انتشار این مقاله


استفاده از سلول‌های پوستی برای درمان نابینایی

دانشمندان ژاپنی برای اولین بار سلول پوست را برای بازگرداندن بینایی یک بیمار به کار بردند! بیمار یک خانم ۷۰ ساله است که به علت سن زیاد ماهیچه‌هایش ضعیف شده و دچار پیرچشمی شده‌است. پیرچشمی در افراد مسن بسیار شایع است، امکان این درمان به صورت آزمایشی در سال ۲۰۱۴ بررسی شد و در حال […]

دانشمندان ژاپنی برای اولین بار سلول پوست را برای بازگرداندن بینایی یک بیمار به کار بردند!

بیمار یک خانم ۷۰ ساله است که به علت سن زیاد ماهیچه‌هایش ضعیف شده و دچار پیرچشمی شده‌است. پیرچشمی در افراد مسن بسیار شایع است، امکان این درمان به صورت آزمایشی در سال ۲۰۱۴ بررسی شد و در حال حاضر دانشمندان نتایج آن را منتشر کرده‌اند.

محققان مقداری از پوست بازوی بیمار به ضخامت ۴میلی‌متر را نمونه‌برداری کرده تا سلول‌های آن را تکوین داده و تبدیل به سلول‌های بنیادی چند توان القایی کنند. سلول‌های بنیادی چند توان القایی قابلیت تبدیل شدن به تقریباً تمامی انواع سلول‌های مختلف بدن انسان را دارند، به همین دلیل است که سلول‌هایی که از بازو گرفته‌شده پس از تغییرات اعمال شده می‌توانند به سلول‌های شبکیه تغییر کاربری دهند.

سلول‌ها به منظور تکوین به اپی تلیوم رنگدانه‌ای شبکیه (آر پی ای)، ابتدا در قالب صفحه‌ای بسیار نازکی کشت شده سپس به ناحیه پشتی شبکیه بیمار پیوند زده شدند. این نتایج برای آزمایشی که روز‌های ابتدایی خود را طی می‌کند، نشانه‌های امید بخش بسیاری به دنبال داشته است.

تیم تحقیقاتی پس از بررسی‌های صورت گرفته تصمیم گرفتند تا زمان مشاهده نتایج موفقیت‌آمیز از انتشار نتایج خودداری نمایند. یک سال بعد اعلام شد که طی این مدت بدن فرد بدون هیچ‌گونه مشکلات ایمونولوژیکی سلول‌های پیوند شده را حفظ کرده و بینایی بیمار به مقدار قابل توجهی بهبود یافته است.
بیمار به Japan Times اعلام کرد که بسیار خوشحال است که این متد درمانی بر روی او انجام شده و بینایی او وضعیت بهتری پیدا کرده است.
تعداد دیگری از پژوهش‌ها نیز عملکرد مثبت سلول‌های بنیادی را در بهبود بینایی نشان می‌دهند. از سال گذشته دانشمندان آمریکایی و چینی قادر بودند دید کودکان دارای آب مروارید را با استفاده از دستکاری میزان پروتئین سلول‌های بنیادی بهبود بخشند.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید