انتشار این مقاله


مسواک‌های بین دندانی

هنگامی که ما در مورد سالم نگه‌داشتن دندان‌ها و لثه‌ها فکر می‌کنیم، برای بسیاری از ما به نظر می‌رسد داشتن یک مسواک معمولی، یک روش مسواک زدن خوب و مقداری از خمیردندان حاوی فلوراید کافی است. کسی به مسواکهای بین دندانی اشاره نمی‌کند. درست است. اینها عناصر اصلی در حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌های ما […]

هنگامی که ما در مورد سالم نگه‌داشتن دندان‌ها و لثه‌ها فکر می‌کنیم، برای بسیاری از ما به نظر می‌رسد داشتن یک مسواک معمولی، یک روش مسواک زدن خوب و مقداری از خمیردندان حاوی فلوراید کافی است. کسی به مسواکهای بین دندانی اشاره نمی‌کند.

درست است. اینها عناصر اصلی در حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌های ما هستند. با این حال، همانطور که درک ما از فلور دهانی پیشرفت می‌کند، متوجه شده‌ایم که روش‌های مسواک زدن معمولی هنوز به یک بخش از دهان دسترسی ندارند: فضای بین دندانی.

فضای بین دندانی بخش غیرقابل دسترس و آسیب‌پذیر از دهان است و به همین ترتیب محل مناسب برای باکتری‌ها و پلاک ایجادکننده بیماری است که می‌تواند باعث آسیب به دندان، پریودنشیوم و لثه شود.


مقاله مرتبط: بهترین زمان برای مسواک‌زدن کی است؟


ثابت کرده‌اند که موثرترین ابزار برای از بین بردن باکتری های مضر از این فاصله بین دندان های ما، حتی بهتر از نخ های دندانی، دهانشویه و مسواک های معمولی، هستند.

پروفسور دنیس بورژوازی گفت: “در یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، ما توانستیم ۱۶ میلیارد باکتری سرطانی از هر فضای بین دندانی در افراد جوان و سالم با استفاده از مسواکهای بین دندانی جمع‌آوری کنیم و همین باعث شده‌‌است آنها را موثرترین ابزار برای تمیز کردن بین دندان ها بدانیم.”

دنیس بورژوازی، ریاست دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لیون در فرانسه و پیشگام در تحقیق در زمینه پیشگیری از بیماری دهان و دندان، مدیریت بیوفیلم بین دندان و تکنیک‌های مراقبت از بین دندان می‌گوید متأسفانه، استفاده از مسواکهای بین دندانی هنوز معمول نیست.

بورژوازی ادامه داد: “برس های بین دندانی نسبتا جدید هستند. همانند دندانپزشکان در دهه ۱۹۵۰، که به بیماران خود توضیح دادند که مسواک‌زدن دندان‌های خود با یک مسواک معمولی ضروری است، امروزه مردم باید اطلاع یابند که مسواک زدن بین دندان ها همان قدر اهمیت دارد.”

مقایسه نخ دندان و مسواکهای بین دندانی

هم از لحاظ تاریخی و هم سنتی، نخ دندان، ابزار انتخابی برای تمیز کردن فضاهای باریک دندانی است؛ چنانکه تا حدودی از پرفروشترین محصولات دندانی و تنها راه برای دسترسی به فضای بین دندان برای افراد با لثه‌های سالم است.

با این حال، با استفاده از نخ دندان دیگر ترجیح داده نمی‌شود، بر خلاف استفاده از مسواکهای بین دندانی، استفاده از نخ دندان با شواهد علمی قطعی پشتیبانی نمی‌شود. و استفاده از مسواکهای بین دندانی امروز، کارآمد ترین ابزار برای دسترسی ۹۸ درصد از تمام فضاهای بین دندان در افراد سالم است! “

با این حال، بسیاری از افراد به دلیل خونریزی پس از اولین استفاده از مسواکهای بین دندانی از استفاده از آن اجتناب می‌کنند.

با توجه به سخنان بورژوازی، این خونریزی اولیه کاملا طبیعی است: ” مسواکهای بین دندانی خود باعث خونریزی نمی شوند. خونریزی ناشی از التهاب فضای بین دندانی به دلیل باکتری است. هنگام اختلال، خونریزی اتفاق می افتد.

به همین ترتیب، اگر شما برای یک هفته تمیز کردن دندان های خود را متوقف کنید، که من توصیه نمی کنم، و سپس شروع به مسواک زدن آنها کنید، لثه ها نیز خونریزی می‌کنند. در نتیجه افزایش باکتریها، التهاب و در نهایت خونریزی صورت میگیرد. “

بورژوازی نتیجه‌گیری کرد” بزرگترین چالش این است که اهمیت استفاده از مسواکهای بین دندانی را برای افرادی که دندان ها و لثه‌های ظاهرا سالم دارند، توضیح دهیم.”

“با این وجود، باکتری های تحریک کننده بیماری در فضاهای بین دندانی وجود دارد.”

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید