انتشار این مقاله


کالبدشکافی سریع؛ راهی برای کشف سرنخ‌هایی از سرطان در حین مرگ

کالبدشکافی و تهیه‌ی لام از جسد

پس از مرگ Keith Beck در اثر سرطان صفرا در سال گذشته، اعضای خانواده‌اش اعلام کردند که بیش از ۹۰۰ نفر برای ادای احترام به این مدیر ورزشی محبوب در دانشگاه Findlay در شمال غربی اوهایو جمع شدند.

بسیاری از آن‌ها دانشجویانی بودند که Beck در طول ۳۰ سال خدمت خود به مهربانی با آن‌ها برخورد کرده‌بود.

اما افراد کمی از سخاوتمندی Beck اطلاع داشتند. در ۲۸ مارس ۲۰۱۷ کالبدشکافی سریعی بر روی جنازه‌ی وی صورت گرفت تا دریابند که چه نوع سرطانی باعث مرگش شده‌است. این عمل به این دلیل صورت گرفت تا دانشمندان در مورد سرطانی که او را کشته است، آموزش ببینند.

Nancy Beck همسر سابق وی، کسی که تا هنگام مرگ از Beck مراقبت کرد اعلام کرد که:

این کار عمل آسانی نبود اما بسیار حائز اهمیت بود.

Beck بدن خود را برای کالبدشکافی به دانشگاه ایالتی اوهایو اهدا کرد. یک تاثیر کوچک اما موثر بر بیش از ۱۰ عدد از مراکز پزشکی اعمال کرد. این ایده برای تهیه‌ی بافت سریعا و پس از مرگ و قبل از شروع به فساد جنازه صورت گرفت. دانشمندان گفتند که داشتن چنین نمونه‌ای برای پی‌بردن به ژنتیک نمونه‌ی سرطانی به جهت درمان آن مفید است.

دکتر Sameek Roychowdhury می‌گوید :

افرادی که با این نوع سرطان شناسایی می‌شوند، بسیار ناهمگن‌تر از آن چیزی هستند که قبول داریم.

قسمت‌های مختلف بدن ممکن است سلول‌های سرطانی متفاوتی داشته باشند. حتی با وجود اینکه از یک سلول یکسان نشات گرفته باشند.

در مورد Beck، نتایج حاصل از کالبدشکافی نشان داد که جهش ایجاد شده، توسط داروهای مصرفی که اغلب با نام مهارکننده‌ی FGFR شناخته شده بود؛ متوقف می‌شد. Roychowdhury و همکارانش، قصد دارند در مورد بیماری Beck یک گزارش در آینده ارائه دهند.

Roychowdhury می‌گوید:

این کالبدشکافی به ما کمک می‌کند که چگونه داروهای جدید را توسعه بخشیم.

چگونه می‌توان داروهای موثرتر تولید کرد یا ترکیب داروهای جدید چگونه باشد؟


بیشتر بخوانید: آیا روش‌های نوین ایمنی درمانی می‌توانند با سرطان مقابله کنند؟


تکنولوژی کالبدشکافی سریع برای دهه‌ها کاربرد داشت. محققان در دانشگاه واشنگتن در سیاتل از این متد برای سرطان پروستات از سال ۱۹۹۱ تاکنون استفاده کرده‌اند. محققان در دانشگاه Nebraska در سال ۲۰۰۰ یک برنامه‌ی قدر در این زمینه طراحی کردند.

بر اساس گفته‌های Jody Hooper پزشک موسسه‌ی Johns Hopkins، در سال‌های اخیر بیمارستان‌های بیشتری این برنامه را در پیش گرفتند. بر اساس سرشماری در حدود ۱۴ برنامه‌ی مشابه در ایالات متحده دنبال می‌شود.

Hooper گفت: هزینه‌ی این پروژه‌ها متفاوت است. اما اساسا کمک هزینه‌ی آن‌ها توسط موسسه‌های حمایت از سرطان تأمین می‌شود.

دانشمندان از چندین سایت بافت آزمایش شده را که بلافاصله پس از مرگ بدست آوردند، با بافت حاصل از افراد زنده مقایسه کردند. سلول‌های سرطانی در هنگام کالبد شکافی اصلاح پذیر و زنده هستند و به محققان این شانس را می‌دهند که داروی مناسب با آن‌ها را بتوانند پیدا کنند.

Hooper در مدت یک‌ماه کالبدشکافی سریع انجام داده و برای گروهی از محققین که مایل به تحقیق در زمینه‌ی مدنظر هستند، نمونه تهیه کرد. وی اشاره کرد:

این قدرت نمونه‌برداری از تمام بدن و به صورت همزمان است.

برنامه‌ها زیادی بر سرطان تمرکز کرده‌اند. اما برای گسترش این فعالیت‌ها تلاش‌های بسیار زیادی در حال انجام است. برای مثال تلاش برای تمرکز بر مخازن ویروس مولد ایدز.

برای حفظ RNA و DNA سرعت بسیار ضروری است. بلوک‌های ساختمانی سلول، پس از مرگ به سرعت تخریب می‌شوند. Hooper گفت: بهتر است که یک نمونه از سلول‌های زنده داشته باشیم. این سلول‌ها در طول ۶ تا ۱۲ ساعت پس از مرگ برای تهیه‌ی نمونه کاربرد دارند.

سرعت زیاد چیزی است که هنگام کالبدشکافی بسیار لازم است. خانواده‌ها بایستی برای این پروسه در ساعات ابتدایی مرگ رضایت داشته باشند. پس از کالبدشکافی بازگشت جنازه به خانواده برای خاکسپاری اندکی پیچیده است. Hooper گفت:

ممانعت در این زمینه اغلب زیاد است و دشواری‌هایی در این مسیر وجود دارد.

Roychowdhury گفت که او و یکی دیگر از همراهانش همواره گوش به زنگ هستند.

وی گفت:

بیمار و اقوامش هر دو شماره‌ی ما را دارند.

مطرح کردن این موضوع با بیمار و خانواده‌اش نیازمند صبر و دلسوزی است. اغلب بیماران در کارآزمایی بالینی شرکت کرده و و در رابطه با کالبدشکافی از پزشک و پاتولوژیستشان اطلاعاتی کسب می‌کنند. بسیاری از بیماران در این زمینه مشتاق هستند.

او گفت:

بسیاری از بیماران در بدنشان متاستاز روی داده است. آن‌ها رضایت خود را در این زمینه از مدت‌ها قبل گزارش می‌دهند.

برای بسیاری از افراد کالبدشکافی آخرین مرحله‌ی کارآزمایی بالینی است.

Roychowdhury گفت:

آن‌ها این کار را برای کمک به به دیگران انجام می‌دهند.

این چیزی بود که Linda Boyed 52 ساله می‌بیند. او نیز همانند Beck سرطان صفرا داشته و برای کارآزمایی بالینی رضایت خود را اعلام کرده‌است. داروهایی هستند که در این زمینه کارآمدند، اما Boyed می‎‌گوید که پس از عدم کارایی داروها برای کالبدشکافی پس از مرگ آماده است.

او گفت که:

من مسیحی هستم و باور دارم که برای کمک به دیگران در این جهان زندگی می‌کنم.

به منظور انجام کالبدشکافی سریع هزینه و مبلغی پرداخت می‌شود و هیچ هزینه‌ای بر دوش خانواده‌ها نیست. اجساد در مدت یک روز بازگردانده شده و در مراسم تشییع جنازه هیچ خللی وارد نمی‌شود.

Nancy Beck گفت:

تأکید من بر این است که این‌کار با احترام انجام شود. ما مفتخر به انجام این کار بودیم.

Roychowdhury گفت که انجام کالبدشکافی پس از درمان بیمار برای ما افتخار بزرگی است.

وی گفت:

این فرد زمانی که زنده بود هفته‌ای یکبار به مطب من می‌آمد. به نظر من آن‌ها چیزی گرانبها از خودشان به بقیه تقدیم کردند.

“همه‌ی ما پس از مرگ چیزی داریم که به دیگران یاد بدهیم”

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید