انتشار این مقاله


فعالیت انسانی باعث شده جانوران بیشتر و بیشتری شبگرد شوند

فعالیت انسان‌ها حیوانات را به آغوش تاریکی می‌کشد.

هر چه انسان‌ها بیشتر و بیشتر به زیستگاه‌های مربوط به حیات‌ وحش نفوذ می‌کنند، حیوانات متوجه می‌شوند که بهترین راه برای زنده ماندن، خاموشی و عدم تحرک است. این نتیجه‌گیری مطالعه‌ای جدید است که نشان می‌دهد انواع حیواناتی که قبلا به صورت روزانه فعالیت داشته‌اند مانند روباه، گراز، گوزن و …اکنون به دلیل دوری از ترس از فعالیت‌های انسانی به صورت شبانه فعالیت می‌کنند.

برای انجام این کار محققان، ۷۶ مطالعه را در مورد اینکه چگونه ۶۲ گونه از پستانداران در شش قاره‌ی مختلف رفتار خود را در پاسخ به فعالیت‌های انسانی مانند شکار، کشاورزی و پیشرفت و توسعه تغییر دادند، بررسی کردند. این مطالعات تکنولوژی‌های مختلفی از GPS گرفته تا دوربین‌ها حساس به حرکت برای مطالعه‌ی حیوانات به کار برده‌اند.


مقاله مرتبط: تکامل؛ چه عاملی سبب تمایز انسان‌ها از سایر حیوانات می‌شود؟


حیوانات مورد مطالعه در شب تا زمانیکه انسان‌ها به محل وارد نشوند، بیشتر فعالیت می‌کنند. برای مثال طبق گزارش این تیم تحقیقاتی در مجله Science حتی پستاندارانی که فعالیت خود را به طور مساوی بین روز و شب تقسیم می‌کنند، فعالیت شبانه‌ی خود را  ۶۸٪ افزایش داده‌اند. همچنین حیوانات به طور مشابهی به این تجاوزات انسانی پاسخ می‌دهند. صرف نظر از این که آیا فعالیت انسانی به طور مستقیم به آنها آسیب می‌رساند یا خیر. بنابراین، یک گوزن ممکن است شب بیشتر فعال باشد، به این دلیل که انسان ها را در کنار هم می‌بیند، نه به دلیل اینکه ممکن است شکار شود.

محققان بر این باورند که این رفتارهای شبانه‌ی حیوانات نه تنها اجازه می‌دهد که انسان ها و حیوانات همزمان به طور مسالمت آمیزتری زندگی کنند بلکه ممکن است محققان بتوانند با راهکار‌هایی مانند محدود کردن فعالیت‌های انسانی در زمان هایی که یک گونه خاص فعال تر است، باعث حفظ این گونه شوند. اما با این حال شیوه‌ی زندگی شبانه نیز ممکن است نابودکننده‌ی حیوانات باشد چرا که ممکن است بر روی شکار و جفت‌گیری حیوانات اثری سوء داشته باشد و الگو‌های طبیعی زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید