انتشار این مقاله


بیماری کاوازاکی

عادت‌های بد غذایی، سیگار‌کشیدن و دلایل دیگر می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی در بزرگسالان شوند. اما چه هنگام یک کودک دچار بیماری قلبی می‌شود؟ تعریف بیماری کاوازاکی، نوعی بیماری‌است که بیشتر، کودکان را درگیر‌می‌کند، اغلب زیر ۵سال.این بیماری یکی از دلایل اصلی منجر به ناراحتی قلبی در کودکان است. ولی اگر زود تشخیص داده‌شود، قابل […]

عادت‌های بد غذایی، سیگار‌کشیدن و دلایل دیگر می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی در بزرگسالان شوند. اما چه هنگام یک کودک دچار بیماری قلبی می‌شود؟

تعریف

بیماری کاوازاکی، نوعی بیماری‌است که بیشتر، کودکان را درگیر‌می‌کند، اغلب زیر ۵سال.این بیماری یکی از دلایل اصلی منجر به ناراحتی قلبی در کودکان است. ولی اگر زود تشخیص داده‌شود، قابل درمان است، و بیشتر کودکان بدون هیچ مشکلی از این بیماری بهبود می‌یابند.

علل

اگر کودکی دچار این بیماری شود، رگ‌های خونی او دچار التهاب می‌شوند. این می‌تواند به عروق کرونری آسیب وارد‌کند. اما بیماری می‌تواند غیر از قلب به گره‌های لنفی، پوست، دهان، بینی و گلو نیز آسیب‌بزند.
دانشمندان دلیل مشخصی برای بیماری کاوازاکی پیدا‌نکرده‌اند، اما گمان‌ می‌کنند با چندین عامل ژنی در ارتباط است، هم‌چنین قرار‌گیری در معرض ویروس‌ها وباکتری‌ها، و عوامل محیطی مانند مواد‌شیمیایی.
محققین فکر‌نمی‌کنند که این بیماری مسری باشد، اما گاهی در برخی اجتماعات بسته اتفاق می‌افتد و کودکان بیشتر در زمستان و بهار دچار می‌شوند. کودکان از هر قوم و نژادی دچار کاوازاکی می‌شوند، اما در تبار آسیایی بیشتر اتفاق می‌افتد.

نشانه‌ها

نکته مهم در مورد بیماری این است که سریع پدیدار می‌شود و نشانه‌ها در چندین مرحله ظاهر‌می‌شوند. مشکل قلبی می‌تواند در ۱۰روز تا ۲هفته بعد از شروع نشانه‌ها ایجادشود.

نشانه‌های بیماری ممکن‌است شامل موارد زیر باشد:

  • تب بالا، که اکثراً بیشتر از ۵ روز طول می‌کشد
  • کهیر یا پوسته پوسته شدن پوست بدن، معمولاً در نواحی بین سینه و پاها، و بعدها در انگشتان دست و پا
  • ورم یا قرمزی در دست و کف‌پا
  • بزرگ شدگی گره‌های لنفی به‌خصوص در گردن
  • اذیت شدن گلو، دهان ولب‌ها
  • درد مفاصل
  • اسهال و استفراغ

درمان

کودک درد زیادی از تب، ورم و اذیت پوست خواهد‌داشت. پزشک داروهایی مانند آسپرین را برای جلوگیری از ایجاد لخته در خون تجویز خواهد‌کرد، ولی نباید بدون مشورت با پزشک اقدام به دارو‌درمانی کرد.

کودک همچنین ممکن‌است یک نوع پروتئین دستگاه ایمنی به‌نام گاماگلوبین دریافت‌کند. این کار اگر در مراحل ابتدایی درمان انجام‌شود احتمال مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. به دلیل خطر عوارض ناشی از بیماری، از ابتدا در بیمارستان مورد درمان قرار می‌گیرند.

عوارض

چون بیماری قلب را درگیر می‌کند، ممکن است ترسناک باشد، اما بیشتر کودکان به‌طور‌کامل بهبود می‌یابند و هیچ مشکلی باقی نمی‌ماند. اما با این حال، در موارد اندک کودکان ممکن‌است دچار:

  • ضربان قلب نامنظم(دیسریتمی)
  • التهاب عضله‌قلبی(مایوکاردیتیس)
  • آسیب به دریچه‌های قلب(برگشت‌خون میترال)
  • التهاب رگ‌های خونی

این عوامل می‌توانند منجر به عوارض دیگر مانند ضعیف‌شدن دیواره‌ی رگ‌ها شوند.این‌ها آنوریسم نام‌دارند، و می‌توانند احتمال انسداد قلبی در کودکان را افزایش‌دهند، که ممکن‌است به خونریزی داخلی و حملات قلبی منجر‌شود.

برخی موارد شدی کاوازاکی نیاز به عمل‌جراحی دارند، و درصد کمی از کودکان از این بیماری جان سالم به در‌نمی‌برند. نوزادان بیشتردر معرض عوارض جدی هستند.

والدین باید پیگیر پزشک کودکانشان باشند تا از عملکرد صحیح قلب آنها مطمئن شوند. کودک ممکن‌است به رادیوگرافی، نوار‌قلب یا آزمایش‌های دیگر نیاز‌داشته‌باشد.

 

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید