انتشار این مقاله


محیط‌های دارای منظره زیبا مردم را سالم نگه می‌دارند

اگر دید خارج از منزل شما تصویر کامل زیبایی باشد، احتمال بیشتری دارد که  شما تصویر کاملی از سلامت باشید. مطالعه در بریتانیا نشان داد که حتی با توجه به فقر و تعدادی از عوامل دیگر، مردم در مکان های زیبا تر سالم تر هستند. Chanuki Seresinhe دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه وارویک در انگلستان، توضیح […]

اگر دید خارج از منزل شما تصویر کامل زیبایی باشد، احتمال بیشتری دارد که  شما تصویر کاملی از سلامت باشید. مطالعه در بریتانیا نشان داد که حتی با توجه به فقر و تعدادی از عوامل دیگر، مردم در مکان های زیبا تر سالم تر هستند. Chanuki Seresinhe دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه وارویک در انگلستان، توضیح می دهد که مسئله این است اینکه آیا زندگی در محیطی زیبا برای سلامتی شما مناسب است یا خیر ” به نظر می رسد دوباره و دوباره مطرح شود”. مثلا یک مطالعه در تورنتو ارتباط بین سلامت ساکنین خود و تعداد درختان در محله های آنها را نشان می دهد.

اما مشکل پاسخ به سوال واضح است. برای شروع، چگونه زیبایی یک محله را اندازه گیری می کنید؟ Seresinhe به جای شمارش درختها از بازی آنلاین به نام Scenic-or-Not استفاده کرد. این بازی توسط گروه تحقیقاتی  در آزمایشگاه Data Science در مدرسه کسب و کار Warwick میزبانی شده است. بازدیدکنندگان وب سایت میتوانند عکسهای سراسر انگلستان، اسکاتلند و ولز را مشاهده کنند.

آنها این عکس ها را در مقیاس ۱۰ نقطه از “غیر منظره” تا “بسیار منظره” می سنجند. اطلاعات صحنه هایی که کاربران به عنوان زیباترین و همچنین زشت ترین منظره رتبه بندی کرده اند. را نشان می دهند. Seresinhe از این سایت  ۱.۵ میلیون رای برای ۲۱۷۰۰۰ عکس جمع آوری کرد. اگر بریتانیای کبیر به یک شبکه مربع ۱ کیلو متر برسد، عکس ها ۹۵ درصد مربع را پوشش داده بودند.

او دریافت که میانگین امتیازات “زیبایی” در سراسر انگلستان با مقدار فضای سبز مرتبط است. (اندازه گیری فضای سبز از یک پایگاه اطلاعاتی در زمینه استفاده از زمین در انگلستان آمده است.) اگر یک فضا سبزتر بود، به عبارت دیگر، مردم بیشتر احتمال داشتکه آن را “منظره” بنامند. اما همپوشانی کامل نبود. سپس Seresinhe هر دو چشم انداز و فضای سبز را با داده های موجود از سرشماری سال ۲۰۱۱ برای انگلستان و ولز مقایسه کرد . پاسخ دهندگان سرشماری سلامت خود را به عنوان “بسیار خوب یا خوب”، “عادلانه” یا “بد یا بسیار بد” ارزیابی کرده اند. از آنجایی که عوامل اجتماعی-اقتصادی ممکن است بر سلامت فرد و جایی که او زندگی می کنند تاثیر بگذارد، Seresinhe تجزیه و تحلیل خود را برای متغیرهای مختلف در مناطق جغرافیایی مختلف با فاکتورهای کنترل درآمد، اشتغال، تحصیل، مسکن، جرم و شرایط زندگی کنترل می کند.

او دریافت که حتی پس از کنترل برای این عوامل، مردم در مکانهای دیدنی سلامتی بیشتری داشتند. Seresinhe می گوید:

“هنگامی که ما در تفاوت های گزارش های بهداشتی نگاه کنیم، بسیار مهم است که مکان های منظره ای را در نظر بگیریم، نه فقط اینکه چقدر فضای سبز وجود دارد.”

برای درک بیشتر رابطه بین فضاهای سبز و فضاهای زیبا، Seresinhe تجزیه و تحلیل پیکسل توسط پیکسل رنگ در برخی از عکس های منظره را پیشنهاد می‌دهد. او گفت:

“ما کشف کردیم که بیشترین عکسهای منظره، بیشترین نسبت رنگ سبز را ندارند.”در عوض، عکس های بسیار دیدنی  تمایل دارند که نسبت های زیادی از خاکستری، قهوه ای و آبی داشته باشند، شاید مربوط به کوه ها و دریاچه ها باشد. “عکس های غیر Scenic همچنین می تواند شامل سبز باشد، اما اشیای منفجره ناخوشایند ممکن است امتیاز عکس را کاهش داده اند.

این یکی دیگر از سرنخ هایی است که محیط جذاب برای سلامتی ما مناسب است. Seresinhe می گوید،برای هر کسی که تلاش می کند تا زیبایی یک محله را بهبود بخشد تا جامعه را بهبود بخشد فقط اضافه کردن زنگ سبز کافی نیست.

فاطمه کرم نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید