انتشار این مقاله


داروی جدید آلزایمر مرحله‌ی مهمی از آزمایش‌های انسانی را پشت سر گذاشت

اگر این دارو (Verubecestat) که به صورت قرص تهیه شده بتواند روند زوال عقلی را آهسته کند، در طی ۱۰ سال آینده اولین دارویی خواهد بود که برای درمان این عارضه تجاری‌سازی خواهد شد.

داروی جدیدی که پروتئین‌های آمیلوئیدی سمی (یکی از نشانه‌های اصلی بیماری آلزایمر) را در مغز هدف قرار می‌دهد، نتایج خوبی در آزمایش‌ها کوچک قبلی کسب کرده بود و اکنون در دو گروه بزرگتر بین ۳۵۰۰ بیمار در حال ارزیابی است.

اگر دارو که به صورت قرص تهیه شده بتواند روند زوال عقلی را که در بیماری آلزایمر دیده می‌شود آهسته کند، در طی ۱۰ سال آینده اولین دارویی خواهد بود که برای درمان این عارضه تجاری‌سازی خواهد شد.

این دارو که توسط آزمایشگاه‌های بزرگ Merck ساخته شده است، ابتدا آزمایش‌ها روی ایمنیش متمرکز ‌شده بودند ولی طی پروسه معلوم شد که می‌تواند تولید پروتئین‌های سمی آمیلوئیدی را متوقف کند. در مغز بیماران آلزایمری این پروتئین‌ها بین نورون‌ها تجمع یافته، متراکم می‌شوند و دستجاتی سمی می‌سازند که پلاک نامید می‌شود. این مواد در همکاری با دیگر عوامل مؤثر مثل تنگل‌های نوروفیبریلاری از رسیدن مواد غذایی ضروری به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند که به نظر می‌رسد با اختلالات شناختی و تخریب حافظه در این بیماری مرتبط باشد.

مدت‌ها بود که دانشمندان دنبال مقصر اصلی بودند؛ پلاک‌های آمیلوئیدی یا تنگل‌ها نوروفیبریلاری؟ اگر بتوان یکی از این مواد را غیرفعال کرد که فعلاً تمرکز روی هدف قرار دادن پلاک‌هاست، یا می‌توان عوارض بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش داد و یا حداقل می‌توان متهم اصلی را شناخت. اگر داروی جدید ما که Verubecestat نام دارد بتواند خود را در این آزمایش‌های وسیع‌تر نیز به اثبات برساند می‎‌توان از شکل‌گیری پلاک‌های آمیلوئیدی در کنار یکدیگر جلوگیری کرد.

نوروساینتیست، John Hardy، که برای اولین بار خودش رابطه‌ی بین پلاک‌های آمیلوئیدی و بیماری آلزایمر را کشف کرده، دید امیدوارانه‌ای به آینده‌ی این دارو دارد.

به نظر می‌رسد داروی Verubecestat آنزیم BACE1 را مورد هدف قرار داده و آن را غیرفعال می‌کند. این آنزیم با بریدن مولکول‌هایی که پیش‌سازهای آمیلوئیدی نام دارند که قرار است پلاک‌های آمیلوئیدی را تشکیل دهند، تشکیل این مولکول‌ها را تسهیل می‌کند.

درست است که قبلاً نیز داروهایی علیه این آنزیم ساخته شده بود ولی این اولین دارویی است که به نظر می‌رسد عوارض جانبی زیادی ندارد. می‌توان گفت این اولین مورد گزارش از مهار آنزیم BACE می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر از تأثیر این دارو باشد منتظر ماند؛ چون به نظر می‌رسد نتایج آن در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ منتشر شود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید