انتشار این مقاله


مارمولک‌ها در حال تکامل برای نجات از طوفان‌های کارائیب هستند

مارمولک‌ها ممکن است از طوفان‌های‌ جزایر کارائیب جان سالم به در ببرند. خزندگانی که بتوانند محکم‌تر به درخت بچسبند، از طوفان جان سالم به در خواهند برد.

مارمولک‌ها ممکن است از طوفان‌های‌ جزایر کارائیب جان سالم به در ببرند. خزندگانی که بتوانند محکم‌تر به درخت بچسبند، از طوفان جان سالم به در خواهند برد.
به نظر می‌رسد مارمولک های جزایر‌کارائیب، در مقابل طوفان‌های گرمسیری عظیمی که هرساله خانه‌هایشان را با خاک یکسان می‌کند، مقاوم هستند. دانشمندانی که درحال مطالعه ی مارمولک های مناطق استوایی گرمسیری جزایر دورافتاده ی ترکس و کایکوس در نزدیکی باهاما بودند، در اواخر سال ۲۰۱۷ همراه با آغاز طوفان نابودگر ایرما، مجبور به تخلیه این ناحیه شدند. پس از اتمام طوفان، محقق ارشد دکترکالین دینیو  متوجه شد این موضوع برای آن‌ها یک فرصت منحصربه فرد، برای بررسی اثر انتخاب طبیعی ناشی از طوفان فراهم آورده است.
بنابراین با همکاری یک تیم تحقیقاتی، به مقر تحقیقاتی خود که اخیرا در مجمع‌الجزایر ویران شده رها شده بود، سفر کردند تا به طور مداوم قسمت‌های مختلف بدن مارمولک‌هایی را که دراثر وزش تندباد زنده مانده بودند، اندازه بگیرند. به علت دشواری این بررسی تا کنون چنین چیزی ثبت نشده است.  پروفسور جاناتان لسوس، متخصص زیست شناسی دانشگاه واشنگتن که در این مطالعه همکاری کرده بود، توضیح داد:

زمان‌بندی باید به درستی انجام شود. این پیش بینی این بود که : اگرما هرگونه تغییری مشاهده کنیم این تغییر مربوط به توانایی چسبیدن مارمولک‌ها به درخت خواهد بود.

آن‌ها دریافتند که این چند مارمولکی که در جزیره باقی مانده‌اند، پد انگشتی چسبناکی در پای خود دارند. آن‌ها همچنین پاهای جلویی درازتر و پاهای عقبی کوتاه‌تری داشتند. این نتایج که در مجله Nature منتشر شد ، نشان می‌دهد که مارمولک‌های بازمانده، بهتر می‌توانستند به شاخه‌ها بچسبند. برای آزمایش این‌که چگونه مارمولک‌ها با تندبادها مقابله می‌کنند، دانشمندان مارمولک‌های بازمانده را در معرض طوفان‌های شبیه‌سازی شده قرار دادند و مشاهده می‌کردند که چگونه با آن مقابله می‌کنند. آزمایش‌های  آن‌ها نشان می‌دهد که مارمولک‌ها سعی دارند تا شاخه‌ها را محکم نگه دارند، اما پاهای عقبی آن‌ها آسیب‌پذیرتر بود. این یافته توضیح می‌‎داد که چرا بازماندگان پاهای عقبی کوتاه‌تری داشتند. با توجه به این‌که دانشمندان از این تکامل اطمینان ندارند، آن‌ها مشتاق انجام تحقیقات بیشتری هستند. پروفسور لوسوس گفت:

شاید طوفان مارمولک‌هایی با ‌پاهای جلویی بزرگ‌تر و پا‌های عقبی کوتاه‌تر را ازیک جزیره‌ی دیگر آورد یا شاید عمل چسبیدن به شاخه‌ها در تندباد‌ها باعث شد که پاهای جلویی آن‌ها بلندتر شود. ما نمی توانیم این احتمالات را رد کنیم زیرا این مطالعه در نتیجه‌ی شانس بدست آمده است، تا این‌که به طور خاص برای آزمایش تاثیر طوفان‌ها طراحی شده‌ باشد.

با این حال انتخاب طبیعی ناشی از طوفان، بهترین توضیح برای این یافته‌ها است . طوفان‌ها به دلیل تغییرات آب و هوایی بیشتر می‌شوند، دانشمندان حال قصد دارند ببینند که تاثیر آن‌ها بر تکامل ساکنین این جزایر کوچک چگونه است.

ارغوان شعبانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید