انتشار این مقاله


دستگاهی که از امواج مغزی برای فهمیدن خلق و خویتان استفاده می کند

گروهی از دانشمندان مغز و اعصاب راهی برای فهمیدن خلق و خوی افراد با آنالیز امواج مغزی یافته اند. این اولین بار است که دانشمندان توانسته اند ارتباط واضحی بین امواج مغزی و حالت های احساسی پیدا کنند.

محققان چگونه می فهمند که افرادی که در آزمایشتشان از آنها استفاده می شود شاد هستند ، ناراحت یا افسرده ؟ توصیف خود بیمار همواره قابل اعتماد نیست. گروهی از دانشمندان مغز و اعصاب راهی برای فهمیدن خلق و خوی افراد با آنالیز امواج مغزی یافته اند. این اولین بار است که دانشمندان توانسته اند ارتباط واضحی بین امواج مغزی و حالت های احساسی پیدا کنند. این موضوع می تواند باعث پیشرفت هایی در آینده درمان اختلالات خلقی شود. این محققان تکنیکشان را در ژورنال  Nature Biotechnology توضیح دادند.

دانشمندان با هفت داوطلب کار می کردند که در مغز آنها به عنوان بخشی از درمان صرع الکترودهایی کار گذاشته شده بود. در طول چند روز مطالعه ، سیگنال های عصبی این بیماران به همراه پرسشنامه هایی درباره ی خلق و خویشان جمع آوری شد. محققان دریافتند امواج مغزی مرتبط با خلق خاص در هر بیمار متفاوت بوده است. این دانشمندان توانستند نرم افزاری به وجود آورند که ارتباط بین داده های امواج مغزی بیماران و پرسشنامه مربوطه را پیدا می کند. در نهایت توانستند با آنالیز سیگنال های عصبی، خلق بیمار را تعیین کنند.

بدیهی است که این مطالعه روی اندکی از بیماران (بیمارانی که دستگاه های تشخیص حساس در مغز آنها جا گذاری شده بود) و در مدت زمان کوتاه انجام شده است . طی این مطالعه دقیقا مشخص نشد که چرا امواج مغزی خاص با خلق های مشخصی در ارتباط بوده اند.

با این حال محققان معتقدند کارشان راه درمانی که براساس تحریکات جاگذاری شده در مغز پایه گذاری شده است را، هموار خواهد کرد. در این تکنیک از تحریکات جاگذاری شده در مغز برای درمان بیماری هایی مثل اختلال وسواس فکری عملی یا افسردگی های گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال در آینده می توان از چنین روشی برای حفظ حالت روانی بیمار و در صورت تشخیص ناهنجاری برای برگرداندن بیمار به حالت نرمال استفاده کرد.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید