انتشار این مقاله


چرا فقط برخی افراد از مشکل آکنه رنج می‌برند؟

علی‌رغم اینکه ۸۰ درصد از افراد در برهه‌ای از زندگی خود جوش صورت را تجربه می‌کنند، محققان هنوز موفق به کشف علت اصلی آن و از همه مهم‌تر، نحوه‌ی درمان آکنه نشده‌اند. اما به نظر می‌رسد تحقیقی جدید موفق به کشف علت این‌که چرا باکتری فقط باعث التهاب در صورت بعضی افراد می‌شود و نیز […]

علی‌رغم اینکه ۸۰ درصد از افراد در برهه‌ای از زندگی خود جوش صورت را تجربه می‌کنند، محققان هنوز موفق به کشف علت اصلی آن و از همه مهم‌تر، نحوه‌ی درمان آکنه نشده‌اند. اما به نظر می‌رسد تحقیقی جدید موفق به کشف علت این‌که چرا باکتری فقط باعث التهاب در صورت بعضی افراد می‌شود و نیز روشی جدید برای درمان آن در طی دو سال آینده شده‌است.

در حال حاضر پزشکان برای درمان آکنه‌های حاد از آنتی‌بیوتیک ها، تعدیل‌کننده‌های هورمونی و یا ایزورتینونین که اغلب به عنوان راکوتان مشهور است، استفاده می‌کنند. تمام انواع این درمان‌ها دارای عوارض جانبی هستند و بدتر از همه این‌که ممکن‌است درمان قطعی برای مشکل نباشند و آکنه‌ها پس از مدتی دوباره پدیدار شوند یا در برخی افراد کاملاً بی‌تاثیر باشد.

تحقیقات اخیر بیشتر به این مسئله توجه دارند که تقریباً تمام سطح پوست ما، اغلب اوقات با باکتری پوشیده شده‌است؛ اما علی‌رغم این پوشش پایدار باکتریایی، بسیاری، هیچ‌وقت آکنه را تجربه نخواهندکرد؛ درحالی که عده‌ای قادر نیستند تا از شر آکنه خلاص شوند!

اکنون محققان معتقدند که علت این تفاوت را بالاخره کشف کرده‌اند.

یافته های محققان نشان می‌دهد که نوعی باکتری بی‌زیان که روی پوست ما قرار‌دارد وقتی در محیط‌های بی‌هوا و پر از چربی مانند فولیکول مو قرار می‌گیرد شروع به التهاب و تولید آکنه می‌کند.

اما فولیکول‌های موی افراد مختلف دارای ساختار‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند و همین علت توجیه می‌کند که چرا همه‌ی افراد دچار آکنه نمی‌شوند. زیرا ممکن است فولیکول مو برخی افراد نسبت به سایرین در شرایط بی‌هوازی‌تری قرار گرفته‌باشد.

این یافته علاوه بر این‌که علت جوش‌های صورت را مشخص می‌کند، به محققان کمک می‌کند تا نوع باکتری ایجادکنندۀ جوش صورت و انواع التهاب‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند.

محققان به‌طور اختصاصی روی نوعی از باکتری به نام “پروپیونی باکتریوم آکنس” تحقیق می‌کنند که همان‌طور که از نامش پیداست می‌تواند باعث ایجاد جوش صورت شود.

پوست همه‌ی ما در اکثر مواقع دارای این باکتری است ولی همیشه دچار آکنه نمی‌شود. به همین علت محققان برای کشف مکانیسم اثر آن، به مطالعه‌ی باکتری تحت شرایط مختلف روی پوست موش پرداختند.

یافته‌ها نشان‌داد که وقتی این باکتری در محیط‌های بی‌هوا مانند فضای بین سلول‌های پوست و مو قرار می‌گیرد، سبوم – که چربی پوست است – را به اسیدهای چرب تبدیل می‌کند. این روند موجب فعال شدن التهاب در سلول‌های پوست اطراف می‌شود.

تا کنون این تحقیقات فقط روی موش انجام شده‌اند اما محققان هم‌اکنون به دنبال راهی برای تعمیم این نتایج به انسان هستند و امیدوارند که مسیر التهابی انسان و موش دارای مکانیسم یکسانی باشد.

خبر بد این است که شستن مداوم صورت نمی‌تواند روش مؤثری برای خلاصی از آکنه باشد؛ زیرا این باکتری‌ها دور هم جمع شده و ساختاری تحت عنوان “بیوفیلم” تشکیل می‌دهند که موجب اتصال آن‌ها به پوست می‌شود.

در واقع به‌جز مواردی که منجر به تولید آکنه می‌شوند، باکتری پروپیونیوم آکنس برای پوست مفید است. این علت توجیه می‌کند که چرا در اکثر اوقات استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها اثربخش نیست و حتی شرایط را تشدید می‌کند.

اما محققان اطمینان دارند با توجه به این‌که مسیر اصلی ایجاد آکنه را کشف کرده‌اند، موفق به توسعه‌ی روش‌های درمانی جدید برای حل این مشکل خواهندبود.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید