انتشار این مقاله


اولین قطار با انرژی هیدروژنی وارد ریل شد

سلول های سوختی با انرژی هیدروژنی، سوخت های سبز تر و طبیعت دوستانه تری برای استفاده در وسایل نقلیه هستند. اما استفاده از انرژی هیدروژنی آنها قبلا بسیار هزینه بر بود. این شرایط در حال تغییر است؛ هفته ی گذشته مسافران آلمانی، سوار اولین قطار با انرژی هیدروژنی در جهان شدند. استفن شرانک، مدیر پروژه […]

سلول های سوختی با انرژی هیدروژنی، سوخت های سبز تر و طبیعت دوستانه تری برای استفاده در وسایل نقلیه هستند. اما استفاده از انرژی هیدروژنی آنها قبلا بسیار هزینه بر بود.

این شرایط در حال تغییر است؛ هفته ی گذشته مسافران آلمانی، سوار اولین قطار با انرژی هیدروژنی در جهان شدند.

استفن شرانک، مدیر پروژه در شرکت لوکوموتیو آلستوم، شرکتی که این قطار های انرژی هیدروژنی را ساخت، در مصاحبه ای با Agence France_Press گفت: “مطمئنا خرید یک قطار هیدروژنی به نوعی گرانتر از یک قطار دیزل است، اما به حرکت در آوردن آن آسانتر است.”

قطار های جدید، مسافرین را ۱۰۰ کیلومتر جا به جا کردند و می توانند فقط با یک مخزن هیدروژن ۱۰۰۰ کیلومتر را به سرعت بیش از ۱۴۰ km/h طی کنند.

خلاصه ی شیمی: سلول های سوختی با انرژی هیدروژنی، با ترکیب کردن هیدروژن و اکسیژن برق تولید می کنند و تنها محصول جانبی آن ها آب است. منبع انرژی مطمئنی که دفع مایعات اضافی ندارد و صدای بسیار کمی تولید می کند.

گرچه سلول های سوختی هیدروژنی هم چنان گران در نظر گرفته می شوند، اما مزیت های زیادی از لحاظ باتری هم دارند.

به عنوان مثال، به جای شارژ مجدد، شما به سادگی می توانید آن ها را به همان شکلی که موتور گاز یا دیزل را سوخت گیری می کنید، سوخت گیری نمایید.

تحقیقات جدید، در راستای کاهش قیمت هیدروژن تلاش می کند؛ منبع سوخت انرژی هیدروژنی در حال حاضر در سایر نقاط جهان برای استفاده ی اتوبوس ها و اتومبیل ها در دسترس است.

قطار ها بسیار سنگین تر هستند، بنابراین، تامین انرژی آن ها از انرژی هیدروژنی به جای دیزل، می تواند میزان انتشار کربن را کاهش دهد.
اگر همه چیز با دو قطار اول خوب پیش برود، آلستوم امیدوار است ۱۲ فروند دیگر به ناوگان ناتو ساکسونی اضافه کند. بنابراین، درحالی که این اولین قطار با انرژی هیدروژنی در تاریخ است، بعید است که آخرین آن ها باشد.

سمانه عبدالهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید