انتشار این مقاله


سبک زندگی و فاکتور های محیطی خاصی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود

تقریبا از هر ده مورد جدید سرطان در آلمان، ۴ مورد به علت سبک زندگی نادرست و فاکتور های محیطی است. این موارد شامل سیگار کشیدن، فعالیت فیزیکی کم، اضافه وزن و عفونت ها است. Hermann Brenner و تیمش از مرکز تحقیقات سرطان آلمان به بررسی چگونگی تاثیر این ریسک فاکتور ها در تعداد موارد […]

تقریبا از هر ده مورد جدید سرطان در آلمان، ۴ مورد به علت سبک زندگی نادرست و فاکتور های محیطی است. این موارد شامل سیگار کشیدن، فعالیت فیزیکی کم، اضافه وزن و عفونت ها است. Hermann Brenner و تیمش از مرکز تحقیقات سرطان آلمان به بررسی چگونگی تاثیر این ریسک فاکتور ها در تعداد موارد ابتلا به سرطان پرداخته اند.

آن ها در سری مقالاتشان سهم موارد جدید ابتلا به سرطان در بخش های خاصی از جمعیت مورد انتظار ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۸ را تعیین کردند. این محاسبه بر اساس پیش بینی های جمعیتی، خطرات نسبی منتشر شده و داده های میزان ابتلا و بروز سرطان برای افراد ۳۵-۸۴ ساله در آلمان بوده است.

در سال جاری حدود ۸۵۰۷۲ مورد سرطان به علت سیگار کشیدن خواهد بود که معادل ۱۹ درصد از کل موارد است. سهم سرطان ریه به علت مصرف تنباکو در مردان ۸۹ درصد و در زنان ۸۳ درصد است. اضافه وزن و عدم فعالیت فیزیکی و ورزش به ترتیب علت ۷٪ و ۶٪ از سرطان مورد انتظار هستند و ریسک فاکتور اصلی سرطان رحم و کلیه را تشکیل می دهند. در افراد دارای اضافه وزن، خطر ابتلا به سرطان کبد نیز افزایش می یابد. همچنین عدم فعالیت فیزیکی باعث سرطان ریه خواهد شد. عفونت های باکتریایی و ویروسی نیز باعث بروز ۱۷۶۰۰ مورد می شوند که حدود ۴ درصد از کل موارد مورد انتظار ابتلا به سرطان است. عفونت با هلیکوباکتر پیلوری و ویروس پاپیلومای انسانی نیز نقش مهمی در ایجاد سرطان دارد. مصرف بالای الکل و گوشت های فراوری شده و مصرف پایین فیبر، میوه و سبزیجات نیز سهم اندک اما مهمی در بدخیمی های جدید دارد. ریسک فاکتور های دیگر مثل رادون داخلی، ذرات جامد واستفاده از دستگاه سولاریوم است.

نویسندگان این مقاله توصیه میکنند که اقدامات پیشگیرانه درمورد مصرف الکل و تنباکو، اضافه وزن،رژیم غذایی نامناسب و عدم فعالیت فیزیکی انجام شود. علاوه بر این، آنها خواستار اقدامات پیشگیرانه هدفمند در زمینه عفونت و عوامل محیطی هستند. اما آنها تأکید کردند که تحقیقات بیشتری برای شناسایی و ارزیابی ریسک های زیست محیطی در جامعه مورد نیاز است.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید