انتشار این مقاله


یک شب بدخوابی ممکن است باعث چاقی و سوزاندن عضلات شود

تحقیقات نشان می دهند یک شب بی خوابی ممکن است برای شروع بدن به ذخیره چربی اضافی و سوزاندن عضلات کافی باشد. Jonathan Cedernaes در دانشگاه اوپسالا در سوئد می گوید: این کمک می کند تا توضیح دهید که چرا افراد مبتلا به بی خوابی و کارکنان شیفت شب و افراد مبتلا به اختلال خواب […]

تحقیقات نشان می دهند یک شب بی خوابی ممکن است برای شروع بدن به ذخیره چربی اضافی و سوزاندن عضلات کافی باشد.

Jonathan Cedernaes در دانشگاه اوپسالا در سوئد می گوید:

این کمک می کند تا توضیح دهید که چرا افراد مبتلا به بی خوابی و کارکنان شیفت شب و افراد مبتلا به اختلال خواب در معرض چاقی و دیابت نوع ۲ هستند.

او و همکارانش نمونه های چربی و عضلانی را از ۱۵ مرد جوان سالم در صبح رو روز متفاوت دریافت کردند – یکی پس از خواب کامل شب و دیگری بعد از  یک شب تمام بیدار ماندن پس از شب بی خوابی، عضلات شرکت کنندگان علائم شکستن پروتئین را نشان دادند. در مقابل، بافت چربی آنها دارای سطوح بالایی از پروتئین ها و متابولیت هایی است که در ذخیره سازی چربی نقش دارند.


بیشتر بخوانید:


تمام شب بیدار ماندن بیان چندین ژن در بافت چربی را که با چاقی و دیابت نوع ۲ مرتبط است تغییر می‌دهد. این یافته ها با تحقیقات قبلی که نشان می دهد خوابیدن فقط ۴ ساعت در شب برای پنج شب متوالی می تواند باعث افزایش وزن شود، ارتباط دارد.

Cedernaes می گوید: محدودیت خواب ممکن است متابولیسم بدن را با اختلال در دوره های هورمونی طبیعی تحت تاثیر قرار دهد. او می گوید کم خوابی باعث کاهش تولید هورمون های درگیر در حفظ عضلات مانند هورمون رشد و تستوسترون می شود و باعث افزایش سطح کورتیزول صبحگاهی می شود که منجر به ذخیره سازی چربی می شود.

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا رژیم غذایی خاص یا برنامه های ورزشی برای مقابله با این اثرات قابل استفاده است یا خیر. Cederenaes می‌گوید: “ممکن است به عنوان مثال، خوردن غذاهای غنی از پروتئین و یا انجام تمرین مقاومتی خطر تخریب عضله را کاهش دهد”.

مریم مصباحی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید