انتشار این مقاله


واکسن آکنه از آزمایش اولیه مهم سربلند بیرون آمد

محققان گام‌های بزرگی در ساخت واکسن آکنه برداشته‌اند که می‌تواند تاثیر بالقوه‌ای برای جوانان داشته باشد.

واکسن آکنه خیلی خوب به نظر می‌رسد. دیگر جوش‌های تهاجمی قرمز نمی‌توانند صورتتان را شبیه پیتزا کرده و اعتماد به نفس‌تان را پایین آورند. اما محققان فقط یک قدم به این هدف نزدیک‌تر شده‌اند. آن‌ها کشف کرده‌اند که توکسین عامل التهاب به نام CAMP با استفاده از آنتی‌بادی‌های خاص حداقل در موش‌ها می‌تواند کاهش داده شود.


مقالۀ مرتبط: انواع آکنه؛ تعریف‌ها و درمان‌ها


در واقع، تبدیل این آنتی‌بادی‌ها به واکسن انسانی پیچیده خواهد بود، اما اکنون حداقل ایده‌ای از آن‌چه می‌تواند کارساز باشد داریم. این گامِ بزرگِ رو به جلویی است. اما آکنه که تحت عنوان آکنه ولگاریس نیز شناخته می‌شود، حالت پیچیده‌ی ناامیدکننده‌ای است. این حالت عمدتا توسط باکتری Cutibacterium acnes ایجاد می‌شود. اما این نوع از باکتری همیشه بد نیست. اغلب اوقات در پوست شما وجود دارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دانشمندان شروع کردند تا دریابند که چرا این باکتری در برخی از افراد باعث آکنه می‌شود ولی در سایر افراد نه. مشخص است که استفاده از آنتی‌بیوتیک روی پوست نه تنها کارساز نیست بلکه عوارض جانبی نیز دارد.


مقالۀ مرتبط: چرا فقط برخی افراد از مشکل آکنه رنج می‌برند؟


درحال حاضر پزشکان آکنه‌های شدید را با تنظیم‌کننده‌های هورمونی (مانند داروهای ضدبارداری) ویا ایزوترتینوین (isotretinoin) که بیشتر با نام روآکوتان (Roaccutane) شناخته می‌شود، درمان می‌کنند. این‌ها نیز عوارض جانبی خاص خود را دارند و بدتر از همه، اکثر آن‌ها درمان طولانی‌مدتی نیستند و در برخی موارد اصلا کارساز نمی‌باشند.

گزینه‌های درمانی فعلی اغلب برای بسیاری از ۸۵ درصد جوانان و بیش از ۴۰ میلیون از بزرگسالان در ایالات متحده که از حالت‌های التهابی پوستی مولتی‌فاکتوریال رنج می‌برند، موثر و قابل تحمل نیستند.

درمان‌های جدید، ایمن و کارآمد به شدت مورد نیاز است.

محققان احتمالا در نهایت راهی را پیدا کرده‌اند. آن‌ها چندین سال است که روی واکسن آکنه کار می‌کنند و اخیرا در پایان ژوئن ۲۰۱۸ نتایج خود را درمورد آزمایشات اولیه روی موش‌ها منتشر کرده‌اند.

در تحقیقات گذشته کشف شده است که C. acnes توکسینی به نام فاکتور Christie-Atkins-Munch-Petersen (CAMP) ترشح می‌کند. آنچه تیم دریافته بود این است که فاکتور CAMP التهابی مشابه آکنه در موش‌ها ایجاد می‌کند. و هنگامی‌که محققان در فاکتور CAMP باکتری‌های موش‌ها جهش ایجاد می‌کردند تا غیرفعال شود، التهاب به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یافت. سپس واکسن آنتی‌بادی‌های فاکتور CAMP 2 را آزمایش کردند که پاسخ التهابی و درنتیجه آکنه را کاهش داد. گام بعدی این است که ببینیم که آیا این در انسان‌ها نیز کار خواهد کرد.


مقالۀ مرتبط: درمان‌های طبیعی آکنه


پس از تایید توسط کارآزمایی‌های بالینی بزرگ، تاثیر بالقوه‌ی یافته‌های محققان برای صدها میلیون فرد که از آکنه ولگاریس رنج می‌برند، بسیار بزرگ خواهد بود.
هنوز واکسن انسانی وجود ندارد، بنابراین خیلی هیجان‌زده نشوید. این تیم هنوز نیاز دارد تا هرگونه عوارض جانبی ناخواسته واکسن را آزمایش کند و کارایی آن را در بیماران انسانی تایید کند. اما اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رود، شگفت‌انگیز است که جهان را با واکسنی تصور کنیم که آکنه را در گذشته باقی می‌گذارد.

این تحقیق در ژورنال Investigative Dermatology منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید