انتشار این مقاله


چگونه بعضی از بدن‌ها HIV را تحت کنترل در می‌آورند؟

بعضی اشخاص می‌توانند بدون نیاز به داروی خاصی HIV را تحت کنترل خود درآورند و اکنون ما یک گام به یافتن علت آن نزدیکتریم.

بعضی افراد می‌توانند بدون نیاز به داروی خاصی HIV را تحت کنترل خود درآورند و اکنون ما یک گام به یافتن علت آن نزدیکتریم.

زمانی که ویروس HIV وارد بدن می‌شود سلول‌های ایمنی خاصی را که لنفوسیت‌های T نامیده می‌شود تحت کنترل خود در می‌آورند همچنین این ویروس‌ها در خون در حال گردش بوده و یا وارد بافت لنفی مانند گره‌های لنفی روده می‌شوند. بیشتر تحقیقات انجام‌شده در مورد ویروس‌های یافت شده در خون ‌است چرا که یک تصویر مشخص از چگونگی عملکرد ویروس‌ها در خون‌ داریم.


مقاله مرتبط: یک دهم کودکان احتمالاً یک مکانیسم دفاعی طبیعی در برابر ایدز دارند


دکتر Marcus Buggert به تحقیق راجع به ویروس‌های مستقر در بافت لنفی پرداخته است. او و همکارانش در مورد بافت لنفی افرادی که می‌توانند دهه‌های متوالی بدون استفاده از داروی خاصی ویروس‌ها را تحت کنترل درآورند تحقیقاتی انجام دادند. این عامل کنترلی بسیار قوی فقط یک درصد افرادی که به ایدز مبتلا هستند را شامل می‌شود.

مطالعات قبلی نشان داده بود که این افراد در خون خود دارای سلول‌هایی ایمنی لنفوسیتی به نام CD8-T هستند که در کشتن ویروس‌های HIV موجود در خون تاثیرگذارترند. اما بحث اصلی اینجاست که ویروس‌ HIV می‌تواند اثر تخریبی خود را با پنهان شدن در بافت‌ها نیز اعمال کند.

Buggret  و همکارانش یافتند که این عوامل کنترلی در بافت‌ها نیز می‌توانند اثر خود را اعمال کنند. در واقع Buggret و همکارانش مشاهده کردند که این سلول‌های CD8-T می‌توانند وارد بافت شده در آنجا مستقر شده ودر بافت ژن‌های دیگری از خود را روشن کنند و تغییر کنند. افرادی که عامل کنترلی در بدن خود ندارند تعداد کمی از این سلول‌های تغییر یافته را دارند.

این تحقیق ما را واردار می‌سازد که بررسی ویروس‌های HIV را در بافت لنفی نیز انجام دهیم اما روش خاصی برای این‌ کار وجود ندارد. از آنجایی‌که ویروس HIV تنها ده درصد از زمان خود را در خون می‌گذراند یافتن روشی جهت بررسی آنها در بافت بسیار مفید و موثر خواهد بود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید