انتشار این مقاله


آیا برنزه کردن مصنوعی امن‌تر از نوع طبیعی آن است؟

اکثر ما حاضر هستیم برای این که مدت کوتاهی تجربه این تابش‌ها را داشته باشیم پوست خود را در ریسک ابتلا به سرطان قرار دهیم.

با تابستانی در حال انفجار به علت نوسانات و فشارهای اجتماعی، بسیاری از مردم به دنبال برنزه شدن هستند. این تابش‌ها بسیار مطلوب است. اکثر ما حاضر هستیم برای این که مدت کوتاهی تجربه این تابش‌ها را داشته باشیم پوست خود را در ریسک ابتلا به سرطان قرار دهیم.

ما در این جا به این موضوع پی برده‌ایم. اما ما همچنین دریافت که تحقیقات به طور قطعی نشان داده‌اند که برنزه شدن تحت اثر اشعه ماوراء بنفش است. چه این کار را در یک سالن انجام دهیم و یا در زیر نور خورشید اشعه موثر ماوراء بنفش است. تاثیر این اشعه برای پوست شما وحشتناک است و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. اما تنها چاره‌ای که به نظر می‌رسد وجود دارد استفاده از لوسیون ضد آفتاب است. سوالی که در این جا مطرح است این می‌باشد که آیا این لوسیون‌ها وضع را بهتر می‌کنند؟


مقاله مرتبط : این مقاله را بخوانید تا دیگر هیچوقت ضدآفتاب را فراموش نکنید!


پاسخ کوتاه این سوال «بله» می‌باشد. اگر اکنون خواندن این مطلب را متوقف می‌کنید؛ حداقل این را بدانید که تقریبا هر برنزه شدن بدون نور خورشید ( با یک ترکیب فعال که توسط FDA تایید شده است.) برای شما بهتر از نور خورشید است.

پاسخ کامل‌تر: برنزه شدن بدون نور خورشید بهترین گزینه است زیرا فرایندی که در این حالت پوست شما را یک درجه تیره‌تر می‌کند با زمانی که زیر نور خورشید برنزه می‌شود یکسان نیست.

برنزه شدن طبیعی زمانی اتفاق می‌افتد که ما خود را در معرض تابش UV قرار می‌دهیم. UV باعث اسیب DNA داخل سلولی در لایه خارجی پوست می‌گردد. همچنین باعث تولید بیشتر ملانین می‌شود. ملانین می‌تواند تاثیر اشعه ماوراء بنفش را از بین ببرد. این بدان معنی ست که پوست را از اسیب‌های بیشتر در امان نگه می‌دارد. برخی از افراد به طور طبیعی در واکنش به اشعه ماوراء بنفش بیشتر ملانین تولید می‌کنند. این افراد زودتر برنزه می‌شوند. رنگ پوست نیز با مقدار (و نوع) ملانین در ملانوسیت‌های شما ارتباط دارد. ملانوسیت سلولی است که ملانین تولید می‌کند. اما این دستورالعمل پیچیده ژنتیکی است نه فقط مقدار مطلق ملانین که رنگ پوست شخص را تعیین می‌کند.

مطالعات تخمین زده‌اند که ملانین می‌تواند به عنوان محافظ نوری معادل SPF ۲ تا ۴ عمل کند. این به این معنی است که عمدتا مقدار زمانی که می‌توانید در معرض خورشید قرار بگیرید قبل از این که دچار افتاب سوختگی شوید، دو برابر می‌شود. که به نظر می‌رسد بسیار زیاد است تا این که شما به یاد بیاورید که حداقل مطلق SPF لوسیون که توصیه می‌شود ۱۵ است. بسیاری از متخصصین پوست می‌گویند که حداقل مقدار ۳۰ امن‌تر است. بنابراین اگر شما برنزه هم باشید همچنان به کرم ضد افتاب نیاز دارید.


مقاله مرتبط : کدام SPF کرم ضدآفتاب برای شما مناسب است؟


با این وجود، همه این‌ها کاملا عملکردی متفاوت از چگونگی استفاده از لوسیون‌ها در برنزه شدن بدون نور خورشید است. اکثر محصولات موجود در بازار، یک ماده فعال دارند که دی هیدروکسی استون یا DHA نامیده می‌شود. این ماده با اسیدهای آمینه در لایه بالای پوست واکنش می‌دهد تا ملانوئیدین‌ها را تشکیل دهد. توجه داشته باشید این‌ها ملانین نیستند. ملانوئیدین‌ها نوعی متفاوت از رنگدانه‌های پوستی هستند که همچنین در واکنش Maillard شکل می‌گیرد. آن‌ها علت این اند که چرا گوشت هنگامی که آن را طبخ می‌کنید قهوه‌ای می‌شود. برنزه شدن بدون نور خورشید قهوه‌ای شدن شما همانند یک استیک در کوره است. برای تصور یک تصویر بصری جالب خوش آمدید!!!

با وجود شباهت عجیب و غریب با گوشت، این واکنش شیمیایی برای پوست شما کاملا ایمن است. FDA DHA را برای استفاده موضعی براساس اطلاعات ایمنی تایید کرده است. اتاقک برنزه شدن، جایی که شما در یک اسپری حاوی DHA غرق می شوید، که احتمالا رویه‌هم رفته روند خوبی باشد، اما لازم به ذکر است که FDA، مصرف استنشاقی DHA را تایید نکرده است، زیرا این کار موجب تماس با غشاهای مخاطی حساس مانند آن‌هایی است که در بینی و ریه شما وجود دارد، می‌شود. برای تایید این نوع استفاده، FDA به اطلاعاتی نیاز دارد که ثابت کند این نوع مصرف امن است. این نوع اطلاعات را تا کنون دریافت نکرده یا جمع نکرده است. طبق همه دانسته‌های ما، DHA ممکن است بی ضرر برای استنشاق باشد و یا شاید نباشد. اگر شما به اتاقک برنزه شدن می‌روید، اطمینان حاصل کنید که چشمان خود را بسته و نفس خود را نگه می دارید. تمام تلاش خود را برای بستن راه‌های هوایی ورود این ماده انجام دهید. به یاد داشته باشید که شما غشاهای موکوزی دیگری هم دارید. گوش ها و لب های شما نیز همانند بینی شما حساب‌اند. ما حدس می زنیم شما بینی خود را بسته نگذارید؛ زیرا که که یک خط خنده دار کمی خیس بر روی بینی گوشتی شما ایجاد می‌شود. درمانگاه Mayo توصیه می‌کند از محافظ‌های بینی و دهان استفاده شود تا بیشتر DHA را از این نواحی دور نگه دارد.

اگر می خواهید به طور کامل از استنشاق جلوگیری کنید، یک حالت برنزه شدن در خانه را انتخاب کنید. این‌ها اغلب از DHA استفاده می‌کنند اما در فرم لوسیون یا فرم فوم هستند. در این صورت با فرض اینکه شما کرم را درون بینی خود قرار ندهید! این روش باید خوب باشد. فقط یادتان باشد که حتما از کرم ضد افتاب استفاده کنید. اگر به یک‌توصعه نیاز دارید، راهنمای ما را برای گرفتن یک تصمیم موثر و محیط دوست در مورد ضد افتاب در نظر بگیرید. از تابستان لذت ببرید

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید