انتشار این مقاله


تیم‌های فوتبال به طور پنهانی از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی مصدومیت‌ها استفاده می‌کنند

هوش مصنوعی می‌تواند زمانی که بازیکنان در خطر آسیب و جراحت قرار می‌گیرند، به کار گرفته شود.

ممکن است فوتبال غیر قابل پیش بینی باشد اما مصدومیت فوتبال اغلب این گونه نیست. هوش مصنوعی می‌تواند زمانی که بازیکنان در خطر آسیب و جراحت قرار می‌گیرند، به کار گرفته شود. درنتیجه مربی‌ها می‌توانند به آن‌ها اجازه استراحت دهند.

یک الگوریتم یادگیری ماشین توسط دانشمندان علم داده دانشگاه پیزا ایتالیا و باشگاه فوتبال بارسلونا طراحی شده است. این الگوریتم اخیرا ۹ مورد از ۱۴ مصدومیت‌هایی را که در طول یک فصل بر تیم منتخب ایتالیایی وارد شده بود، پیش‌بینی کرد. آلسیو رسی در دانشگاه پیزا و همکارانش با نصب سنسور‌های GPS به ۲۶ بازیکن تیم فوتبال در طول تمرینات با آنان همراه شدند. این سنسورها مسافت، سرعت، تعداد دفعات افزایش یا کاهش شتاب و اصابتشان را با زمین و دیگر بازیکنان اندازه می‌گیرند. سنسور‌ها همچنین اطلاعاتی درمورد سن، قد، وزن، نقش آنها در زمین، تاریخ آسیب و مدت زمان بازی در آخرین بازی را ثبت می‌کنند.

رسی درباره‌ی تیم‌هایی که از این هوش مصنوعی استفاده می‌کنند می‌گوید که نمی‌تواند نام تیم ایتالیایی را بگوید چرا که نمی‌خواهد مزیت رقابتی را از بین ببرد. تیم‌های برتر فوتبال اروپا نیز استفاده از این هوش مصنوعی را به تازگی آغاز ‌کرده‌اند.

هر چه قدر که بازی های بیشتری در طول یک فصل انجام می‌شد، الگوریتم محققان الگویی بین این متغیرها و مصدومیت در فوتبال را شناسایی می‌کرد. در پایان این الگوریتم قادر بود حدود ۶۰ درصد از مصدومیت‌ها را پیش‌بینی کند. طبق نظر رسی مربیان با این الگوریتم می‌توانند در هنگام تمرینات به بازیکنان در خطر مصدومیت خود استراحت دهند و یا تمرینات آن ها را سبک‌تر کنند. برای مثال اگر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مربی اوروگوئه می‌دانست که ادینسون کاوانی در بازی با پرتغال در خطر مصدومیت است، می‌توانست او را زودتر تعویض کند. رسی می‌گوید:

در گذشته پیش‌بینی‌کنندگان مصدومیت‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما دقت آن‌ها به طور معمول کمتر از ۵ درصد بود. چون که آنان معمولا به یک متغییر برای پیش‌بینی خطر جراحت اکتفا می‌کردند. آن‌ها قدرت ترکیب متغییر‌های متفاوت تمرینات ورزشی را درک نکرده بودند!

ابزارهای پیش‌بینی کننده موجود به دلیل احتمال تشخیص اشتباه منع شده‌اند، چرا که باعث توقف بدون نیاز بازیکنان به خصوص بازیکنان کلیدی می‌شدند. درحالیکه ابزارهای جدید احتمال تشخیص اشتباه را به نصف کاهش داده‌اند.

مصدومیت فوتبال

رسی و همکارانش در حال حاضر بررسی می‌کنند که آیا می‌توان دقت پیش‌بینی را با استفاده از متغیرهایی مانند ضربان قلب و درجه تعریق افزایش دهند یا خیر. آن‌ها می‌خواهند ببینند که می توان نوع آسیب را نیز پیش‌بینی کرد. البته که برخی مصدومیت‌های فوتبال به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست مانند صدمات یک تکل خطرناک.

در ژوئن سال گذشته مایکروسافت دستگاه پیش‌بینی کننده‌ی مصدومیت فوتبال خود را راه‌اندازی کرد. این دستگاه از داده‌های GPS و ضربان قلب و اطلاعات گزارش شده توسط خود بازیکنان مانند خواب، خلق‌و‌خو و درد عضلانی استفاده می‌کند. این ابزار هم‌اکنون توسط تیم فوتبال آمریکایی Seattle Reign، تیم اسپانیایی Real Sociedad، تیم Seahawks NFL سیاتل و تیم کریکت استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج آن‌ها تقریبا محرمانه است اما تیم Seattle Reign می‌گوید بعد از اتخاذ این تکنولوژی تیم‌شان تنها یک مصدوم در این فصل داشته است.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید