انتشار این مقاله


هدف رویاپردازی های روزانه

ابتدا این سناریو را در نظر بگیرید. شما یک کارمند در اداره هستید و در همان حال یکی از همکاران شما در حال زمزمه کردن چیزی می باشد. زمزمه های وی  شما را بیاد تصنیفی قدیمی از سوزان  می آورد. شما نیز سریعا بیاد دوست خود “سوزان ” می افتید که مدت هاست با وی […]

ابتدا این سناریو را در نظر بگیرید. شما یک کارمند در اداره هستید و در همان حال یکی از همکاران شما در حال زمزمه کردن چیزی می باشد. زمزمه های وی  شما را بیاد تصنیفی قدیمی از سوزان  می آورد. شما نیز سریعا بیاد دوست خود “سوزان ” می افتید که مدت هاست با وی صحبت نکرده اید، اما زمانی که بیاد آخرین مکالمه خود با وی می افتید متوجه می شوید که وی از موقعیت شغلی خویش ناراضی و ناامید بود. برای شما در آن لحظه سوال می شود که آیا حال سوزان الان خوب است؟ و بعد بیاد می آورید که هفته بعد تولد سوزان می باشد. حال به این فکر می کنید که چه چیزی برای تولد سوزان تهیه کنید سپس یادتان می آید که سوزان عناب دوست دارد و برای تولد به احتمال زیاد جمعی از دوستان و اعضای خانواده خویش را دعوت می‌کند. حال بدین موضوع فکر می‌کنید که برای آن روز چه برنامه‌ای بریزید ….. و ناگهان دوباره به اتاق اداره باز می گردید و اموری که باید تا اتمام وقت اداری تمام کنید.

این یک نمونه از رویا پردازی روزانه بود. پدیده ای که بارها و بارها در طول زمان و در مکان های متفاوت از جمله در محل کار، زمان آشپزی و غیره برای ما اتفاق می افتد. رویاپردازی های روزانه ای که ناگهان فعال و ناگهان نیز خاموش می شوند.

ما سعی می کنیم رویاپردازی های روزانه را در قالب سرگرمی در نظر بگیریم اما تحقیقات جدید بینشی نوین را عنوان نموده اند. جولیا پویرو دانشجوی روانشناسی از دانشگاه شفیلد بر روی رویاپردازی های روزانه و ارتباط آن با شناخت کار می کند. وی باور دارد که ما قدرت رویاپردازی های روزانه خویش را دستکم می گیریم. ما مقدار زیادی از زمان بیداری خویش را صرف رویاپردازی می‌کنیم که اکثریت آنها محتوایی اجتماعی دارند. آیا امکان دارد که تصور دیگران و احساسات آنها بر سلامت کلی ما تاثیر بگذارد، همانطور که در دنیای واقعیت اتفاق می افتد؟


مقاله مرتبط: ۶ استراتژی برای اجتماعی‌تر شدن


این ایده ای جدید است که جولیا پویرو و همکارانش درباره آن تحقیق می کنند. وی می خواهد کشف کند که آیا رویاپردازی های اجتماعی همچون سناریویی که ابتدای مقاله ذکر شد، با افزایش هیجانات اجتماعی ما در ارتباط می باشد یا خیر؟

وی از یک روش نمونه برداری تجربی برای بررسی رویاپردازی های روزانه و احساسات مرتبط با آن استفاده نموده است. وی تبیین می نماید که رویاپردازی های اجتماعی می توانند قدرت احساس عشق و ارتباطات اجتماعی را در افراد تقویت نمایند.

جولیا پویرو به گروهی از مردان و زنان جوان چهار بار در روز متنی را ارسال می نمود و  سوالاتی را درباره آخرین رویاپردازی های اجتماعی مطرح می نمود. وی درباره آخرین هیجانات آنها چه قبل و چه بعد از رویاپردازی در حیطه های عشق ورزی و ارتباطات اجتماعی مثبت، لذت طلبی، اضطراب و غیره سوالاتی می پرسید. همچنین وی درباره شخصی که در اکثر رویاپردازی های آنها وجود دارد، سوالاتی جزئی تر از جمله اینکه چقدر آن شخص را دوست می دارند و یا چقدر به وی نزدیک هستند، می پرسید.

جولیا پیرو رویا پردازی های اجتماعی را کلیدی برای روشن ساختن هیجانات اجتماعی مثبت معرفی نمود و اینکه بروز رویاپردازی های روزانه هدفی دارند و نیازی را در ما برطرف می سازند. وی در اولین کنگره بین المللی دانش روانشناسی آمستردام عنوان کرد که رویاپردازی های اجتماعی که مرتبط با مردم باشند، می توانند سطح خشنودی را در افراد افزایش دهند.


مقاله مرتبط: علت فراموشی خواب چیست؟ چرا نمی‎توانیم رویاهای خود را به یاد بیاوریم


در نتیجه مردم هیجانات اجتماعی خویش را بصورت تصویرسازی یا رویاپردازی روزانه در می آورند و هیجانات مثبت را در خویش تقویت می‌کنند. نکته جالب توجه اینجاست که تقویت هیجانات مثبت اجتماعی ارتباطی با محتوای رویاپردازی های روزانه ندارد. زمانی که خود فرد در رویاپردازی های روزانه وجود داشته باشد، ارتباط قدرتمندتری با هیجاناتی از جمله عشق ورزی وجود دارد.

رویا پردازی های روزانه را می توان ابزاری قدرتمند در عرصه تنظیم هیجانی بشمار آورد. جالب اینجاست که معمولا رویاپردازی های اجتماعی زمانی رخ می دهند که هیجانات اجتماعی در سطوح پایینی قرار دارند و بدین گونه کمبود های عاطفی و هیجانی برطرف می شوند. اغلب بدین خاطر بروز می کنند که برقراری ارتباط اجتماعی مورد نظر برای فرد خاطی در دنیای واقعیت امکان پذیر نمی باشد.

علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید