انتشار این مقاله


محققان نوع جدید بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) را شناسایی کردند

محققان زیر مجموعه جدیدی از بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) را شناسایی کرده‌اند. این یافته، درک جدیدی از انواع مختلف این بیماری در افراد فراهم می‌آورد.

MS مدتهاست بعنوان بیماری ماده سفید مغز شناخته می‌شود که میلین توسط سلولهای ایمنی نابود می‌شود. میلین، ماده چربی است که سلولهای عصبی را پوشش می‌دهد. باور بر این بود که از بین رفتن میلین (که demyelination نامیده می‌شود) مسئول مرگ سلولهای عصبی (نورونها) است که به ناتوانی غیر قابل بازگشت بیمار مبتلا به MS منجر می‌شود. با این حال، در یافته‌های مطالعه جدید که توسط دکتر Bruce Trapp رهبری شد، نوع جدید مالتیپل اسکلروزیس شناسایی شد.


حتماً بخوانید: از من بپرس: بیماری MS و آنچه باید درباره‌ی آن بدانید


در نوع جدید مالتیپل اسکلروزیس، سلولهای عصبی از بین می‌روند ولی demyelination ماده سفید مغزی رخ نمی‌دهد. این یافته‌ها که در نشریه Lancet Neurology منتشر شده‌اند، می‌توانند به تشخیص و درمانهای شخصی سازی‌ شده منجر شود.

زیر مجموعه جدید بیماری MS که MS میلوکورتیکال یا (myelocortical MS (MCMS نام دارد، در تصاویر MRI از نوع شناخته شده MS قابل تشخیص نبود. محققان مشاهده کردند که در MCMS، قسمتی از نورونها متورم شده و منظره‌ای مانند ضایعات معمول MS در تصاویر MRI که نشان دهنده از بین رفتن میلین در ماده سفید است، ایجاد می‌کنند. نوع جدید مالتیپل اسکلروزیس از طریق مطالعه نمونه‌های بافتی که پس از مرگ بیماران از مغز آنها تهیه می‌شد، شناسایی گردید.

یافته‌های تیم تحقیق از این ایده حمایت می‌کنند که زوال عصبی و demyelination می‌تواند بصورت مستقل در بیماری MS رخ دهند. همچنین این یافته‌ها، نیاز به تکنیک‌های تصویربرداری MRI با توانایی تشخیص بالاتر را بمنظور ارزیابی پاتولوژی مغز بصورت آنی و پایش پاسخ به درمان در بیماران، برجسته می‌سازد.

Trapp، رئیس انستیتو تحقیقات Lerner در دپارتمان علوم اعصاب کلینیک Cleveland گفت:

این مطالعه، حوزه فعالیت جدیدی در بررسی بیماری MS ایجاد می‌کند. این مطالعه، اولین مطالعه‌ای است که شواهد پاتولوژیک را مبنی بر اینکه زوال عصبی می‌تواند بدون از بین رفتن میلین ماده سفید در مغز بیماران مبتلا به این بیماری رخ دهد، فراهم می‌آورد. این اطلاعات، نیاز به درمانهای ترکیبی بمنظور متوقف کردن روند پیشرفتی بروز ناتوانی در بیماری MS را بیش از پیش برجسته می‌سازد.

در مطالعه بافت مغزی ۱۰۰ بیمار مبتلا به MS که مغزهای خود را پس از مرگ اهدا کرده ‌بودند، محققان مشاهده کردند در ۱۲ مورد، demyelination رخ نداده بود. آنها ویژگی‌های میکروسکوپی مغز و نخاع ۱۲ بیمار مبتلا به MCMS، ۱۲ بیمار مبتلا به نوع معمول بیماری MS و افرادی که این بیماری را نداشتند، مقایسه کردند. با اینکه بیماران مبتلا به MCMS و نوع معمول MS، ضایعات معمول MS را در طناب نخاعی و قشر مغزی خود داشتند، ضایعات MS در ماده سفید مغز، تنها در بیماران مبتلا به نوع معمول MS مشاهده شد.

با اینکه بیماران مبتلا به نوع جدید مالتیپل اسکلروزیس هیچ ضایعه معمول MS در ماده سفید مغز خود نداشتند، در مغز آنها تراکم نورونی و ضخامت عصبی کاهش یافته بود، که نشانه‌ای مشخص از دژنراسیون مغزی است که در بیماران مبتلا به نوع معمول MS نیز مشاهده می‌شود. برخلاف باورهای پیشین، این مشاهدات نشان دهنده آن است که از بین رفتن نورونها می‌تواند بصورت مستقل از demyelination ماده سفید اتفاق بیافتد.

دکتر Daniel Ontaneda، مسئول بالینی برنامه اهدا مغز در مرکز Mellen کلینیک Cleveland با هدف درمان و مطالعه بیماری MS، اذعان داشت:

اهمیت این مطالعه دو بعد دارد. شناسایی زیر مجموعه جدیدی از بیماری MS، نیاز به ایجاد استراتژی‌های حساس‌تر بمنظور تشخیص دقیق و فهم پاتولوژی MCMS را برجسته می‌کند. امید است این یافته‌ها به طراحی استراتژی‌های درمانی جدید برای بیماران مبتلا به انواع متفاوت MS منتهی شود.


حتماً بخوانید: تاثیر شدت بیماری بر بروز اختلالات شناختی در مبتلایان به MS


دکتر Trapp در سطح بین‌المللی بدلیل مطالعه بر روی مکانیسمهای زوال عصبی و ترمیم آن در بیماری MS شناخته شده‌است. همچنین بیش از ۲۴۰ مقاله و ۴۰ فصل کتابی به انتشار رسانده است. وی همچنین ریاست اهدایی the Morris R. and Ruth V. Graham را عهده‌دار است. در سال ۲۰۱۷، او جایزه معتبر Outstanding Investigator را از انستیتو ملی اختلالات نورولوژیک و سکته مغزی برای بررسی پایه‌های زیست شناختی MS و مطالعه درمانهایی برای آهسته ساختن یا متوقف ساختن این بیماری، دریافت کرده‌است.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید