انتشار این مقاله


علت ابتلای مردان به میگرن چیست؟

تحقیقات نشان داده است که میگرن در مردان می‌تواند به علت افزایش میزان هورمون استروژن باشد.

تحقیقات نشان داده که میزان استروژن بدن فرد میتواند علتی برای چرایی ابتلای بیشتر زنان به میگرن و بالا بودن ریسک ابتلای بعضی از مردان به آن است.

اگر خود شما یا فردی که او را می‌شناسید به میگرن دچار باشد حتما متوجه شده‌اید که میگرن یک سردرد ساده نبوده و می‌تواند همراه علایمی دیگر مانند درد ضربان‌دار، حساسیت به نور، حالت تهوع و تاری دید باشد.


مقاله‌ی مرتبط:


علایم میگرن دارای تنوع بسیار بالایی است و شدت آن در هرکس متفاوت خواهد بود. میگرن یک مشکل بسیار جدی بوده که ۳۸ میلیون آمریکایی و بیشتر از یک بیلیون از انسان‌ها را در نقاط مختلف دنیا به خود دچار کرده است.

به گفته‌ی CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا) در سال ۲۰۱۵، ۲۰٪ از زنان و کمتر از ۱۰٪ مردان دچار بودن خود را به سردردهای شدید و یا میگرن در طول ۳ ماه گذشته اظهار کردند.

این آمار بیشتر شامل نوجوانانی با سن بالاتر از ۱۸ سال می‌شد که همین موضوع توجه محققان را به ارتباط بین میگرن و میزان هورمون‌های فرد سوق داد.با اینکه زنان ۲ برابر مردان در معرض ابتلا به میگرن هستند اما تحقیقات جدید نشان داده که میزان افزایش یافته‌ی هورمون استروژن می‌تواند نقش مهمی را در ابتلای مردان به میگرن داشته باشد.

مطالعه‌ی جدیدی که در مجله‌ی نورولوژی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که تعادل میان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن مردان می‌تواند علت ابتلای بعضی از مردان را به میگرن توجیه کند. علاوه بر آن علت اینکه چرا زنان به میگرن بیشتر از مردان دچار می‌شوند نیز با این نظریه به اثبات رسید.

میگرن در مردان

تحقیقات نشان داد که مردانی با استروژن بالا ،مبتلا به میگرن و علاوه بر آن دارای علایمی ناشی از کمبود تستوسترون نیز هستند.

طی آزمایشی ۱۷ نفر از مردانی که به طور میانگین ۴۷ سال داشته و در طول ماه سه دفعه به میگرن مبتلا می‌شدند با ۲۲ مرد سالم از نظر میگرن مقایسه شدند. در طول آزمایش محققان خون این افراد را از نظر میزان هورمون تستوسترون و استرادیول(استروژن) را بررسی کردند.

با بررسی نتایج بدست آمده مشخص شد که افراد حاوی میگرن استروژن بالایی در خون خود داشته اما میزان تستوسترون هردو گروه تقریبا باهم مشابه است. محققان متوجه شدند که نه‌تنها میزان استروژن بلکه نسبت استروژن با تستوسترون نیز در ریسک ابتلای مردان به میگرن دارای نقش مهمی است.

این نظریه به راحتی اثبات شده است که تغییرات هورمونی در زنان مانند کاهش بلافاصله‌ی استروژن قبل از عادت ماهیانه، می‌تواند تحریک کننده‌ی میگرن باشد.

علاوه بر موارد گفته شده سابقه‌ی فامیلی، داشتن سن زیر ۴۰ سال و داشتن جنسیت مونث می‌توانند ریسک فاکتورهایی برای ابتلا به میگرن باشند.

دکتر امال استارلینگ معتقد است که این موضوع بسیار مهم و بحث برانگیز است چرا که افراد را بیشتر در سنین جوانی و زنان را به خصوص در سنین باروری مبتلا می‌کند. او می‌گوید که در مطب‌ش علاوه بر زنان مردان نیز با علایم میگرن مراجعه کرده و بیشتر آن‌ها دارای سنی کمتر از سن بلوغ بودند.

با اینکه هورمون درمانی پیشرفت جالب توجهی در زمینه‌ی درمان میگرن نشان نداده است اما پیشگیری از کاهش میزان استروژن می‌تواند به‌عنوان راه‌حل درمانی مفید واقع شود. اما باید پزشکان قبل از اقدام به درمان بایستی درباره‌ی میزان هورمون‌های بدن زنان و مردان بیشتر دانسته تا بتوانند به بیمار به‌صورت مفیدتری کمک کنند.


مقاله‌ی مرتبط:


سوالی که هنوز پاسخی قطعی برای آن پیدا نشده این است که آیا میزان بالای استروژن به تنهایی عامل ابتلا به میگرن است و یا کاهش نسبت تستوسترون به استروژن در آن دخیل است؟؟؟

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید