انتشار این مقاله


رنگ پلیمری جدید ساختمان‌ ها را خنک‌ تر از همیشه نگه می دارد

رنگ پلیمری جدیدی که تقریبا کل نور دریافتی از خورشید را بازتاب می‌دهد می‌تواند به خنک نگه داشتن ساختارهایی که در معرض گرمای خورشید هستند، کمک کند.

رنگ پلیمری جدیدی که تقریبا کل نور دریافتی از خورشید را بازتاب می‌دهد می‌تواند به خنک نگه داشتن ساختمان‌ها، خودروها، هواپیماها و سایر ساختارهایی که در معرض گرمای خورشید هستند، کمک کند. این رنگ پلیمری (که در تاریخ ۲۷ سپتامبر به صورت آنلاین در Science توصیف شد) می‌تواند بر روی سطوح متنوعی از جمله پلاستیک‌، فلزات و چوب به کار برده شود. همچنین می‌تواند به شکل تارپولین‌های قابل بازیافتی برای پوشش خانه‌ها، خودروها و سایر فضاهای محصور دربیاید.

یوان ینگ، دانشمند مواد دانشگاه کلمبیا، و همکارانش با استفاده از آب، استون و پلیمری به نام پلی (وینیلیدن فلوراید-کو-هگزافلوروپروپن) رنگ مقاوم به گرما تولید کردند. زمانی که رنگ خشک می‌شود، آب و استون تبخیر شده و یک فیلم پلیمری که با کیسه‌های هوایی به صورت غربالی درآمده باقی می‌ماند. این حفره‌های ریز که دامنه‌ای از چند صد نانومتر تا چندین میکرومتر دارند، بیش از ۹۶ درصد نور دریافتی از خورشید را بازتاب می‌کنند. سایر رنگ‌های خنک نگهدارنده تنها قادر به بازتاب ۸۵ درصد از نور خورشید بودند.

نویسنده همراه این مطالعه نانفنگ یو، فیزیکدان کاربردی دانشگاه کلمبیا، گفت:

همچنین ساختار متخلخل این فیلم به هر گونه گرما که این ماده جذب کرد اجازه می‌دهد که راحت‌تر از هر صفحه پلیمر جامدی به هوا فرار کند. در آزمایشات میدانی پوشش این رنگ پلیمری در زیر آسمان صاف Phoenix در حدود ۶ درجه سلسیوس خنک‌تر از هوای اطرافش باقی ماند.

استفاده از این رنگ برای ساخت پوشش‌های گرمایی می‌تواند استفاده از سیستم‌های تهویه هوای پرمصرف که معمولا نیازمند خنک‌کنندهای آلوده کننده هوا هستند را محدود کند. همچنین در وهله اول یک حفاظت از گرما را به افرادی که به برق دسترسی ندارند پیشنهاد می‌دهد.


مقاله مرتبط: کشف میکروپلاستیک در ابعاد نانومتری با رنگ فلورسنت

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید