انتشار این مقاله


چاقی و اثر مخرب آن بر مغز نوجوانان!

امروزه چاقی در سراسر جهان به ویژه در جوانان فراگیر شده است. جوانان بزرگترین مصرف کنندگان مواد غذایی پر انرژی، قندی و چرب و نوشیدنی های شیرین هستند. سوخت و ساز بالا و رشد سریع در هنگام بلوغ در نوجوانان تا حدودی آنان را از چاقی محافظت می کند. با این حال دسترسی آسان به […]

امروزه چاقی در سراسر جهان به ویژه در جوانان فراگیر شده است. جوانان بزرگترین مصرف کنندگان مواد غذایی پر انرژی، قندی و چرب و نوشیدنی های شیرین هستند.
سوخت و ساز بالا و رشد سریع در هنگام بلوغ در نوجوانان تا حدودی آنان را از چاقی محافظت می کند. با این حال دسترسی آسان به مواد غذایی کم ارزش از لحاظ ارزش غذایی و ایجاد سبک زندگی کم تحرک مانع از رشد سریع و نرمال بدن می شود.

رژیم غذایی حاوی مواد قندی و چربی های اشباع نه تنها باعث افزایش وزن و ایجاد مشکلات مربوط به سلامت می شود، بلکه تاثیر مخرب و مضرری بر روی عملکرد مغز می گذارد.

مصرف بیش از حد غذاهای کم ارزش، مراکز مغزی که مربوط به یادگیری و پردازش حافظه است را تخریب می کند و باعث می‌شود نورون‌های بخش های مختلف مغز به ویژه هیپوکامپ، که مسئول کد گذاری حافظه است ، عملکرد بلند مدت خود را از دست دهند و ضعیف‌تر شوند.

تحقیقات اخیر در جوندگان نشان داده است که ریسک اختلالات شناختی ناشی از رژیم غذایی در مغز نوجوانان بالاست، به طوری‌که موش های نوجوان (نه بزرگسال) بعد از مصرف رژیم پرچرب دچار اختلالات حافظه شدند. همچنین موش های نوجوانی که نوشیدنی های شیرین مصرف کرده بودند کمتر قادر بودند که مکان خاصی را برای فرار کردن به یاد بیاورند. بررسی مغز این موش ها نشان داد که میزان التهاب هیپوکامپ آن ها افزایش یافته است که خود بر یادگیری و حافظه تاثیر می گذارد و باعث زوال شناختی می شود.

همانطور که اشاره شد، چاقی بر نوجوانان اثر مخربی می گذارد، به‌طوری‌که نوجوانان چاق عملکرد ضعیفی در ریاضیات و هجی کردن دارند و انعطاف پذیری ذهن آنان نیز نسبت به نوجوانان با وزن ایده آل کمتر است. همچنین اسکن مغز آنان نشان می‌دهد که دارای هیپوکامپ کوچکتری هستند.

 

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید