انتشار این مقاله


رژیم غذایی سالم گران‌تر از غذای ناسالم است آیا واقعا چنین است؟

این ایده که رژیم غذایی سالم از رژیم غذایی ناسالم گران‌تر است را من بسیار شنیده‌ام‌.

این ایده که رژیم غذایی سالم از رژیم غذایی ناسالم گران‌تر است را من بسیار شنیده‌ام‌. دانش آموزانم به من می‌گویند آن‌ها تمایل دارند بهتر غذا بخورند ولی هزینه‌ی لازم برای این کار را ندارند.

یک باور قوی وجود دارد که پخت و پز از ابتدا هزینه زیادی دارد و با وعده‌های غذایی آماده‌ای که قیمت آن‌ها کمتر از ۱ پوند است، آن‌ها انگیزه‌ای برای تغییر رفتار خود ندارند.

در دهه اخیر توجه رسانه‌ها به رژیم غذایی سالم افزایش یافته است و گزارش‌ها در مورد هزینه‌های رژیم غذایی سالم نیز در حال افزایش است، که همه آن‌ها بر آگاهی عمومی تأثیر می‌گذارد. برخی مطالعات که قیمت بر حسب کالری را مقایسه می‌کنند نشان می‌دهند که غذاهای سالم ارزان تر هستند، اما این کل قضیه‌ را بیان نمی‌کند زیرا معیارهای مورد استفاده برای اندازه گیری هزینه‌ها نیز مهم است.

برای مثال دو ظرف دسر شکلاتی را در نظر بگیرید، یکی معمولی و دیگری با چربی کمتر. با استفاده از معیار قیمت برحسب کالری دسر با چربی کمتر به ‌نظر گران‌تر می‌رسد چون کالری بیشتری دارد. اما مطالعاتی که قیمت واحد وزن مواد غذایی از یک گروه غذایی مشابه را مقایسه می‌کند، نشان می‌دهد، گزینه‌های سالم اغلب ارزان‌ترند. برای مثال، ۲۰۰ گرم نخود در مقایسه با ۲۰۰ گرم بیکن. دومین مورد، اندازه‌گیری قابل قبول‌تری است چون بیشتر افراد در هنگام خرید غذا بیشتر به اندازه آن توجه می‌کنند تا به مقدار کالری که در ازای هزینه خود دریافت می‌کنند.

تغییر به هنگام عادت‌ها

چاقی یک مشکل بهداشتی درحال افزایش است. به طور جهانی، میزان چاقی از سال ۱۹۷۵ سه برابر شده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱.۹ میلیارد بزرگسال دارای اضافه وزن هستند که ۶۵۰ میلیون نفر از آن‌ها چاق هستند.

نسل جوان به خصوص با مصرف غذاهایی با کالری بالا و ارزش غذایی کمتر در معرض خطر است. سطح بالای قند، چربی و نمک کودکان را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و آسیب‌های دندان که منجر به کشیدن دندان می‌شود، قرار می‌دهد. مسئله نگران کننده‌تر این است که عاداتی که در دوران کودکی شکل می‌گیرند به نظر ماندگار‌تر باشند. این موضوع یک فاجعه است زیرا این مشکلات قابل اجتناب هستند. این امکان وجود دارد که غذایی سالم با هزینه بسیار کمتر از قیمت یک چیزبرگر بخوریم. در واقع معمای ماجرا هزینه نیست، بلکه دانش، مهارت و زمان است.

ما به طور روز افزون فکر می‌کنیم که غذاهای سالم به دلیل قیمت گوشت، ماهی و لبنیات و همینطور افزایش superfood (غذاهایی که بدون هبچ علت خاصی گران‌تر هستند درحالی که هیچ ارزش غذایی خاصی ندارند) و قیمت بالای محصولات ارگانیک گران‌تر هستند. با این حال مواد مغذی قیمت گزافی ندارند . اسموتی دا‌نه‌های چیا (chia-seed smoothies) لوکس و گران‌ قیمت است؛ اما، مواد غذایی ساده مانند هویج، عدس و سیب زمینی به اندازه یک چیپس ارزان هستند.

کمبود وقت

فقر خستگی به بار می‌آورد و این به خودی خود بر روی انتخاب مواد غذایی تاثیر می‌گذارد. اغلب در پایان یک روز طولانی آخرین چیزی که افراد می‌خواهند آشپزی کردن است بنابراین وعده‌های غذایی آماده‌ی ارزان‌ قیمت محبوب‌تر هستند.

افراد کم درآمد بیشتر به جای میوه یا سبزیجات غذاهایی با کالری زیاد مصرف می‌کنند، زیرا سیر کننده‌تر است. شاید یک چیزبرگر شما را بیش‌تر از یک سیب سیر نگه دارد، غذای ناسالمی است که برای سلامتی ما مضر است.

جک مونرو، نویسنده غذای بریتانیایی بارها و بارها نشان داده است که آماده کردن یک وعده غذای سالم سیر کننده در زمان بسیار کم ممکن است. به عنوان مثال، دستورالعمل او با سبزیجات، گوجه فرنگی و پنیر گراتین تنها ۳۳ پنی هزینه دارد و آماده کردنش تنها هشت دقیقه طول می‌کشد. این وعده‌ی غذایی سالم‌تر و ارزان‌تر از یک غذای آماده است.

اما ترویج خوردن غذاهای سالم در جامعه‌ی فقیر که با کمبود زمان مواجه است، دشوار است و آموزش مهارت‌های پخت و پز به تنهایی کارآمد نیست. کمپین جیمی اولیور که برای آموزش مهارت‌های آشپزی به افراد کم درآمد راه اندازی شد، با وجود نیت خوب خود، بسیاری از مخاطبان مورد نظر خود را به علت بی میل کردن مردم نسبت به غذا‌های خوشمزه اما ناسالم و شرم زده کردن بیشتر خانواده‌های فقیر بریتانیا از دست داد. آن چه که می‌خوریم، هویت ماست و استراتژی لازم برای استناد به نیاز غذایی اینست که آیا این عادت غذایی کارآمد است؟

نکات برتر

پس چگونه می‌توان با توجه به بودجه خود از مواد با کیفیت‌تر استفاده کرد؟ گوشت و ماهی از گران‌ترین اقلام در لیست خرید هستند در حالی که پروتئین‌های گیاهی اغلب ارزان‌تر هستند. پالس ها (لوبیا، نخود فرنگی و عدس) مغذی و بسیار ارزان بوده و می‌توانند جایگزین گوشت شوند. فریب ابرغذاهای (superfood) گران‌قیمت را نخورید؛ هیچ تعریف توافقی برای این اصطلاح وجود ندارد و بسیاری از ادعاهای سلامتی به اصطلاح superfoodها ثابت نشده است. به سادگی با افزایش مقدار و انواع میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی شما اثبات شده که خطر ابتلا به بیماری‌ها کاهش یافته و نیازی به هزینه زیاد نیست.

میوه‌ها و سبزیجات منجمد، کنسرو شده و خشک اغلب ارزان‌تر از مواد تازه هستند اما مواد مغذی خود را حفظ کرده‌اند. همچنین می‌توانند برای مدت طولانی‌تری نگهداری شوند، این به معنای کاهش اتلاف مواد غذایی است.

از خرید غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید. اغلب شما می‌توانید غذاهای مشابه را به سرعت و به آسانی با هزینه خیلی کمتر تهیه کنید. این دستورالعمل برای سس ماکارونی ۵۰ پنی هزینه می‌برد که برای چهار نفر کافی است، در حالی که قیمت یک شیشه سس ماکارونی بیش از چهار برابر آن است و وبه عنوان یک مورد قابل توجه همه‌‌ی شما محتویات آن را می‌دانید.

رژیم غذایی رکن اساسی در سلامتی است و هزینه غذا به تنهایی نباید مردم را از خوردن غذا‌ی سالم باز دارد. غذای ناسالم ممکن است ارزان و خوشمزه باشد، اما این ایده که غذای سالم بسیار گران است، افسانه‌ای بیش نیست.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *