داشتن قلب سالم ارائه می‌دهد. اما رژیم مدیترانه‌ای ممکن است برای مغز شما نیز مفید باشد.

مطالعات نشان می‌دهد در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، احتمال ابتلا به آلزایمر کمتر از افرادی است که این رژیم غذایی را دنبال نمی‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم مدیترانه‌ای ممکن است موارد زیر را منجر شود:

  • کند کردن کاهش توانایی شناختی در افراد مسن
  • کاهش خطر ابتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) -یک مرحله گذرا بین کاهش توانایی شناختی ناشی از پیری طبیعی و مشکلات جدی حافظه ناشی از بیماری زوال عقل یا بیماری آلزایمر
  • کاهش خطر ابتلا به MCI در بیماری آلزایمر

مقاله مرتبط: یافته‌ها نشان می‌دهد کلسترول نقش مهمی در آلزایمر ایفا می‌کند


مشخص نیست که کدام بخش از رژیم غذایی مدیترانه ممکن است از عملکرد مغز محافظت کند. محققان بر این باورند که انتخاب گزینه‌های غذایی سالم ممکن است سطح کلسترول و قند خون و همه رگ‌های خونی را بهبود بخشد که این هم به نوبه خود ممکن است خطر ابتلا به MCI یا آلزایمر را کاهش دهد.

نظریه دیگری می‌گوید که رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است به جلوگیری از از دست دادن بافت مغزی مرتبط با آلزایمر کمک کند. اما اکنون دشوار است که بگوییم دقیقا چه ارتباطی بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی با مصرف متوسط غذاهای دریایی، تغییرات مرتبط با آلزایمر کمتری در مغز آن‌ها و در بین افرادی که ژن آپولیپوپروتئین E (APOE e4) ( که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد) را حمل می‌کنند، رخ می‌دهد.


مقاله مرتبط: خبر مهم: محققان توانسته‌اند ژن آلزایمر را اصلاح کنند!


اما به طور کلی، شواهد به اندازه کافی قوی نیستند تا نشان دهند که رژیم مدیترانه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. یکی از مسائل آ« است که بیشتر مطالعات در مورد اثرات رژیم غذایی بر زوال عقل مبتنی بر پرسشنامه‌های رژیمی است که توسط شرکت کنندگان تکمیل شده است که ممکن است در یادآوری آنچه که خوردند مشکل داشته باشند یا مشکلات حافظه داشته باشند.

بنابراین، مطالعه‌ای یک پرسشنامه تغذیه‌ای اصلاح شده برای استفاده در افراد مسن برای رسیدگی به این مسئله استفاده کرده است. این مطالعه بررسی می‌کند که آیا یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای کاهش فشارخون بالا (DASH)، یا رژیمی که برای درمان فشار خون بالاست، یا یک رژیم غذایی ترکیبی از جنبه‌های هر دو رژیم غذایی، با عنوان رژیم مدیترانه‌ای DASH مداخله‌ای برای تاخیر در بازسازی سلول‌های عصبی (MIND)، می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد یا نه.


مقاله مرتبط: کمبود دوپامین؛ علامت تشخیصی آلزایمر در مراحل اولیه


نتایج نشان داد افرادی که به شدت به دنبال هر یک از سه رژیم غذایی هستند، ریسک پایینی از بیماری آلزایمر داشتند. علاوه بر این، حتی اتخاذ معتدلی از روش رژیم غذایی MIND مانند خوردن دو وعده سبزی در روز، دو بار توت در هفته و یک وعده غذایی ماهی در هفته، به نظر می‌رسد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

تحقیقات بیشتر و کارآزمایی‌های بالینی نیاز است تا بدانیم چه میزانی از رژیم غذایی مدیترانه از آلزایمر جلوگیری می‌کند یا پیشرفت کاهش توانایی شناختی را کاهش می‌دهد. با این وجود خوردن یک رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت جسمی و ذهنی ضروری است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *