انتشار این مقاله


جراحی پلاستیک نوجوانان برای شبیه شدن به عکس سلفی!

امروزه جراحی پلاستیک نوجوانان معمولا به دلیل مشکلات رفتاری (BDD) رواج پیدا کرده است.

جراحی پلاستیک نوجوانان اغلب به منظور شبیه‌تر شدن به عکس سلفی‌شان صورت می‌گیرد. این افراد اغلب به دلیل شرایط نامساعد و عدم سلامت روحی به جراحی پلاستیک روی می‌آورند.

علاوه بر شاخ تک‌شاخ و گوش سگ، اسنپ چت و اینستاگرام فیلترهایی برای صاف کردن پوست، لاغر کردن صورت، تغییر رنگ چشم  و.. فراهم می‌کنند. تکنولوژی ویرایش عکس منجر به ایجاد یک بیماری روحی جدید شده است که دانشمندان آن را بی‌شکلی اسنپ چتی (Snapchat dysmorphia) – خود زشت پنداری – می‌گویند.

دکتر Neelam Vashi رئیس بخش مرکز زیبایی و لیزر دانشگاه بوستون می‌گوید:

پدیده‌ی جدیدی به‌نام Snapchat dysmorphia افزایش پیدا کرده‌است. در این حالت بیماران تمایل دارند به‌گونه‌ای جراحی پلاستیک انجام دهند که آن‌ها را به عکس سلفی ویرایش شده‌شان شبیه‌تر کند.


بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین درمان جراحی پلاستیک در سال ۲۰۱۷!


مقاله‌ای که در JAMA Facial Plastic Surgery Viewpoint (چشم‌انداز جراحی پلاستیک صورت JAMA ) منتشر شد، برنامه‌هایی همچون اسنپ چت و ویرایشگر عکس Facetune را مقصر می‌دانند؛ چرا که به آن‌ها اجازه می‌دهد افراد به سطحی از “کمال ظاهری” دست یابند که قبلا فقط در مجلات هنرمندان یا زیبایی دیده می‌شد.

بر اساس گفته‌های محققان و جراحان پلاستیک، بیماران دیگر برای جراحی‌های پلاستیک زیبایی از عکس افراد مشهور استفاده نمی‌کنند. آن‌ها از عکس‌هاس سلفی ویرایش شده خود بعنوان الگو برای زیباتر شدن بهره می‌گیرند.

دکتر Vashi می‌گوید:

تنظیم Facetune باعث صافتر شدن پوست، سفیدتر شدن دندان و بزرگتر شدن لب و چشم می‌شود. این نوع عمل جراحی پلاستیک نوجوانان پس از به اشتراک گذاشته شدن این تصویر در اینستاگرام و در طی افزایش پسندیده شدن و نظر افراد (افزایش لایک و کامنت) رواج یافت.

حال جراحی پلاستیک نوجوانان به سمتی حرکت می‌کند که در آن سعی به زیباتر شدن با الهام گرفتن از تکامل بوجود آمده در طی ویرایش به‌وسیله‌ی برنامه‌هاست. برجسته کردن استخوان گونه، صاف کردن و کاهش اندازه‌ی بینی یا سعی به لاغرتر دیده شدن فرد از جمله‌ی این تغییرات است.

همانطور که این تصاویر در زندگی واقعی یا شبکه‌های اجتماعی معمول شده‌اند، ایده‌ی نحوه‌ی جذاب بودن در جهان اغلب تغییر می‌کند و بر عزت نفس افراد تاثیر گذاشته و باعث بروز اختلال بی‌شکلی بدنی (BDD) یا بی‌شکلی اسنپ چتی می‌شود. این واژه توسط دکتر Tijion Esho متخصص زیبایی مطرح شد.

BDD یک شیفتگی بیش‌از حد با یک نقص درک شده در ظاهر است که اغلب توسط افرادی که می‌خواهند زیباتر به نظر برسند، شناخته می‌شوند. عدم سلامتی افراد تا زمانی طول می‌کشد که افراد سعی در پنهان کردن نواقص خود دارند.

این بیماری روانی، بر اساس طیف وسواسی-اجباری طبقه‌بندی شده و به طرز شگفت‌انگیزی رایج است. رواج آن ۱ در ۵۰ نفر است و همچنان در حال رشد است. جراحی پلاستیک نوجوانان در افرادی رایج است که بیشتر از فضای مجازی استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ۱۰ روش کاربردی و مهم برای محافظت بیشتر از فرزندتان


 دکتر Esho با بیمارانی سر و کار دارد که برای استفاده از فیلتر وسواس زیادی دارند، سابقا می‌گفت:

ما امروزه عکس‌های خود را بوسیله‌ی برنامه‌های اجتماعی می‌بینیم که اغلب بیشتر از خودمان از ما ایراد می‌گیرند. بیماران اغلب از عکس هنرمندان یا نسخه‌ی ویرایش شده از عکس خود توسط اسنپ چت به‌عنوان الگو استفاده می‌کنند.

خطر زمانی است که مرجع تنها یکی نیست. اما به گونه‌ای تبدیل می‌شود که بیمار خود را می‌بیند یا بیمار تمایل دارد که دقیقا شبیه عکسش باشد.

عکس‌های سلفی فلیتر شده برای افراد مبتلا به BDD می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد.

دکتر Vashi می‌گوید:

فیلترهای سلفی اثر مخربی بر نوجوانان و افراد مبتلا به BDD دارد زیرا زیبایی بر این درونیات گروه از افراد تاثیری زیادی دارد.

بر اساس نظر سنجی که از جراحان پلاستیک انجام شد، فهمیدند که از سال گذشته ۵۵% بیماران می‌خواستند ظاهر خود را آن‌گونه تغییر دهند که در عکس سلفی‌شان به‌نظر می‌رسد. در حالی که در سال ۲۰۱۳ این آمار ۱۳% بود.

این گزارش با افزایش جراحی پلاستیک در میان افراد زیر ۳۰ تقریبا همخوانی دارد.

دکتر Vashi توصیه می‌کند که افراد مبتلا به BDD به‌جای روی آوردن به عمل جراحی به روانپزشک مراجعه کرده و سعی کنند با درمان رفتارشان در این مورد از عواقب آن جلوگیری کنند. زیرا این افراد پس از جراحی نیز همچنان با مشکل رفتاری BDD روبرو هستند.

وی می‌گوید:

فیلترهای سلفی اغلب سبب می‌شود که افراد ارتباط با واقعیت را از دست بدهند. انتظار سبب می‌شود که افراد سعی کنند اغلب زیبا به نظر برسند. این شرایط برای نوجوانان و افراد مبتلا به BDD اغلب آسیب رسان به نظر می‌رسد. درک درست فضای مجازی سبب می‌شود که برای معالجه‌ی بیمارانمان بهتر عمل کنیم.

اضطرار بی‌شکلی اسنپ چتی، پس از بررسی اثرات مضر شبکه‌های مجازی مشخص شد. این پدیده بر اعتماد به نفس و سلامت ذهنی افراد تاثیر می‌گذارد.

در یک گزارش بعمل آمده در سال ۲۰۱۵ در دفتر آمار ملی، بیش‌از ۱/۴ (یک چهارم) نوجوانانی که بیش از سه ساعت در روز از شبکه‌ی مجازی استفاده می‌کنند، مشکلات ذهنی و روانی دارند.


بیشتر بخوانید: پست‌های اینستاگرام، نشان‌گر سلامت روانی افراد!


پزشکان و محققان عقیده دارند که بیمارانی که علائم BDD را نشان می‌دهند، بایستی مشکلشان از ریشه حل شود.

دکتر Esho می‌گوید:

برای شناخت اختلال بی‌شکل پنداری بدنی(خود زشت پنداری) پزشکان بایستی با طرح سوال مطمئن شوند. جراحی این بیماران نه تنها بسیار کار نادرستی است بلکه می‌توان مشکل آن‌ها را بدون تیغ جراحی و استفاده از سوزن حل کرد.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید