انتشار این مقاله


چرا باید یادداشت‌های تشکر بیشتری بنویسیم؟

تحقیقات بارها و بارها نشان داده‌اند که سپاسگزار بودن برای سلامتی، خلق و خوی و رفاه عمومی شما مفید است. پس بیشتر قدردانی کنید!

تحقیقات بارها و بارها نشان داده‌اند که سپاسگزار بودن برای سلامتی، خلق و خوی و رفاه عمومی شما مفید است. پس بیشتر قدردانی کنید!
در واقع، این یکی از ساده ترین چیزهایی است که می‌توانید برای افزایش سلامت روانی خود انجام دهید. اما اگر به یاد ندارید که آخرین بار کی یک یادداشت واقعی تشکر ارسال کرده‌اید، مطالعه اخیری که انجام شده می‌تواند توضیح دهد چرا.
این تحقیق که اخیرا در زمینه علوم روانشناختی منتشر شده است، می‌گوید مردم به طور منظم توانایی ابراز قدردانی را نادیده می‌گیرند و بیش از حد بر آن غلبه می‌کنند، که این امر می‌تواند آنها را از پرداختن به یک فعالیت ساده اما تاثیر گذار دور کند.


مقاله مرتبط: ۵ نکته ضروری درباره‌ی هنر قدردانی


Amit Kumar، نویسنده مطالعه، استادیار بازاریابی در دانشگاه تگزاس در مدرسه کسب و کار McCombs آستین، می‌گوید:

تشکر کردن می‌تواند خوشبختی شخصی شما و همچنین رفاه دیگران را بهبود بخشد – در واقع حتی بیشتر از آنچه پیش بینی می‌کنیم. اگر هر دو طرف از این موضوع سود ببرند، من فکر می کنم این همان اقدامی است که ما باید بیشتر در زندگی روزمره دنبال کنیم.

تحقیقات Kumar شامل یک سری آزمایشات بود. هر یک از آن‌ها کمی متفاوت از بقیه بود، اما مفهوم کلی همچنان ثابت می‌ماند: از مردم خواسته شد نامه‌ای به کسی در زندگی خود ارسال کنند و از او قدردانی کنند. قبل از فرستادن نامه، از نویسندگان نامه‌ها می‌پرسیدند که انتظار دارند دریافت کنندگان چه عکس‌العملی داشته باشند. سپس، محققان واکنش‌های واقعی دریافت کنندگان را بررسی کردند.


مقاله مرتبط: اهمیت قدردانی کردن در کودکان!


آن‌ها دریافتند که نویسندگان به طور مرتب در مورد احساس دریافت کنندگان دچار اشتباه می‌شوند، غلو کردن در ناراحت شدن و دست کم گرفتن دریافت کنندگان ، حالت گزارش شده است و باعث تعجب در دریافت این یادداشت‌ها می‌شود. Kumar می‌گوید که این عدم تعادل به اولویت‌ها و نگرانی‌های مختلف از نویسندگان و گیرندگان اشاره دارد.
Kumar می‌گوید:

[نویسندگان] در مورد چیزهایی مانند این فکر می کنند: “آیا من از کلمات درستی استفاده می‌کنم و در صحبت کردن ماهر هستم؟” که در واقع ممکن است مانع نشستن و نوشتن شود. اما هنگامی که شما چیزی از قبیل نامه قدردانی دریافت می‌کنید، بیشتر تمایل دارید که میزان گرمی و هدف اجتماهی نویسنده را ارزیابی کنید. تا زمانی که بیان شخص صادقانه و گرم و دوستانه باشد، گیرندگان اغلب واکنش بسیار مثبتی به آن خواهند داشت. (چیزی که ارزش دارد این است که مطالعه نیز دریافت که گیرندگان تمایل دارند که نامه‌ها را گرم‌تر و واضح تر از آنچه که نویسندگان فکر می‌کردند، ببینند.)

محققان همچنین قبل و بعد از اینکه نویسندگان یادداشت‌های خود را بنویسند، آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که نوشتن نامه‌های قدردانی روحیه‌های مثبتشان را بیشتر می‌کند. این یافته‌ها در ارتباط با تحقیقات موجود در مورد اثرات تقویت روحیه قدردانی است.


مقاله مرتبط: چگونه زندگی بهتر می‌شود؛ سپاسگزار باشید


مطالعه جدید بررسی نکرده است که آیا سایر اشکال ابراز قدردانی – مانند ارسال یک پیام متنی سریع و یا تشکر رو در رو – اثرات متفاوتی خواهند داشت یا نه. اما Kumar می‌گوید که اقدامات گسترده‌تر این است که ما نباید اجازه دهیم خود آگاهی ما مانع اظهار تشکر و قدردانیمان شود. برای پیگیری آسان‌تر، او پیشنهاد می‌کند که کارت‌هایی را همیشه دم دست نگه دارید تا هر زمان که احساس کردید که نیاز به قدردانی وجود دارد یک یادداشت بنویسید.
نوشتن نامه‌ی سپاسگزاری به نظر می‌رسد که هزینه‌های کمی دارد و یا این که هیچ هزینه‎ای ندارد. مردم این پیام‌های واقعا محتاطانه را فقط در عرض چند دقیقه نوشته‌اند. پیام بزرگتر این است که مردم باید بیشتر قدردانی ابراز کنند و دقیقا همانقدر که شما این کار را بیشتر انجام دهید، کمتر از قبل برایتان سخت خواهد بود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید