انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۵۸)

کاوشگر پارکر ناسا از هر زمانی به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد تا اتمسفر اسرار آمیز آن را بررسی کند.


۲۷ جولای – ۱۰ آگوست ۲۰۱۸


کاوشگر پارکر ناسا از هر زمانی به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد تا اتمسفر اسرار آمیز آن را بررسی کند

سپر حرارتی کاوشگر خورشیدی پارکر به محفظه‌ای می‌رود که شرایط خلأ و گرمای خورشید را شبیه‌سازی می‌نماید. NASA

طی هفته‌های آتی، کاوشگر خورشیدی ناسا، در اولین مجموعه از ۲۴ پرواز خود تا ۲۰۲۴، به تاج خورشید، اتمسفر باریک آن از پلاسمای داغ، نزدیک خواهد شد. سپر حرارتی کربنی این کاوشگر می‌تواند تا ۱۳۷۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل نماید و از تبدیل شدن آن به ایکاروسی مدرن جلوگیری خواهد کرد! اگر همه چیز خوب پیش رود، این کاوشگر تمام چیزی را که درباره‌ی پلاسمای تاج خورشید و شبکه‌ی درهم‌آمیخته‌ی میدان‌های مغناطیسی که به آن شکل داده‌اند جمع کرده، به زمین خواهد فرستاد.

تلاش زنان باردار ژاپنی برای لاغر ماندن، باعث شده این ملت میانگین قدی‌اش کوتاه‌تر شود

ناهو موریزاکی از مرکز ملی سلامت و رشد کودک ژاپن در توکیو می‌گوید: "زنان ژاپنی به دنبال این هستند که در بارداری فقط یک توپ بسکتبال جلوی شکمشان باشد و بقیه بدنشان لاغر بماند". REUTERS
ناهو موریزاکی از مرکز ملی سلامت و رشد کودک ژاپن در توکیو می‌گوید: “زنان ژاپنی به دنبال این هستند که در بارداری فقط یک توپ بسکتبال جلوی شکمشان باشد و بقیه بدنشان لاغر بماند”. REUTERS

دانشمندان از مدت‌ها پیش دستورالعمل‌های رسمی ژاپن را برای افزایش وزن در طول بارداری به باد انتقاد گرفته بودند که خیلی پائین است. اخیراً یک نظرسنجی نشان داده که زنان ژاپنی سعی می‌کنند وزن خود را حتی پائین‌تر از آن دستورالعمل‌ها نگه دارند. ترکیبی از این عوامل باعث شده درصد بالایی از موالید با وزن پائین را در این کشور شاهد باشیم که شاید دلیل کاهش سالانه‌ی میانگین قدی ژاپنی‌ها از سال ۱۹۸۰ به این طرف باشد. دانشمندان هشدار می‌دهند که این جریان می‌تواند مشکلات طولانی مدت سلامت، از جمله کاهش طول عمر را در پی داشته باشد. در حال حاضر، بر اساس استانداردهای جهانی افزایش وزن ۱۱ کیلوگرمی برای مادری با وزن نرمال، معمول می‌باشد.

باتری‌های دوستدار محیط زیست پس از غروب خورشید و خوابیدن بادها هم انرژی می‌دهند

نسل جدیدی از فلو باتری‌ها HARVARD SEAS
نسل جدیدی از فلو باتری‌ها HARVARD SEAS

با جهش هزینه‌های انرژی خورشیدی و بادی، تلاش‌ها برای ساختن باتری های ارزان قیمتی که تمام انرژی سبز را ذخیره کند، شدت گرفته است. اکنون، محققان گامی دیگر به فلو باتری‌ها (flow battery) نزدیک‌تر شده‌اند. این دستگاه از جفت الکترودها برای تبدیل انرژی ذخیره شده در مواد شیمیایی، به الکتریسیته و حمل بارها به وسیله‌ی الکترولیت‌ها از یک الکترود به دیگری، استفاده می‌کند. محققان به جای الکترولیت‌های گران قیمتی از جنس فلز وانادیم، به دنبال انواع ارزانی با عمر کوتاه از جنس مولکول‌های آلی هستند. طی مطالعه‌ی اخیر، محققان روی مولکول کینون کار کرده و طول عمر آن را در یک باتری از چند روز به چند سال افزایش دادند.

این گیاهان نیم میلیارد سال پیش، در واقع جانور بوده‌اند!

بازسازی هنرمند از جانور باستانی دریاها، استروماتووریس
بازسازی هنرمند از جانور باستانی دریاها، استروماتووریس J. HOYAL CUTHILL

موجودات اسرارآمیز و برگی شکل ادیاکاران که نیم میلیارد سال پیش موجودات غالب دریاهای زمین بودند، و دانشمندان عاجز مانده بودند که آن‌ها را جلبک، قارچ یا اصلاً شکل دیگری از حیات بنامند. اکنون، دو دیرین‌شناس اعلام کرده‌اند که فکر می‌کنند به جواب نهایی رسیده‌اند: این موجودات در واقع جانور بوده‌اند، ولی نه شبیه هیچ جانوری که روی زمین زندگی می‌کند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید