انتشار این مقاله


آیا بیماری کرون کشنده است؟

در چه شرایطی بیماری کرون کشنده است؟

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو با پیچیدگی های زیادی همراه است.

 

سندرم روده‌ی تحریک پذیر یا بیماری کرون و کولیت اولسراتیو  یک بیماری مزمن در طول زندگی است. در بسیاری از موارد IBD و پیچیدیگی‌هایش می‌تواند بواسطه‌ی دارو و عمل جراحی قابل کنترل شدن باشد. بیماری کرون و کولیت اولسراتیو اساسا با عنوان بیماری کشنده شناخته نشده است. اما این بدین معنی نیست که افراد مبتلا به IBD همواره از این بیماری جان سالم به درد می‌برند. دلیل این‌که بیماری کرون کشنده تلقی نمی‌شود این است که مرگ بواسطه‌ی این بیماری خیلی رایج نیست.

اگرچه عنوان مقاله ترسناک به نظر می‌رسد، اما باید توجه داشت که درمان IBD برای بهبود شرایط بایستی همواره ادامه دار باشد. هدف اصلی در درمان IBD توقف التهاب و پیشگیری از پیشرفت بیماری و پیچیده شدن شرایط است. مراجعه‌ی منظم و مکرر به پزشک متخصص و دریافت راه‌های مراقبت از سلامتی حتی اگر فرد به IBD مبتلا نباشد، برای هرچه سلامت باقی ماندن اهمیت زیادی دارد.


بیشتر بخوانید: سطح پایین ویتامین D می‌تواند باعث بازگشت بیماری کولیت اولسراتیو در طول بهبودی شود


احتمال مبتلا بودن به بیماری کرون کشنده

افراد مبتلا به IBD احتمال مرگشان به اندازه‌ی افراد سالم است. شاید باعث شگفتی نباشد اما کمی گیج کننده است. دلایلی که باعث می‌شود بیماری کرون کشنده باشد، این است که:

وخیم شدن شرایط به دلیل جراحی، واکنش به دارو، بیماری‌های وابسته‌ی پیشرفته همچون بیماری‌های کبدی یا گشاد شدگی حاد روده‌ی بزرگ یا سایر بیماری‌های غیر وابسته.

در بسیاری از موارد، نمی‌شود تشخیص داد که آیا بیماری کرون کشنده است یا خیر؟


بیشتر بخوانید: سندرم روده تحریک‌پذیر


محققان چه می‌گویند

تاکنون چندین بررسی در رابطه با مرگ افراد مبتلا به IBD صورت گرفته است. در مطالعه‌ای که برروی ۶۹۲ بیمار در مینه‌سوتا انجام گرفت دریافتند که  طول زندگی افراد مبتلا به IBD با افراد عادی یکسان است. در افراد مبتلا به بیماری کرون، از دلایل مرگ می‌توان به بیماری‌های گوارشی و انسداد ریوی مزمن که در افراد طبیعی نیز رایج است، اشاره کرد. نویسنده نشان داد که ترک سیگار برای جلوگیری از وخامت حال افراد مبتلا به بیماری کرون بسیار ضروری است.

در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو نسبت به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، خطر مرگ بسیار کمتر است. نویسنده توضیح داد که این شرایط بخاطر این است که سیگار کشیدن در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو کمتر و میزان نمک و آب پائینتری نسبت به افراد مبتلا به ایلئوستومی یا کولیت منبسط دارند.

بررسی دومی که در انگلستان صورت گرفت، نشان داد که بیشترین میزان مرگ و میر پس از اولین سال تشخیص روی می‌دهد. هنوز هم بسیاری از مرگ‌ها بخاطر IBD نیست، بلکه به دلایل دیگر است. شعله‌ور شدن یکباره‌ی بیماری کرون در کولون یا ناحیه‌ی پرینه‌آل در افزایش میزان مرگ و میر موثر است. نویسنده اشاره می‌کند که بیماران مسن‌تر که قبل‌ها بیماری‌شان با عنوان IBD شناخته شده‌بود، احتمال مرگشان افزایش یافته است.

براساس یک بررسی بزرگ که در Manitoba انجام شد، دریافتند که افراد مبتلا به IBD در سال اول تشخیص بیماری و همچنین در صورت داشتن عمل جراحی خطر مرگشان زیاد است.


بیشتر بخوانید: بیماری کرون و کولیت:شباهت‌ها و تفاوت‌ها


سخنی از Verywell

با همه‌ی این‌ها IBD یک شرایط معمول نیست بلکه یک بیماری جدی است. اگرچه مرگ بر اثر IBD غیر معمول است، اما درمان و تلاش برای سبک زندگی سالم در طی این بیماری بسیار حائز اهمیت است. افرادی که به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مبتلا هستند، ممکن است شرایطشان پیچیده شود. سال اول تشخیص بیماری و جراحی دوران حیاتی این بیماری هستند. اگرچه این اطلاعات باعث افزایش هوشیاری می‌شوند، اما خبر خوب این است که درمان و مراقبت‌های جراحی همواره در حال پیشرفت هستند.

افراد مبتلا به IBD که در رابطه با طول عمرشان نگران هستند، بایستی با متخصص گوارش خود درمورد کاهش خطر وخامت شرایط و دریافت قواعد حین بیماری و مراقبت‌ها مشورت کنند.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید