انتشار این مقاله


بیدارشدن از دنده چپ کاملا واقعیت دارد

این حس را می‌شناسید که از خواب بلند می‌شوید و بدخلق هستید؟

این حس را می‌شناسید که از خواب بلند می‌شوید و بدخلق هستید؟ فقط می‌دانید که ترافیک بسیار بد خواهد بود، رئیس شما قرار است اذیت‌تان کند، تمام جلسات شما قرار است تا ابد طول بکشند. و سپس خبر خوب! هیچ کدام از آنها در واقع اتفاق نمی‌افتند. پس چرا هنوز آنقدر بدخلق هستید؟

اول کارهای مهم‌تر

در یک مطالعه جدید به سرپرستی جنشیل هیون، محققان دریافته‌اند که حال یک نفر هنگام بیدارشدن در صبح تاثیر بسیار زیادی در بقیه روز او دارد.  می‌بینید، انسان‌ها توانایی بسیار بدی برای پیش‌بینی آنچه در بقیه روز برایشان می‌افتد دارند. این می‌تواند مفید باشد وقتی که برای بدترین حالت آماده می‌شوید. این ممکن است خیلی عجیب نباشد. طبق گفته هیون مشکل این است که توانایی پیش‌بینی بدترین می‌تواند برای عملکرد حافظه روزانه شما مضر باشد، مستقل از اینکه حوادث استرس‌زا واقعا اتفاق می افتد یا خیر. این یک چیز عجیب است. قطعا، اگر به درستی روز بدی را پیش‌بینی کنید، می‌توانید برای آن آماده شوید و آن را برای خودتان آسان‌تر کنید.‌ اما اگر شما به اشتباه فکر می‌کنید روز بدی در حال آمدن است، روز شما احتمالا فقط به خاطر آن فکر بد می‌شود. این همان چیزی است که محققان به آن مشکوک هستند. آن‌ها این فرضیه را با جمع آوری ۲۴۰ نفر برای هر روز صبح برای گزارش دادن خلق و خوی خود، آزمایش کردند. به طور خاص، آنها مجبور بودند پیش‌بینی کنند که چه‌قدر روز آنها پر از اضطراب خواهد بود، و سپس پنج بار دیگر در طول روز میزان استرسی را که تحمل می‌کنند گزارش کنند. در نهایت، قبل از رفتن به رخت‌خواب در پایان شب، آنها مجبور بودند گزارش دهند که فکر می‌کنند روز بعدشان به چه میزان اضطراب آور خواهد بود.

شست‌و‌شوی مغز از روز بد

محققان یک کار دیگر از شرکت‌کنندگان خواستند. در طول روز، آنها مجبور بودند آزمایش های کوچک حافظه فعال خود را انجام دهن. و سورپرایز، سطوح بالاتر استرس با عملکرد ضعیف‌تر ارتباط دارد. و چیزی که عجیب بود این بود که پیش‌بینی استرس در صبح زود تاثیر بیشتری بر حافظه فعال دارد تا خود استرس واقعی. درست است، اگر از خواب بیدار شوید و احساس کنید که همه چیز بد پیش خواهد رفت، مغزتان در طول روز خوب کار نخواهد کرد.

یک عامل که تاثیر زیادی بر حافظه فعال نداشت، پیش‌بینی استرس از شب قبل بود. این چیزی است که می‌توانید برای کنترل استرس آینده خود از آن بهره ببرید: اگر فکر می‌کنید ممکن است چیزی نگران‌کننده در آینده نزدیک‌تان وجود داشته باشد، شب قبل برای آن آماده شوید. در آن صورت، می‌توانید با یک برنامه بیدار شوید، به جای آنکه هنگام نوشیدن قهوه صبحانه پیش‌بینی از زمان‌های بد داشته باشید. طبق تحقیقات، این کار باعث می‌شود بهتر هم بخوابید.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید